Jeg overvejer om jeg skal starte en webshop og har undersøgt markedet lidt.
Jeg har et enkeltmandsvirksomhed nu, men kan jeg oprette en etableringskonto og sætte noget af overskuddet ind på den konto, for at oprette en anden virksomhed med de penge. Eller skal en sådan konto oprettes privat og der må kun sættes ind fra privatindkomst. Jeg bliver beskattet efter virksomhedsordningen hvis det har nogen betydning
Christian |
Det indskud du laver på en etableringskonto sker af private midler. Dvs. hvis indskuddet skal finansieres af den bestående virksomhed er det at betragte som en privat hævning i relation til virksomhedsordningen.
Det er præcist det samme hvis vi taler indskud på pensionsordninger, herunder den såkaldte 30% ordning. Det er en hævning i virksomhedsordningen men indskuddet gør til gengæld at man kan tillade sig at øge det overskud der kommer til beskatning som personlig indkomst, og derved hæve det mere.
Men jeg vil iøvrigt anbefale dig at bruge iværksætterordningen i stedet (en del af etableringskontoloven). Det er en ny ordning som er lavet fordi etableringskontoordningen ganske enkelt er for ringe og man kan overveje hvorfor de ikke bare har taget skridtet og ophævet selve etableringskontodelen fuldt ud; Netop fordi etableringskontoindskud kun giver ret til et ligningsmæssigt fradrag. Beskatningen når man får udbetalt kontoen er også tilsvarende mildere, men det gør jo at der skal skubbes flere penge ind for at opnå status quo på fradragssiden.