Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man henvis til billeder på sin blog (Copyright)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 263
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg blogger flere steder, bl.a. her på amino  og på Ehandel.se.

Tit bruger jeg billeder i min blog som jeg finder på nettet. Det kan være Screen dumps, billeder jeg har googlet, fundet på wikipedia, eller måske en illustration fra en Avis. Er der nogle der har styr på hvad der er i orden at indægge på sin blog. I dag har jeg et billede af Ekstra Bladets forside på min amino blog. Er det ok?

Methoden jeg bruger, og ved mange andre bruger, er at jeg indsætter billedet som et link til en URL

Er dette i strid med copyright??

Jeg vil helst overholde loven:-)

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:03

Umiddelbart tror jeg de enkelte sites der kunne tænke sig, at påråbe sig en eller anden form for copyright altid har denne stående på deres site.

Ekstrabladets finder du her : http://ekstrabladet.dk/services/?p=6 (Du kan finde den via et link nederst på eb.dk's forside)

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:05

Ved gennemlæsning af eb's regler, ser det ud til, at din anvendelse går ind under "framing" - hvilket ikke er tilladt ifølge eb

Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Skrevet kl. 23:13

Tak for inputet. Jeg har selv lige set på det igen, og fandt dette om ophavsresloven:

"Ophavsretslovens § 12, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 30. juni 2004:

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde."

Min blog er privat brug, så det er vel ikke et problem at jeg bruger en kopi af dagens forside fra Eksta Bladet

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 23:14

Som udgangspunkt må du ikke anvende billeder, du finder på nettet - heller ikke fundet via Googles billedsøgning. Brug som tommelfingerregel, at du kun må anvende billeder, hvis det udtrykkeligt står, at du må.

I henhold til dansk lov - især Lov om Ophavsret - er der intet krav om, at det skal fremgå, at billederne er ophavsretligt beskyttede. Det er de bare.

Du kan evt. benytte http://www.sxc.hu/ - her er de fleste billeder til mere eller mindre fri brug. Og ved hvert billede er anført evt. begrænsninger.

Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Skrevet kl. 23:20

Thomas og Carsten,

Tak for hjælp.... Jeg skal lige slette mine online spor:-)

Dog har jeg stadig et spørgsmål til f.eks. virksomheders logoer... Må man heller ikke bruge dem i sin blog? og billeder fra Wikipedia?

Jeg ved Rosenstand er godt inde i det her:-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)