Jeg får en bogholder til at lave regnskabet en gang i kvartalet (til momsafregningen)....har få bilag - vel ca. 30-60 i kvartalet, og mener jeg betaler ca. for 2-3 timer (á 375), så det er en billig omgang....det kunne for mit vedkommende ikke betale sig selv at gøre det. Jeg giver bare bogholderen alle regninger for et kvartal. For at lette hendes arbejde er jeg efter hendes råd & vejledning begyndt at påføre kontonumre (dvs. om det fx. er vareindkøb, aviser, rejse el.lign.) nederst på regningerne, så er jeg mere sikker på de konteres rigtigt, og hendes arbejde lettes - og det tager mig max. ½ time at påføre det i kvartalet.... Åresregnskabet udformes også af bogholderen (koster vel yderligere ca. 1-2 timers arbejde), men jeg har en revisor på der reviderer det, og det koster mig ca. 10.000 (for et ApS og et Holdingselskab).... Har du et lille enkeltmandsvirksomhed kan du jo godt overlade dette til bogholderen, såfremt han/hun er velbevandrede indenfor dette område.... Håber ovenstående kan bruges til at lette din beslutning...... |
Anette Sand/Regnskabsskolen:Nogle gange er jeg for. Andre gange imod. Endelig er der jo også mulighed for at gøre det sammen med en bogholder, sådan at du bevarer indblik og overblik men ikke bruger fire gange så lang tid på det, som du mener, du ville gøre, hvis du skulle lave det alene. Det er min erfaring, at samarbejdet omkring regnskabet også kaster noget af sig: Man får diskuteret fradrag og mange andre ting, når man er to om at sætte huller i bilagene og få dem bogført....
... Og når du får din første rapport ("resultatopgørelse og balance") tilbage fra bogholderen, skal du læse alle tallene grundigt igennem og være sikker på, at du forstår alt, hvad der står. Og stille spørgsmål, hvis der er noget, du er i tvivl om eller ikke mener er korrekt. For ansvaret for regnskabet er stadig dit, selvom en anden har udført arbejdet, og du har ikke en chance for at tjekke, om det hele er lavet ordenligt og "i din ånd", hvis ikke du kan læse de rapporter, du får tilbage.
Jeg er helt enig med Anette, Og køb en af hendes små bøger, så du får en hurtig introduktion til regnskab - eller måske endnu bedre - et af Regnskabsskolens kurser.
Desuden vil jeg anbefale, at bruge et webbaseret regnskabssystem, så man har mulighed for selv at stå for eksempelvis faktureringen - og samtidig have mulighed for at drøfte de enkelte posteringer med bogholderen og/eller revisoren ved at kigge på det samme regnskab samtidigt.
Dog vil jeg gøre opmærksom på, at jeg har tæt tilknytning til et af disse systemer - se min signatur nedenfor.