Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afstemning - Tror du at Danmark sagger bagud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 06:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Lad os tage en frisk afstemning her på Amino. Afstemningen tager udgangspunkt i en artikel fra Business dk som du kan læse her.

http://www.business.dk/article/20090329/okonomi/703280070/

Jeg forslår at du lige læser artiklen før du kaster din stemme. Lad os få gang i debatten...

Herefter kast din stemme...

Tror du at Danmark sagger bagud?

• Nej overhoved ikke, jeg er ikke bange for det (50%)
  • Måske, men ikke i min levetid, så jeg er ikke bange for det (0%)
  • Måske, men så finder vi bare på noget andet og kommer foran igen (25%)
  • Ja, jeg er lidt bange for det, men jeg er ikke bange for mit job (12,5%)
  • Ja, jeg er bange for det, jeg er bange for mit job (12,5%)
  • Totalt antal stemmer: 8
  • Afstemning sluttede: 04/04/2009

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:03

Vi skal nok finde på noget - vi har det vigtigste råstof - viden.

USA tæller imho ikke i den undersøgelse, da arbejderne i USA hele tiden skal frygte at miste deres job og derfor er de tvunget til at arbejde hårdere end godt er. Frygt virker, men det er ikke en værdi som vores kultur er baseret på - længere. Sidan halvfjerserne har vi arbejdet ud fra en model der hedder yde efter evne, nyde efter behov. Det er jo blandt andet derfor vores arbejdere er kendt for at være virksomheden vigtigste råstof - de kan tænke selv hvis de får lov.

Danmark sakker ud, men kun fordi - og jeg skal forsøge at gøre det upolitisk - vi er ved at save den velfærdsgren over vi selv sidder på. Vi har ikke råd til velfærd i den grad vi så i 80'erne og 90'erne med den lave skatteprocent. Så enhver dansker må gøre op med sig selv om vi skal fortsætte den bløde linje hvor der er plads til alle og hvor alle bliver taget hånd om, eller om vi skal fortsætte den udvikling der har været de sidste ca. 7 år, hvor vi begynder at sætte skatten ned og skærer på velfærdsydelser. Vi kan ikke få begge dele.

Personligt vil jeg hellere betale 50% i skat og vide at der bliver taget hånd om vores børn, ældre og svage end score kassen - og det gør mig ikke til ræverød. Jeg mener at den formue man har samlet er ens egen - for eksempel skal al arve- og formueafgift væk.

Lige nu mener jeg vi sidder mellem to stole. Vi har en lavere skat hvilket gør det mere attraktivt at arbejde og dermed stimulerer produktionen. Til gengæld kører vores velfærdssystem af sporet og det vil jo medføre at der bliver endnu tydeligere klasseopdeling med den virkning at de dårligst stillede børn vil klare sig dårligere i skolen. Og da det går ud over de bedst stillede som bliver stimuleret hjemmefra, så må man enten tage hånd om de svageste eller dele klasserne op så alle får noget mere ud af det. Den sidste løsning er den nemmeste, men den vil så føre til endnu mere klasseskel, hvilket betyder at en stor del af befolkningen vil komme til at føle sig underpriviligeret med større kriminalitet til følge og endnu flere dårligt stillede. Hvis man skal have den dårligt stillede del af befolkningen til at arbejde i stedet for at lave kriminalitet i et samfund der ikke prioriterer velfærd og omsorg, så skal man bruge frygt - det er billigt og hurtigt.

Trusler om fratagelse af ydelser, privilegier og frihed vil få arbejderne til at arbejde mere, men uden den berømte evne til at tænke selv og de vil ikke tjene virksomhedens interesser.

Og så er vi faktisk tilbage rent arbejdsmiljømæssigt - i 30'erne hvor det var "enhver for ham selv" - og det mener jeg er en rigtig skidt udvikling.

Derfor har jeg stemt at vi finder på noget andet - for jeg håber vi har de mentale ressourcer i Danmark til at se hvilken vej vi skal.

Mette

Tilmeldt 4. Feb 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:27

Mette, det er usædvanlig godt formuleret. Jeg er ikke nødvendigvis helt enig i alle dine beskuelser, men tager hatten af :-)

Hvis alle var så præcise i deres formuleringer som dig, så er der der ingen grund til at være nervøs for vores fremtid. Og det er der min stemme er kastet.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:27

Hej

Artiklen er jo et partsindlæg, ikke en faktuel konstatering. Jeg er faktisk slet ikke enig i de konklusioner der træffes på baggrund af tallene, faktisk er Danmarks arbejdskraft utrolig effektiv, men vores vurdering utrolig konservativ.

/Michael

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 15:00

Jeg tror bestemt ikke Danmark sakker bagud - heller ikke med G....

Når den lille teaser så er sagt, så hælder jeg til at hvis ellers menigmand ser bort fra det faktum at vi ikke er i finanskrise - men at vi er i "omskiftelige tider", så er der massevis af stærke ressoucer i sving i det ganske land, som nok skal fastholde og sikre Danmarks position worldwide. Alt andet end lige synes jeg Danmark med kun 5 millioner indbyggere gør sig endog stærkt bemærket over alt - det bekræftes i at uanset hvor man er - så er der altid et link tilbage til Dannevang... prøv blot at tænke tilbage til din sidste tur udenlands... det er faktisk vildt...

Men selvfølgelig kan vi ikke - og skal vi ikke - på den lange bane bare lade stå til - det er klart at vi skal tænke i alle mulige retninger for at styrke Danmark i den store verden.

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:53

Jeg syntes måske at artiklen virker en smule farvet.

Den sidste opgørelse der blev lavet i forhold til konkurrenceevne af OECD endte vi på en flot 2. plads.

Så vi må nok antage at vores produktivitet komparativt er temmeligt højt, at produktiviteten så ikke vokser så hurtigt som den gør i andre økonomier er vel kun naturligt. Hvis man laver 10 ting normalt og så pludseligt laver 11 så er det en ret stor stigning hvis man laver 100 ting i forvejen og produktiviteten så stiger til 101 så vægter det jo lige knap så meget.

Så det der sker, tror jeg, er at resten af verden begynder at æde sig ind på vores forspring. Hvilket jo uundgåeligt vil ske, efterhånden som verdensøkonomien vokser.

Mvh Peder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)