Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MedieGrafiker

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad er jeg nu ikke enig i, at uddannelse er spild af tid. Jo, til tider er det. (Som da jeg med en studentereksamen i hånden tog på teknisk skole for at uddanne mig til grafiker (i dag mediegrafiker)).Og da jeg skulle have en læreplads, havde det bestemt en betydning, at jeg havde en studentereksamen i baghånden.

Derudover må jeg også konstatere, at jeg bruger både studentereksamen og min ballast fra uddannelsen næsten hver dag, og derudover har jeg været på flere arbejdspladser (trykkerier), hvor de prøvede at tage mere autodidakte ind en periode pga den lavere løn. De måtte sande, at de ikke havde den fornødne viden. Kreativitet er nu engang ikke nok - der er også særdeles meget teknisk viden, der er godt at have - i hvert fald hvis man vælger at lave tryksager...

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 16:52

En vaskeægte Mediegrafiker i vor midte! :-)

Jeg synes, det er interessant at du vælger at formulere det, som at du bruger "din studentereksamen" og "din ballast fra uddannelsen", hver dag. Vil det sige, at du ikke skilter med din MedieGrafiker-eksamen, på samme måde som din studentereksamen? At du er glad for det ene diplom og den anden ballast? (og: Kan den ballast ikke findes udenfor uddannelsessystemet?). 

Hele diskussionen startede med, at jeg var fræk og sagde at uddannelsen på CV'et ikke er noget værd. Hvad er din holdning, nu hvor du har uddannelsen?

Du er jo i en go' situation til at give Arlo et godt råd. (Selvom han ignorerer os)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15

Big Smile Jeg er nu kun grafiker, kære Lone! Men jeg er glad for, jeg har taget mine uddannelser.

Og det jeg mente med, at jeg bruger dem hver dag, var, at jeg bruger den tekniske viden. Kreativitet kan man ikke lære ved at tage uddannelsen til grafiker (eller medigrafiker), man kan dog lære forskellige teknikker til at bruge sin kreativitet rigtigt. Men om man lige behøver tage en mediegrafiker-uddannelse for det, ved jeg ikke?

Min grafikeruddannelse er jo kommet via en læreplads, og man lærer altså noget der, som man ikke kan lære på en skolebænk. På den måde er en grafikeruddannelse jo også meget praktisk. Alternativet er at finde en virksomhed, der har tålmodigheden til at lære dig de tekniske finesser, og så kan man jo ligeså godt tage uddannelsen. Uddannelsen er jo også kommet ud af et samarbejde mellem virksomheder og skoler.

Min studentereksamen bruger jeg også. Jeg er matematiker og bruger matematikken i opbygningen af tryksager. Jeg er til stadighed af den overbevisning, at matematik er grobund for den bedste tryksag, og derudover bruger jeg de sprog, jeg fik på et højere niveau i gymnasiet. Udover det mener jeg nu også en almen uddannelse som en studentereksamen altid kan bruges i en hverdag med kontakt til mange forskellige mennesker...

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 19:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allo..

Jeg startede på mediegrafiker uddannelsen og .. jeg vil nok sige at 80% vidste ikke hvad de lavede der.. De var der enten for su'en eller fordi de læste forkert i "hvad kan du blive" og troede der stod Middagspause.

Lærerne var.. jah.. inkompetente.. Forældede og hørte ikke hjemme på uddannelsen.. Jeg kan huske jeg i en alder af 25 skulle skrive en stil på 3 sider omkring harddiskens opbygning.. som jeg så også skulle til eksamen i. (øh hvad?..

Den eneste lærer som kunne udfordre os der faktisk gad det.. Var typo læreren.. som skulle stoppe fordi (blah blah)..
De resterende 20% var faktis ok dygtige og vi havde hver vores baggrund. Jeg arbejdede som freelance fotograf.. en var hamrende dygtig til flash osv osv.

Faktum var lidt at vi alle sprang fra fordi det ikke holdte i længden. Jeg blev inviteret til at starte på Skolen for Visuel kommunikation (som er en søsterskole til den grafiske højskole).. jeg ville gerne væk fra københavn og opleve noget andet.. Og det var nok det bedste jeg kunne have gjort.

MIT råd er nok at finde ud af hvad du vil senere hen.. vil du ind i reklamebranchen?.. Et grafisk bureau?.. Undersøg mulighederne. Snak med uddannelsesstederne.. Tag til åbent hus.

Hvis du kommer fra folkeskolen så ville jeg ønske at jeg havde noget mere erhvervsmæssig baggrund så jeg havde kompetencerne til at starte op selv. (Jeg har gymnasiel baggrund).. hvilket også var fint nok.. Men jeg ville ønske at jeg var skrappere til momsregnskab osv her nu..

Mit råd mht mediegrafiker uddannelsen.. DONT F*ckin do it!... Som der bliver nævnt.. så er det ok hvis du allerede NU har talentet.. men forvent ikke at du bliver beriget helt sindsygt på uddannelsen...

Du kan stille det op sådan her..

