Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

etableringskontoindskud ved start af Aps

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer   

Jeg skal lige til at starte et Aps, og er i den forbindelse blevet opmærksom på etableringskontoindskuds ordningen, og vil så høre om der kan opnås en skattegvinst ved flg. fremgangmåde:

Jeg har de 125.000 der skal indskydes i Aps i kontanter. Kan kan jeg så få en skattemæssig gevinst ved at oprette en etableringskonto i morgen og indsætte 100.000 på den, og dernæst starte Aps''et i overmorgen og hæve pengene på etableringskontoen og bruge disse til at "købe anparter" (altså dække 100.000 af de 125.00 der skal indskydes i Apset) ?

Jeg er i øjeblikket lønmodtager, og er det frem til udgangen af august - så jeg vil  med den ovenfor beskrevne fremgangsmåde vel få et fradrag på 100.000 på selvangivelsen for 2006?

På http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=211624&vID=201165&i=7#i211624 står der noget på genbeskatning. Så jeg læser det, betyder det, er at jeg får min personlige indkomst øget (genbeskatning?) med 6% af det hævede etableringskonto hvert af de 10 følgende år.

Hvad hulen betyder det for mig? Hvis jeg har hævet de 100.000 fra etableringskonoten, vil jeg altså få min personlige indkomst opskrevet med 6000 kr de næste 10 år, og disse 6000 skal jeg så skal betale normal indkomstskat af eller hvad ?

Hvis min indkomst skat er ca. 50% skal jeg altså reelt betale 3000 i ekstra skat i 10 år , dvs. 30.000, men jeg har omvendt fået et skattefradrag i 2006 på 100.000, hvilket vel sparer mig for 40-50.000 i skat, hvilket samlet set giver en gevinst på 10.-20.000 eller hvad ?

Hænger det sådan sammen? og er det så ikke en god ide lige at have kapitalen inde at vende på en etableringskonto inden selskabsetableringen - eller har jeg misset noget ?

Mvh. Steen

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:42
Hej Steen.

Etableringskonto er vanskelig at gå til og når man spørger rundt omkring, så er der utroligt få der ved noget om det. Jeg fik en gang at vide, at man bare skal spørge indenfor landbrugsområdet - der ved de alt om ordningen, da de benytter den i stor stil.

Ordningen handler om at du kan indskyde penge, hvor du så får et aktuelt skattefradrag, som du så genbeskattes af over 10 år. Så det er egentlig et slags lån, du får af skattevæsenet i en 10-årig periode.

Når du indskyder på en etableringskonto kan du trække indskuddet fra i din skattepligtige indkomst som et ligningsmæssigt fradrag.

Når du hæver pengene skriver du under på at du bruger pengene til etablering og alt det der. Jeg mener at du kan finde blanketten på skats hjemmeside. Find den og læs den lige igennem. I de efterfølgende 10 år skal du så genbeskattes med 60% af det hævede beløb med 1/10 pr. år. Men her bliver det beskattet som personlig indkomst - og satsen her er jo så højere end satsen for ligningsmæssige fradrag.

Det er en rigtig god ide at gå ind på skats hjemmeside og beregne hvad din skattevirkning bliver før og efter fradraget og hvad det betyder før og efter din genbeskatning. Det er lidt vanskeligt, at beregne præcist, hvad det betyder, da dine selvangivelse de næste 10 år frem i tiden er vanskelig at forudsige. Men prøv at tage udgangspunkt i dine eksisterende forhold - så kan du i hvert fald se regnestykket.

Man kan generelt sige, at jo højere indtægt de næste 10 år jo højere skattemæssig virkning på din genbeskatning og jo "dårligere forretning" kan det blive. Der er en masse faktorer, der indgår i vurderingen af om det kan svare sig og om det er en god ide. Men det er jo til at regne ud. Husk at det også giver en forskel på regnestykket om du får hele din indtægt fra selskabet som løn eller som udbytte. Du har også nogle begrænsninger og forpligtelser i hvad du må og ikke må i et selskab, der er etableret under denne ordning.

Du kan også på Skats hjemmeside finde ligningsvejledningen E.D.2, der omhandler etableringskonto. Der står en masse og det er skrevet, så de fleste kan være med - selv skattevæsenets egne folk.

God fornøjelse.

Hilsen Jakob

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:03
Jeg er sådan set enig med Jakob men ellers er det som udgangspunkt korrekt hvad du har opfattet. At du kan få et ligningsmæssigt fradrag forud for købet af anparterne og at du så efterbeskattes af det over 10 år. 

Uanset hvad dine indkomstforhold fremover er så kan det godt svare sig. Efterbeskatningen ved en marginalskat på 60% modsvarer fradragsværdien som du får i år 1, men du opnår samtidig hermed en likviditetsfordel.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)