Kære revisions og skatte kyndige Aminoer Jeg satser på at købe nyt hus ultimo 2009, men er meget tvivl om både mulighederne og fordele/ulemper ved at lade firmaet købe huset - så jeg håber at nogen kan givet nogle kvalifiserede råd! I praksis er ejerstrukturen sådan at jeg ejer et holding selskab (aps) som så ejer et driftsselsab (aps). Mine overvejelser går så på om ikke det kan betale sig at lade holdingselskabet købe et hus som en investering og leje det ud til mig selv. Jeg ved godt at jeg skal betale en markedsmæssig rimelig husleje, men til gengæld har jeg flere penge til en udbetaling ved at bruge overskudet fra driftsselskabet i holding regi end ved at trække en tilsvarende højere løn i år. Et af de store spøgsmål er om eksempelvis 1 million i udbetaling er nok til at Holding selskabet kan købe et hus til 4 millioner? Hvordan beskattes ejerskabet af en ejendom til 4 millioner efterfølgende i Holding regi i forhold til værdi og gæld? Hvodan finansieres i givet fald de manglende 3 millioner - bank- eller realkreditlån? Jeg ved godt at der sikkert mangler mange informationer for optimal rådgivning, er også bare interesseret i at vide om det overhovedet er en god ide? Men skal jeg den vej skal jeg jo minimere lønnen og optimere resultatet og skal jeg ikke skal jeg istedet begynde at optimere min løn så jeg kan købe huset på traditionel vis. Håber at I forstår spørgsmålet og har et par gode råd! Den kommende husejer |
Hej
Regnede på det for nogle år siden, da der kom ændret regler. Det kan ikke betale
sig ud fra et driftssynpunkt. En anden ting er hvis ejendomsmarket stiger igen, bliver
din gevinst ved salg ikke skattefri.
Men det er et større regnestykke med flere muligheder og gæt om fremtiden. Alså ikke
bare lige.
Revisor Olsen