Hieraki- Groft sagt

Kreativ direktør
AD'er /Tekstforfatter / grafiker fra DGH/skolen for visuel komm
Ad assistent
Ham der henter kaffe
Skraldemanden
Mediegrafikeren som laver slavearbejdet.. og INTET har at sige..Plus dit arbejde har en stor chance for at blive udliciteret til Kina eller indonesien..

Håber det hjalp

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Colorized:

Du kan stille det op sådan her..

Hieraki- Groft sagt

Kreativ direktør
AD'er /Tekstforfatter / grafiker fra DGH/skolen for visuel komm
Ad assistent
Ham der henter kaffe
Skraldemanden
Mediegrafikeren som laver slavearbejdet.. og INTET har at sige..Plus dit arbejde har en stor chance for at blive udliciteret til Kina eller indonesien..

Håber det hjalp

Hmmmm, nu er jeg i op til flere tilfælde blevet solgt som have værende studerende på DGH, hvilket jeg aldrig har. Så selvom jeg er enig i, at de fleste lærere på teknisk skole er temmelig ubrugelige, så lærer man stadig noget i virksomheden, hvor man har sin plads, og jeg ved af virksomheder, som går efter uddannelsen. Fordi de har prøvet at antage autodidakte, som ikke havde den fornødne viden og baggrund.

Og, selvom der selvfølgelige udliciteres produktion til Indien, Kina og lignende steder, så er 'udviklingen' stadig her i landet. Ligesom indenfor så mange andre fag.Og der findes stadig opgaver, som firmaerne ikke tør udlicitere pga deres kompleksitet.

Du skal bare være den bedste!

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 20:15

At man har været på DGH eller lign er jo ikke et blåstempel for at man er fantastisk. Det går jeg ud fra alle er klar over.

Når det så er sagt så er der jo ikke en endelig facitliste om hvorvidt man skal det ene og det andet.. hvis man er jordens lykkeligste
når man serverer is i en isbutik.. Jamen så er den vej man skal.

Det er også en utopisk debat at have når topicstarter ikke er 100% klar over hvad han vil. Det er også derfor jeg så vidt ikke prøver på at
lede ham i nogen bestemt retning.. men kommenterer ud fra mine egne erfaringer.

Jeg prøvede mediegrafiker.. men fandt ud af at jeg ikke gad sidde og tage ordrer fra andre.. men være ham som kommer med idéerne..
Det var mit udgangspunkt for mit valg.

Men enig.. du skal være den bedste.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 21:14

Det store spørgsmål, er vel i virkeligheden hvorfor Arlo overhovedet overvejer MedieGrafiker-uddannelsen, når han tilsyneladende interesserer sig for de tekniske aspekter i webverdenen (og Henning, (HEJ HENNING) meget generøst tilbød ham læreplads som programmør/webimplementator, hvilket Arlo virker interesseret i).

Så vidt jeg kan læse mig til, er MedieGrafiker noget med opsætning af tryksager og enkelte frontend webting. 

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 08
Indlæg ialt: 786
Skrevet kl. 21:22

Lone S. Hansen:

Det store spørgsmål, er vel i virkeligheden hvorfor Arlo overhovedet overvejer MedieGrafiker-uddannelsen, når han tilsyneladende interesserer sig for de tekniske aspekter i webverdenen (og Henning, (HEJ HENNING) meget generøst tilbød ham læreplads som programmør/webimplementator, hvilket Arlo virker interesseret i).

Så vidt jeg kan læse mig til, er MedieGrafiker noget med opsætning af tryksager og enkelte frontend webting. 

I kan jo evt. se min hjemmeside eller facebook profil, hvad en mediegrafiker også kan lave. Se link i signatur.

Mvh
Brian

Leverandør af: CMS, websites, IT support, grafisk design, foto, billedbehandling mv. Se: www.ComputerLab.dk

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 21:23

Den ene som jeg kender som blev på uddannelsen har en læreplads som flash programmør (noget som man BESTEMT ikke lærer skide meget af) og han har udsigt til at tjene gode penge..

Den anden er på et trykkeri som sætter bøger op.

Jeg tror egentlig det er hvad man gør det til.. Mediegrafiker er ligesom alt andet bare en titel og hvis du er hamrende dygtig til at lave back/frontend.. så skal man da nok finde et job som programmør med mediegrafiker på cv'et.. spørgsmålet er så også om man ikke kunne have brugt sin tid bedre?

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 22:04

ComputerLab:

Lone S. Hansen:

I kan jo evt. se min hjemmeside eller facebook profil, hvad en mediegrafiker også kan lave. Se link i signatur.

Mvh
Brian

Tråden vrimler jo tilsyneladende med MedieGrafikere, der bare har ladet mig og andre, sidde og kritisere og gætte i ét væk :-)
Brian: Er det så ting du lærte på uddannelse, eller ting du kunne i forvejen, har lært efterfølgende? Var du glad for uddannelsen? Du lød ikke ligefrem som om du anbefalede den til Arlo i din første kommentar i tråden.  (Men det var måske kun i forbindelse med programmering?)

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)