Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for møde hos kunde

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa.

Jeg har lige startet mit eget webbureau.
Jeg har nu haft 4-5 møder, som jeg ikke har taget penge for, men alt i alt har varigheden været på ca. timer. Derfor har jeg principielt "mistet" 10 x timeløn, og det synes jeg måske ikke helt kan passe.

Mit spørgsmål lyder således:
Tager man penge for et møde? - i alle tilfælde eller kun hvis kunden ønsker at bestille?

Er det okay at sige til kunden, at han skal betale 50% af de estimerede omkostninger, inden man starter på et nyt projekt.  (det er hvis kunden skal have lavet et stort projekt som tager rigtig lang tid, har jeg jo ikke penge til at lægge ud for den timeløn. - og hvad nu hvis kunden, af den ene eller anden ikke betaler)

Jeg håber du forstår hvad jeg mener! - ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive :)

Hvis du har dit eget webbureau eller lign. vil jeg meget gerne høre hvordan du prissætter.

Fra Torshavn, Færøerne
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 625
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

en måde som nogle bruger er at kunden kun betaler for møder, sparring og rådgivning hvis de accepterer dit tilbud.

Men det er typisk et fast indledende beløb.

personligt svinger det lidt med om jeg vil have penge "forud" eller ej, da det kommer lidt an på hvordan mit indtryk af kunden er. har op til flere gange valgt at lade helt være med at bruge kræfter på nogen hvor jeg kan se at vi kommer til at få en laang og tung process pga. deres væremåde.

men som udgangspunkt skal du tænke hvad du ville acceptere, og der forestiller jeg mig at du ikke gider betale for noget du ikke har fået.

Hergeir HP Vang
Digital/Online Marketing Specialist & E-Concept Developer

hpv@puffin.consulting

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi tager normalt 1-2 gratis møder, hvor vi sætter koncept på plads og kommer med løse time/prisestimater.

Når vi kommer ud over det og man kan sige at vi begynder at lave egentlig arbejde for kunden (grundigere sparing og udvikling af specifikationer) så begynder det at koste.

Jeg tror det er en helt almindelig måde at gøre det på.

I forhold til de likviditetsproblemer som det måtte give at påtage sig større opgaver, så klarer vi det ved at der falder månedelige betalinger på baggrund af udført arbejde. Hvis manglen på likvider er så kritisk at der ikke lige kan ventes 45 dage med at der falder første betaling er jeg sikker på at du i mange tilfælde kan få en opstartsbetaling. Kunne f.eks. være 20% af prisestimat på et projekt som estimeres til en løbetid på 3 måneder.

Mvh Peder

Fra Horsens
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 828
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg plejer aldrig at fakturaer mine kunder for møder, da det er deres opgave jeg skal leve af, og hvis der lige er noget der skal på plads, måske noget design mæssigt eller noget, så vil jeg hellere selv betale de udgifter det vil koste mig (inkl. min egen løn), da jeg hellere vil levere noget en opgave som har super god end, en som er knap så godt fordi kunden ikke ville betale for et møde.

Og hvis det er så synes jeg bare du skal lægge et par tusinde oven i prisen ud at fortælle kunden det er til mødeudgifter :)

Rigtig god dag!

Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på hvad man snakker om på møderne?

Hvis der er tale om et salgsmøde tager jeg bestemt ikke penge for det, men er der fx tale om et udviklingsmøde tager jeg normal timepris.

Mange af de møder vi holder skaber værdi for vores kunder, derfor ser jeg det kun som fair at de betaler for disse møder (Rådgivning mv.)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke helt sikker på, at jeg har forstået dit indlæg korrekt....

Hvis du tager penge for indledende møder, indtil aftalen er på plads, så løber du en svær tid i møde. Jeg kunne ikke drømme om at betale for at finde ud af, om du kunne løse opgaven. Er det møder vedr. et projekt, så er det ok at tage penge for mødet i de fleste tilfælde.

Ja, det er helt okay at sige til kunden, at han skal betale 50% inden projektet starter. Jeg vil dog anbefale dig at orientere om dette, allerede ved det første møde du har med kunden. Personligt kunne jeg ikke drømme om at betale forud. Hvorfor i alverden skulle jeg dog det? Hvis du ikke har likviditet til store projekter, så må du jo lave nogle mindre projekter, indtil du har styr på likviditeten.

Husk også på at kunden måske også tænker, "Hvad nu hvis firmaet lukker, inden projektet er leveret". Det er måske endnu mere sandsynligt, når du ikke har penge til at køre et projekt, uden at kræve forudbetaling.

Jack

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de andre også siger kommer det an på så meget. 

Indledende salgsmøder tager vi ikke penge for, slet ikke hvis det har været opsøgende salg fra vores side, man kunne selvfølgelgi godt argumentere for at det burde man, men det er der ikke ret mange der kan slippe afsted med. 

De projekter vi har og hvor møderne indgår som en del af projektet, er klakuleret ind i tilbuddet, for selvfølgelgi skal de på et eller andet niveau betale for det, det er jo lige så vigtig en del af projektet som at skrive koderne. 

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved større projekter har vi en aftale om, at der betales 1/3 ved opstart, 1/3 ca. midtvejs og resten ved aflevering.

Probemet med mange for ikke at sige alle størrer projekter er, at de ændre sig undervejs. Efterhånden som man når igennem projektet kommer de nye gode ideer, som enten kunden eller vi gør opmærksom på. Disse skal så regnes ind i budgettet og eventuelt erstatte andre funktioner der falder fra.

Derodver har vi andre kunder der betaler for løbende timer, her fakturer vi ca. hver 14 dag. Eller hvis det er små projekter Typisk under 30 timer), når projekterne er afsluttet.

At kunden ringer ind og tager en sludder på en  15 - 20 minutter, eller sender en mail, ser jeg som kundepleje, som ind i mellem udløber i endnu et projekt.

Jeg ville ikke tage penge for et udviklingsmøde af en times varighed, det bør være indregnet i dine timepriser, som kundepleje / marketing eller hvad du vil budgettterer det som.

Der er jo en årsag til at timepriserne er over 135,- kroner per time :)

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt er salgsmøder gratis, omkostninger til den slags er medregnet i vores priser.

Eneste tilfælde hvor jeg forlanger betaling, er når udenlandske kunder ønsker at vi holder møde lokalt hos dem.
Der vil vi have dækket vores omkostninger forbundet med rejsen (transport, evt. hotel) samt selve dagen (da vi ikke vil kunne lavet noget for andre kunder grundet den lange transport tid). Dette har indtil videre heller ikke været noget problem, de gange det var været aktuelt.

mvh,
Johnny

Fra Kolding
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 602
Fra  Customerwise A/S Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder 100% efter samme princip som Thomas.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)