Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg oprette virksomhed når jeg under 15 år?

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Mørch:

Noget andet er jeg mener ikke man må arbejde hos sine forældre før man er 15 år? Fordi ellers skulle man jo tro folk bare malkede deres børns frikort hvert år?

God pointe. Det er faktisk tænkeligt, at man som direkte relateret ikke kan aflønne sit barn gennem en enkeltmandsvirksomhed? Det må en af revisorerne kunne svare på!

Jeg arbejdede i ny og næ for min far, men han fandt det ikke nødvendigt at give mig løn for arbejdet. Den slags gik man ikke op i, da jeg var knægt.

Men kan det lade sig gøre, så ville det jo være optimalt.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:55

Flemming1970:

Jeg arbejdede i ny og næ for min far, men han fandt det ikke nødvendigt at give mig løn for arbejdet. Den slags gik man ikke op i, da jeg var knægt.

De tider har vist ændret sig Hmm

- Ja vi må lige få en revisor til at komme med hans viden!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:59

Flemming1970:
Noget andet er jeg mener ikke man må arbejde hos sine forældre før man er 15 år? Fordi ellers skulle man jo tro folk bare malkede deres børns frikort hvert år?

Hvis et barn, der ved indkomstårets begyndelse ikke er fyldt 15 år, har arbejde i forældres, stedforældres eller plejeforældres erhvervsvirksomhed, skal lønnen ikke medregnes ved opgørelsen af barnets skattepligtige indkomst, og forældrene kan ikke fradrage lønnen til barnet, jf. KSL § 5, stk. 3. Der skal derfor ikke indeholdes A-skat.

Flemming1970:
Jeg arbejdede i ny og næ for min far, men han fandt det ikke nødvendigt at give mig løn for arbejdet

Lønnen afspejlede blot kvaliteten.....Devil

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 21:12

Klovn:

Flemming1970:

Hvis et barn, der ved indkomstårets begyndelse ikke er fyldt 15 år, har arbejde i forældres, stedforældres eller plejeforældres erhvervsvirksomhed, skal lønnen ikke medregnes ved opgørelsen af barnets skattepligtige indkomst, og forældrene kan ikke fradrage lønnen til barnet, jf. KSL § 5, stk. 3. Der skal derfor ikke indeholdes A-skat.

Flemming1970:
Jeg arbejdede i ny og næ for min far, men han fandt det ikke nødvendigt at give mig løn for arbejdet

Lønnen afspejlede blot kvaliteten.....Devil

Så hvis jeg forstår det ret: er man under 15 år og ens forældre betaler topskat, skal alt det man tjener beskattes med topskat? Surprise

Så jeg da godt nok lært noget nyt iaften Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:22

En kreativt forslag kunne være at dine forældre stiftede et smba.  Det er ikke kapitalkrævende at oprette og det begrænser deres ansvar. Samtidig er bliver overskuddet beskattet med 25%.

Hvis du bliver ansat i et selskab - her et smba - hvor dine forældre har bestemmende indflydelse bliver din lønindtægt ikke omfattet af kildeskattlovens § 5, stk. 3 når lønnen udbetales fra SMBA'et. (§5, stk. 3 siger reelt at den løn du skulle have indgår i dine frældres skattepgørelse og ikke din). I denne situation kan selskabet udbetale løn til dig med sædvanligt skattetræk (formentligt frikort)

Det beløb, som SMBA'et udbetaler som løn til dig, skal stå i rimeligt forhold til det arbejde, som du under hensyn til din alder mv. kan forventes at have ydet for SMBA'et. Beløbet eller en del heraf kan ellers anses som yderligere løn eller maskeret udlodning til dine forældre.

Nå - en tanke til overvejelse?

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:24

Simon Mørch:
Så hvis jeg forstår det ret: er man under 15 år og ens forældre betaler topskat, skal alt det man tjener beskattes med topskat? Surprise

Rigtigt forstået!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25

Nej, du kan ikke oprette egen virksomhed med en alder på 13 år.

Du skal være myndig for selv at drive din egen virksomhed, men du kan som de andre siger oprette et firma gennem dine forældre og kører det derved.

Men hvis jeg var dig ville jeg ikke gøre nogle af delene, dine "forretningsmetoder" er ret tvivlsomme og jeg tror ærlig talt ik du kommer særlig langt med dem medmindre du skifter "spor".

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 21:28

Klovn:

En kreativt forslag kunne være at dine forældre stiftede et smba.  Det er ikke kapitalkrævende at oprette og det begrænser deres ansvar. Samtidig er bliver overskuddet beskattet med 25%.

Hvis du bliver ansat i et selskab - her et smba - hvor dine forældre har bestemmende indflydelse bliver din lønindtægt ikke omfattet af kildeskattlovens § 5, stk. 3 når lønnen udbetales fra SMBA'et. (§5, stk. 3 siger reelt at den løn du skulle have indgår i dine frældres skattepgørelse og ikke din). I denne situation kan selskabet udbetale løn til dig med sædvanligt skattetræk (formentligt frikort)

Det beløb, som SMBA'et udbetaler som løn til dig, skal stå i rimeligt forhold til det arbejde, som du under hensyn til din alder mv. kan forventes at have ydet for SMBA'et. Beløbet eller en del heraf kan ellers anses som yderligere løn eller maskeret udlodning til dine forældre.

Nå - en tanke til overvejelse?

Henrik

Helt klart en mulighed jeg skal have undersøgt! Tak for det.

Det jeg ønsker er bare at kunne styre mit egen forretning, ikke altid skulle køres igennem andre, få dem til at skriv faktura. Ville gerne selv kunne holde regnskab osv.

Men det ikke helt nemt i Danmark. :-)

Du skriver:

Et firma må gerne give mig 5000 kroner i timen for mit arbejde, det er lovligt, det ved jeg da. Hvis jeg er 20.000 værd i timen for firmaet ville det være dumt ikke at hyre mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32

Nu er jeg ikke helst sikker, men evt. få dem til at give dig en fuldmagt så du kan gøre de ting i deres navn.

Ved som skrevet ikke om den går 100%.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:34

Simon Mørch:
Et firma må gerne give mig 5000 kroner i timen for mit arbejde, det er lovligt, det ved jeg da. Hvis jeg er 20.000 værd i timen for firmaet ville det være dumt ikke at hyre mig.

Simon, det er netop pointen at en timeløn for en 13 årig er urealistisk sammenlignet med de arbejdsopgaver en13 årig må udfører. Så ingen tvivl om hvis et sådant beløb blev udbetalt vil det blive betragtet som løn eller udbytte til dine forældre.  Problemet er for dig at det er dine forældre og I er interesseforbundne.

Vejen frem for dig bliver tålmodighed og eventuelt sparen op i firmaet til du bliver et par år ældre og der er reelle muligheder for at du kan få pengene ud igen.

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)