Hej Aminoer Jeg bor i Kiev i Ukraine og kender en del folk hernede indenfor softwarebranchen. Jeg har hørt i snart en måned nu fra alle jeg har snakket med at det vælter med dygtige arbejdsløse udviklere hernede. Sidst jeg kiggede i avisen i søndags var der 2 (!) jobopslag for udviklere, og det er i en by med 4-5 mio. indbyggere og et land med 46 mio. Mange af de store amerikanske outsourcingfirmaer har fyret mere eller mindre alle deres ansatte, og det er rigtig ærgeligt for dem der har mistet deres job. Det er både projektledere, udviklere, systemarkitekter osv. som indtil for et par uger eller måneder siden leverede et fint stykke arbejde, men er blevet opsagt pga nedskæringer. Samtidig starter ukrainerne ikke tilsvarende virksomheder op selv. Jeg ved ikke om det er noget økonomisk eller noget psykologisk, men det sker i hvert fald ikke. Så nu sidder de med hænderne i skødet og venter på nye jobs. Danmark er ikke ligeså hårdt ramt af krisen som Ukraine, og derfor er det en rigtig god mulighed for at profitere af krisen og finde dygtige og billige folk. Ukrainere er nemme at samarbejde med, der er ikke de store kulturforskelle fra Danmark, de taler engelsk, der er mange danske samarbejdspartnere i byen og så har de ikke mindst en meget bedre arbejdskultur end os dovne vesterlændinge :) Dette er ikke et konkret tilbud, jeg har ingen udviklere på lager, men hvis du sidder med et seriøst projekt vil jeg gerne hjælpe med at formidle kontakt til nogen der har. Eller også kan du søge på google og finde outsourcingfirmaer selv. Jeg tror man skal passe på med at finde folk direkte på fx elance, og man skal nok heller ikke gå efter de udviklere der vil arbejde til $3 i timen. Det bliver for useriøst. Hvis man selv er professionel og hyrer professionelle folk, så er udbyttet rigtig stort. mvh Jacob
|
Ved du hvad en månedsløn for en senior udvikler (min. 5 års erfaring) ligger på i Ukraine (har fået en del tilbud fra virksomheder her i DK, men de ligger jo gerne en lille fortjeneste oven i :))?
Her snakker vi IKKE timeløn, men som fastansat på månedsbasis.
Typisk snakker vi teknologier som .NET, Java, men også gerne Ruby on Rails.