Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg oprette virksomhed når jeg under 15 år?

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Har sådan en lyst til at starte egen virksomhed, virkelig noget jeg brænder for! - Tanken for dette indlæg var også mere, jeg kan se jeg kommer noget over de 50.000 i år og hvad man egenlig gør?

Min problemstilling ligger i jeg er under 18 år, men har fået afvide flere gange man kunne søge tilladelse hos statsamtet. Iaften da jeg sad og søgte lidt faldt jeg over dette link.

Håber vi kan få startet en debat!

Mvh.

Simon 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:15

Du har jo lige selv givet svaret??Zip it!

Henrik

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 20:17

Klovn:

Du har jo lige selv givet svaret??Zip it!

Henrik

Ja det har jeg nemlig!

Men hvad fanden gør man hvis man er under 15 år og omsætter for over 50.000 kroner? 

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:28

Under 15 år har du problemer med at være selvstændig.  Der gælder nogle helt andre regler.

Dine forældre skal være enige i, at du arbejder. Du må højst arbejde 2 timer på skoledage og 7 timer på andre dage end skoledage. Du må ikke arbejde mere end 12 timer i uger med skoledage og 35 timer i andre uger end skoleuger. Du må ikke arbejde i mellem kl. 20 og kl. 6.

Som 14-årig må du have det man kalder "lettere erhvervsarbejde" og f.eks. arbejde med:

- Arbejde i specialforretninger som f.eks. kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger
- Lettere rengøring og oprydning samt borddækning
- Lettere budtjeneste, herunder udbringning af aviser og reklamer
- Afhentning af børn eller børnepasning
- Pasning/luftning af husdyr eller kæledyr

Henrik

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Klovn:

Under 15 år har du problemer med at være selvstændig.  Der gælder nogle helt andre regler.

Dine forældre skal være enige i, at du arbejder. Du må højst arbejde 2 timer på skoledage og 7 timer på andre dage end skoledage. Du må ikke arbejde mere end 12 timer i uger med skoledage og 35 timer i andre uger end skoleuger. Du må ikke arbejde i mellem kl. 20 og kl. 6.

Som 14-årig må du have det man kalder "lettere erhvervsarbejde" og f.eks. arbejde med:

- Arbejde i specialforretninger som f.eks. kiosker, bagerbutikker og grøntforretninger
- Lettere rengøring og oprydning samt borddækning
- Lettere budtjeneste, herunder udbringning af aviser og reklamer
- Afhentning af børn eller børnepasning
- Pasning/luftning af husdyr eller kæledyr

Henrik

Er under 14, hihi Smile

Har læst det med hvornår man må arbejde, men så kan man sige, må man ikke dyrke det man kan lide efter kl. 20.00, så når klokken er 20.00 så skal man stoppe med sin hobby, fed regel Danmark! Yes

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:38

Simon,

Ja, Staten bedre vide. Problemet er at loven er lavet for at beskytte "den svage part".... Hvordan har du klaret dig uden om "Genialt hobby Projekt til dig".... Der har du jo heller ikke selv kunne lave aftaler med dem som er hoppet med på projektet??

Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu vil jeg ikke opfordre til at bryde loven - men gør det så alligevel! Wink

Hvis Simon's forældre egentligt er indforståede med at han laver det, som han gør, så er det faktisk en totalt umulig bevisbyrde for nogen at løfte, hvis de skal bevise, at han arbejder mere end 2 timer dagligt eller 12 timer ugentligt.

Han er jo selvstændig og sin egen herre. Han bestemmer selv suverænt hvilket arbejde han udfører og hvornår og hvorlænge. Arbejdet falder ind under " lettere erhvervsarbejde", da det jo en IT-relateret.

Simon, du må få en af dine forældre til at oprette et CVR-nummer til dig og for nemheds skyld, så køre butikken gennem det de næste 3-4 år, til du er myndig. Der er i mine øjne ingen grund til at du begynder at ansøge statsamtet til næste år, da det egentligt ikke ændrer meget for dig. Andre er måske uenige med mig her. Problemet kan blive løn, men hvis den udbetales til dig istedet for en af dine forældre, så kan du fortsat anvende frikort og ellers slippe for meget høj beskatning, hvis dine forældre betaler de høje skattesatser.

Jeg siger bare: Godt gået! Og blæs så på de ting omkring arbejdstider.

God vind!

Flemming

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 20:46

Flemming1970:

Nu vil jeg ikke opfordre til at bryde loven - men gør det så alligevel! Wink

Hvis Simon's forældre egentligt er indforståede med at han laver det, som han gør, så er det faktisk en totalt umulig bevisbyrde for nogen at løfte, hvis de skal bevise, at han arbejder mere end 2 timer dagligt eller 12 timer ugentligt.

Han er jo selvstændig og sin egen herre. Han bestemmer selv suverænt hvilket arbejde han udfører og hvornår og hvorlænge. Arbejdet falder ind under " lettere erhvervsarbejde", da det jo en IT-relateret.

Simon, du må få en af dine forældre til at oprette et CVR-nummer til dig og for nemheds skyld, så køre butikken gennem det de næste 3-4 år, til du er myndig. Der er i mine øjne ingen grund til at du begynder at ansøge statsamtet til næste år, da det egentligt ikke ændrer meget for dig. Andre er måske uenige med mig her. Problemet kan blive løn, men hvis den udbetales til dig istedet for en af dine forældre, så kan du fortsat anvende frikort og ellers slippe for meget høj beskatning, hvis dine forældre betaler de høje skattesatser.

Jeg siger bare: Godt gået! Og blæs så på de ting omkring arbejdstider.

God vind!

Flemming

Jeg er under 14 år, men igen, det nu ikke det arbejdstider eller hvad arbejdet falder ind under, det er mere hvordan jeg lige tackler det lille positive problem jeg kommet i, det nemlig gået ekstrem hurtig, og havde en utrolig god marts måned.

Mine forældre er 100% med på det, men problemet ligger i det lorte CVR-nummer, fordi min mor er folkeskolelære og hun må ikke have et job ved siden af.

Så skulle man så tro det kunne stå i ens fars navn, men han betaler topskat, og ryger så meget af indtjeningen er alt det sjove væk.

Noget andet er jeg mener ikke man må arbejde hos sine forældre før man er 15 år? Fordi ellers skulle man jo tro folk bare malkede deres børns frikort hvert år?

Tilmeldt 1. Sep 08
Skrevet kl. 20:47

Klovn:

Simon,

Ja, Staten bedre vide. Problemet er at loven er lavet for at beskytte "den svage part".... Hvordan har du klaret dig uden om "Genialt hobby Projekt til dig".... Der har du jo heller ikke selv kunne lave aftaler med dem som er hoppet med på projektet??

Henrik

Først vil jeg lige sige det var mega fede henvendelser jeg fik fra den tråd, selvom folk ikke rigtig ville vise sig i tråden.

Det er kørt igennem et andet firma, men det ikke en optimal løsning over længere tid.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:49

Flemming,

Jeg er ikke uenig med  dig som udgangspunkt, men nogle tråde burde man måske undlade at oprette. Jeg er såment ikke bekymret for Simons nattesøvn eller skolegang - men problemet er indgåelse af juridiske aftaler. Hvis ikke dise er kørt i forældrenes navne er de principielt ikke gyldige...

Henrik

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)