Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af vin og spiritus via nettet fra Tyskland

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sælger der skal registreres for punktafgifter og afregne disse....

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 414
Skrevet kl. 21:20

Det kan jeg ikke forstå, for hvorfor skal han straffes for at en dansker handler i hans butik..

prøv at læs dette.

Billige tyske varer bragt til døren

28. jun. 2006 02.17  Opdat.: 28. jun. 2006 06.17

EU-borgere behøver ikke selv tage til udlandet og handle og selv tage deres varer med hjem. De må gerne få bragt varerne hjem af for eksempel en fragtmand, siger EU's generaladvokat i en hollandsk sag om grænsehandel.

Ifølge Jyllands-Posten skal der bare være tale om varer til eget forbrug og sælgeren må ikke være involveret i transporten.

Sat i system er der mange penge at spare for danskerne. Avancerne er lavere i Tyskland, og momsen er kun syv procent på fødevarer og 16 procent i øvrigt. (dengang var momsen 16 % i dag er den 19 %)

Henrik Morbjerg fra Retail Institute of Scandinavia forudser at der vil gå sport i grænsehandelen:

- Hele foreninger vil opstå og få transporteret varer hjem i stor stil, mener han.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:35

Den pågældende afgørelse omhandlede momsenPunktafgifter er en anden ting. Det næste er jo, at der alligevel skal momsregistrering i Danmark når ens omsætning når 280.000 kr. årligt.

Men du har alligevel fanget min interesse. Har I distrubution i Tyskland og evt. til UK?? Mulighed for lagerhotel hos jer med pluk?. Jeg har jo tidligere set, at du er godt kørende på DK?

Du er velkommen til at droppe mig en mail på henrik.k @ alice.it

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Klippet fra SKATs vejledning fra 30/4 2008.

Taget fra afsnittet om Køb i andre EU-lande - Punktafgifter

"Hvis du køber varer og selv sørger for at få varerne sendt fra eller afhentet i udlandet, fx af en vognmand eller en bekendt, skal du ligeledes anmelde købet til SKAT og betale afgiften. "

Kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137523&vId=201903&i=4#i137523

Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:55

Hej alle,, det er nogle gode kommentarer at få og specielt tak til dig "klovn" for den sidste kommentar , den har jeg ledt efter..

Tak

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Skrevet kl. 22:02

Hej har læst følgende  - hvem er ansvarlig for at køberen ikke forudanmelder købet til SKAT,,, hvad hvis køber ikke anmelder - hvem skal så betale en straf... butikken som har en internetshop, skal vel ikke straffes for at kunden ikke overholder sine regler og transportfirmaet vel heller ikke???

Punktafgifter
Hvis du køber punktafgiftspligtige varer i andre EU-lande, skal der betales afgift efter følgende regler:

Spiritus, vin, øl, tobaksvarer og mineralolier
Sælgeren skal betale dansk moms og dansk punktafgift af varerne. Hvis det af sælgerens annoncering eller af andre oplysninger fremgår, at varens pris er uden punktafgift og moms, skal du forud for købet, dvs. inden varernes afsendelse, anmelde dette til SKAT og stille sikkerhed for afgiften.

SKAT kan, hvis der ikke er betalt dansk afgift, tilbageholde varerne, indtil afgiften er betalt.

Du bør derfor være meget opmærksom på, om der er betalt dansk afgift af varerne. Fx kan en lav pris i forhold til en tilsvarende vares pris i Danmark tyde på, at der ikke er betalt afgift af varen. For spiritus, cigaretter og røgtobak vil det i øvrigt ved modtagelsen fremgå af varen, om der er betalt dansk afgift. Sådanne varer skal ligesom ved køb i danske forretninger være forsynet med et SKAT-afgiftsmærke.

Du vil hos SKAT kunne få oplyst, om den udenlandske sælger er registreret for afgift i Danmark.

Hvis du køber varer og selv sørger for at få varerne sendt fra eller afhentet i udlandet, fx af en vognmand eller en bekendt, skal købet forudanmeldes til SKAT.

