For 9 år siden da forlaget stadig var en del af TDC blev vi underleverandør for hosting til en afdeling under TDC forlag. For 8 år siden blev afdelingen lukket med ca. 150 hjemmesider kørende, men TDC forlag overdrog kunderne til os og vi har serviceret dem siden. De første problemer opstod gennem årene da hardwaren selvfølgelig bliver slidt. Problemet er at det specialudviklet tredjeparts software kan ikke fås mere. Så vi har gennem de sidste 8 år lappet på serveren og sagt til kunderne de snart skal have en ny hjemmeside, vi har enda forslået at finde leverandører til dem. Ud af de 150 hjemmesider er der så nogle få (15) der ikke har gjort det, så vi holdt serveren igang for dem. Nu er det så sket, serverens hardware er beyound repair (desuden kører den stadig på en IIS4 som heller ikke er særlig sikker), vi har selvfølgelig backup af dataerne men ingen installationsfiler til trdjeparts softwaren som vi ikke et gang ved hvor det er bestillt/købt henne, så siderne kører ikke. Jeg har ringet til kunderne og forklaret problemet og prøvet at finde en løsning. Inkluderet følgende. 1. Prøvet at finde programmøren som er i indien ud fra de 8 år gamle informationer (signaturer i programeringen) jeg har (Det er ikke nemt ikke nemt) Vi har altid haft et godt forhold til disse kunder, ellers havde de nok ikke været hos os i 9 år, så det fleste har forståelse for det. Men en vil melde os til BT og truer med bål og brand. Jeg kan sagtens se hans situation... det er lidt en spand kold vand i hovedet. Så nu er mit spørgsmål.. har vi gjort nok? Eller er hans vrede berettiget. Er vi som hoster ansvarlig for hjemmesider CMS systemer vi slet ikke har udviklet? Mvh Markus |
Det eneste jeg umiddelbart ville have gjort anderledes, var at varsle kunderne 3-6 måneder i forvejen, om at produktet udgår da det er end of life fra leverandøren, og kunderne derfor anbefales at skifte til løsning <Z> fra <leverandør Y>, men det er jo nok for sent nu hvis hardwaren er gået helt død.
Er det muligt at migrere den kørende maskine til en virtuel server og holde det kørende lidt endnu mens kunderne får nye løsninger i luften?