Du skal - eller kan, da der ikke er noget krav om det - bogføre det på den konto, hvor du bogfører private hævninger under Egenkapitalen - hvis du har betalt det fra firmakontoen vel at mærke. Du kan også oprette en ny konto specielt til B-skat og AM-bidrag. Det betragtes som en hævning, så hvad du gør er ikke specielt vigtigt, sålænge du selv kan holde rede i det.
Jeg ville ikke bruge 64160, da det er en konto man bruger, når man har lønansatte. Du skal føre beløbet under Egenkapitalen, måske den hedder mellemregning - kan ikke huske hvad standardkontiene hedder i Summa.
Tager du aldrig penge ud af firmaet til dig selv ? det man ikke må kalde løn, når man er selvstændig erhvervsdrivende ?
Hvis det er privat selskab så er det egentlig ikke nødvendigt at bogføre dit AM bidrag, da det er en personlig gæld for dig. Derfor behøver du blot lave en privathævning og betale den som sådan, da du hvert år, afhængig af hvilken model du køre efter, får hele overskuddet udbetalt og derefter skal svare skat og AM m.fl af dette.
Den skyldig anvendes hvis du udbetaler løn i den forstand du tilbageholder midler til staten fra dig selv eller ansatte. F.eks. får ansatte løn den første, men du skal først afregne askat med Skat den 10ende, så vil de figurere der indtil de er betalt. De færreste bruger dette medmindre de er i selskabsform dog.
Hov - det der med at angive som rigtigt / forkert svar har jeg ikke helt fat i - ved ikke om der kom et rigtigt eller et forkert "tegn" ved - men jeg har i hverttilfælde fået hjælpe