Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Economic - hjælp en begynder!

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har været i gang med min webshop i en måneds tid, og det er gået langt over forventning. Dette er jo skønt, og jeg vil virkelig ikke brokke mig.

Men - jeg havde egentlig regnet med, at kunne holde mig til at mit regnskab skulle være i et simpelt regneark, men nu må jeg indse, at det simpelthen ikke går længere.

Jeg har derfor, efter længere research, besluttet mig for at bruge economic, da jeg synes det er det program jeg har hørt mest om.

Jeg ved, at det vil være bedst at få en revisor til at hjælpe mig med dette, men det har jeg simpelthen ikke råd til på nuværende tidspunkt. Jeg bliver nødt til at lære det selv. (Tak til alle hjælpsomme her på amino som har skrevet en masse indlæg herinde allerede!)

Jeg føler at jeg svømmer i bilag, fakturaer, mv., og nu vil jeg altså have styr på det. Allerede nu dukker der en masse spørgsmål op. Jeg har læst det indlæg som SusanneK har srkevet til Niels, og har fået svar på en masse allerede. Men jeg mangler nogle svar på helt grundlæggende ting.

Jeg har prøvet at bogføre et salg, men er bange for, at jeg gør det forkert. Efter jeg har bogført det, og går ind og kigger på rapporten, så står beløbet med minus foran. Fx:

1010         Salg af varer/ydelser m/moms           -680

Er det rigtigt? Jeg vil ikke fortsætte før jeg har styr på det :-)

Derudover laver jeg noget reklame og en masse salg på Trendsales. I den forbindelse har jeg også nogle spørgsmål.

1. Når jeg gennemfører et salg, betaler jeg 6% til Trendsales i handelsgebyr. Dvs. - Sælger jeg en kjole til 400 kr., så går der 24 kr. i gebyr. Hvordan skal jeg bogføre disse 24 kr.? Og skal jeg så kun bogføre salget som 400-24, altså 376 kr.?

2. For at lave en reklameannonce på Trendsales, skal jeg købe topplacering til min annonce. Dette foregår ved at man køber nogle klip, som man så bruger til at betale denne topplacering. Skal disse klip også bogføres som reklame?

Håber I vil hjælpe mig lidt på vej :-)

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49

Hej!

Tillykke med dit valg.

Ja....- foran tallet står for indtægter!

1. Du bogførerer salger kr. 400 og gebyr 24 kr.

2. Ja...bogfører disse under annoncer/Gruppe salgsomkosrninger 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 11:09

Tak for kort og præcist svar!

Super når det bare er til at forstå :-)

Måske du kan svare mig på et andet spørgsmål også.... Når jeg køber fx sms-hilsner eller gallerivisning på trendsales, skal det så også bare under reklame?

Skal man lave en faktura hvergang man bogfører et salg?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19

Hej!

Ja..kør det under reklame.

Ja.......men det klarer dit shopsystem vel...eller?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 11:23

Endnu engang tak for hurtigt svar.

Jo, mit shopsystem laver faktura og sender denne ud, men det gør den jo ikke når jeg handler over trendsales. Så skal jeg vel oprette kunden i economic, lave faktura og bogføre, eller?
Jeg synes det lyder meget tidskrævende, sådan umiddelbart...

Kan man egentlig lave lagerstyring i e-conomic?

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:26

Hvis du har en konto der hedder reklamer med moms kode på, ja så kan du godt bruge den når du modtager afregning på dine salgsfremstød. Jeg selv havde nok oprettet et konto for salgsfremmende produkter, men det er reklamer jo sådan set også :-)

Hvis du har en kunde der køber en bluse til 400,00 kr af dig skal du lave en faktura på 400,00 kr, hvis en kunde samme dag køber op til flere ting, kan du lave en samlet faktura på det hele og ikke på hver enkelt del.

I en bogføring handler det om kredit og debet, i din driftdel er alt hvad du har af indtægter kreditposteringer og de skrives med - foran, hvorimod alle udgifter føres i debet og bogføres med et skjult + foran...... indtægter og udgifter er nødt til at have forskellige fortegn for at kunne fratrækkes hinanden tilsidst i din balance.

Hilsen Anne

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 11:30

Tak for svar, anne...

Men den faktura jeg får fra Trendsales, kan den bruges, på lige fod med den faktura som jeg får via min webshop?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 11:32

Og er det ikke okay at bruge den allerede eksisterende kontoplan i economic?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33

Ja...den kan.

Du skal nok have en API, der kan løfte dine fakturaer over i Economic. 

Du kan godt bruge Trendsales faktura.

Ja..brug standardkontoplan, og evt. tilret den.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Skrevet kl. 12:00

Peter....

Hvis jeg printer mine fakturaer ud, så jeg har det hele på papir i stedet for i economic, så behøver jeg vel ikke have dem ført over i economic, vel?

Nu kommer jeg, med nok aminos dummeste spørgsmål... (Så er I forberedt!)

Når jeg skal bogføre mine varekøb - hvilken konto er det så på?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)