Hej, Lad os tage en frisk afstemning her på Amino. Afstemningen tager udgangspunkt i en artikel fra Business dk som du kan læse her. http://www.business.dk/article/20090329/okonomi/703280070/ Jeg forslår at du lige læser artiklen før du kaster din stemme. Lad os få gang i debatten... Herefter kast din stemme... Tror du at Danmark sagger bagud?
|
Vi skal nok finde på noget - vi har det vigtigste råstof - viden.
USA tæller imho ikke i den undersøgelse, da arbejderne i USA hele tiden skal frygte at miste deres job og derfor er de tvunget til at arbejde hårdere end godt er. Frygt virker, men det er ikke en værdi som vores kultur er baseret på - længere. Sidan halvfjerserne har vi arbejdet ud fra en model der hedder yde efter evne, nyde efter behov. Det er jo blandt andet derfor vores arbejdere er kendt for at være virksomheden vigtigste råstof - de kan tænke selv hvis de får lov.
Danmark sakker ud, men kun fordi - og jeg skal forsøge at gøre det upolitisk - vi er ved at save den velfærdsgren over vi selv sidder på. Vi har ikke råd til velfærd i den grad vi så i 80'erne og 90'erne med den lave skatteprocent. Så enhver dansker må gøre op med sig selv om vi skal fortsætte den bløde linje hvor der er plads til alle og hvor alle bliver taget hånd om, eller om vi skal fortsætte den udvikling der har været de sidste ca. 7 år, hvor vi begynder at sætte skatten ned og skærer på velfærdsydelser. Vi kan ikke få begge dele.
Personligt vil jeg hellere betale 50% i skat og vide at der bliver taget hånd om vores børn, ældre og svage end score kassen - og det gør mig ikke til ræverød. Jeg mener at den formue man har samlet er ens egen - for eksempel skal al arve- og formueafgift væk.
Lige nu mener jeg vi sidder mellem to stole. Vi har en lavere skat hvilket gør det mere attraktivt at arbejde og dermed stimulerer produktionen. Til gengæld kører vores velfærdssystem af sporet og det vil jo medføre at der bliver endnu tydeligere klasseopdeling med den virkning at de dårligst stillede børn vil klare sig dårligere i skolen. Og da det går ud over de bedst stillede som bliver stimuleret hjemmefra, så må man enten tage hånd om de svageste eller dele klasserne op så alle får noget mere ud af det. Den sidste løsning er den nemmeste, men den vil så føre til endnu mere klasseskel, hvilket betyder at en stor del af befolkningen vil komme til at føle sig underpriviligeret med større kriminalitet til følge og endnu flere dårligt stillede. Hvis man skal have den dårligt stillede del af befolkningen til at arbejde i stedet for at lave kriminalitet i et samfund der ikke prioriterer velfærd og omsorg, så skal man bruge frygt - det er billigt og hurtigt.
Trusler om fratagelse af ydelser, privilegier og frihed vil få arbejderne til at arbejde mere, men uden den berømte evne til at tænke selv og de vil ikke tjene virksomhedens interesser.
Og så er vi faktisk tilbage rent arbejdsmiljømæssigt - i 30'erne hvor det var "enhver for ham selv" - og det mener jeg er en rigtig skidt udvikling.
Derfor har jeg stemt at vi finder på noget andet - for jeg håber vi har de mentale ressourcer i Danmark til at se hvilken vej vi skal.
Mette