Andre punktafgiftspligtige varer (fx chokoladevarer)
Ved bestilling af andre punktafgiftspligtige varer end dem, som er anført ovenfor, skal du altid anmelde købet til SKAT og betale dansk punktafgift, hvis forsendelsens værdi uden afgift er over 80 kr.

Hvis du køber varer og selv sørger for at få varerne sendt fra eller afhentet i udlandet, fx af en vognmand eller en bekendt, skal du ligeledes anmelde købet til SKAT og betale afgiften.

SKAT kan, hvis der ikke er betalt dansk afgift, tilbageholde varerne, indtil afgiften er betalt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:05

Prego,

Du skal være opmærksom på at folk stadigvæk sparer momsen - men samtidig skal du også være opmærksom på at en del vin kan indkøbes billigere til Tyskland end til Danmark. Dette skyldes at Tyskland er så stort et land, at mange vinproducenter betragter hver delstat som et land.

En pristjekker giver prisforskelle på mellem 20 - 40 lavere priser i Tyskland end i Danmark for en række italienske vine. Det er en forskel som ikke kan forklares i momsforskellen på 6%.

Henrik

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:13

SCANDIEURO:
Hej har læst følgende  - hvem er ansvarlig for at køberen ikke forudanmelder købet til SKAT,,, hvad hvis køber ikke anmelder - hvem skal så betale en straf... butikken som har en internetshop, skal vel ikke straffes for at kunden ikke overholder sine regler og transportfirmaet vel heller ikke???

Det er muligt, at du har ret, men er vi så ikke ude i at opfordre kunden til at omgås loven? Og er det et forretningskoncept, vi vil bygges op på?

Mvh,

Michael

Fra Flensburg
Tilmeldt 22. Jan 09
Skrevet kl. 22:34

Jamen det er jo hele spørgsmålet,,, nu vil jeg lige sige det er ikke mig,. som vil starte en onlineshop med salg af vin.. - men da jeg har en forretning i Flensburg, som også sørger for transport for webshopejere, kan jeg jo ikke komme til at tænke på hvem der har ansvaret... og det er i min verden også lidt af en fortolkningsspørgsmål - for en kunde må jo godt købe til eget forbrug:

Men jeg kan ikke se at man opfordre kunden til at omgås loven, jeg ved fra Sverige at der er mange som køber i Tyskland, og ved også at der er mange som ikke opgiver køb til Tullen i Sverige, og da Tullen i Sverige ikke ved hvem der købet i Tyskland kan de jo i praksis ikke kontrollere køb, og det kan vel aldrig være en tysk forretnings pligt at opgive køb som er købt i Tyskland til skat eller Tullen i modtagerlandet.. Kunden er jo at betragte som enhver anden kunde som bor i Tyskland og her skal man jo ikke opgive køb...

Men der er jo også en masse moral i dette. - men som jeg ser det er der nogle huller i loven, som ikke er løst af afsenderlandet, modtagerlandet eller EU og jeg tror ikke det bliver løst før der er ens moms og afgifter i alle lande... så indtil da, er det jo bare at tage fra...og udnytte hullerne eller måske udtrykke det på en anden måde, bruge reglerne til ens egen fordel.. Men jeg vil ikke opfordre til at omgås reglerne og derfor henviser jeg også til mine kunder at de børe skrive om reglerne i forretningsbetingelserne og ordrebekræftelsen man sender til kunden, om så kunden oplyser købet - det må være kundens problem og ikke den sælgende forretnings eller transportfirmaet... - det er jo ikke deres problem at man ikke har ens regler.. eller hvordan ser I det..

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:39

Nej, jeg ved godt, at det ikke er dig, der påtænker en onlineshop med salg af alkohol.

Min pointe var, at hvis man skal fortie overfor kunden, at det er deres ansvar at betale afgifter, da der ellers ikke vil komme kunder i butikken - ja, så er forretningsgrundlaget nok meget spinkelt eller ikke til stede.

Michael

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)