|
Godaften allesammen. Jeg har et mål om at starte en lille enkeltmands virksomhed efter min barsel er slut. Hvilket er i september. Virksomheden skal designe logoer og websites. Hvilket jeg vil bruge adobe Illustrator CS4 og Dreamweaver CS4 til. Jeg er ved at være godt inde i Dreamweaver og Illustrator, som jeg fik anbefalet herindefra. Jeg gør et ihærdigt forsøg på at lære så meget som muligt inden starten af virksomheden. Derfor har jeg lige et par spørgsmål i måske har lyst til at hjælpe mig med. 1) Hvilke regler er der omkring salg af hjemmesider og logoer? 2) Når jeg laver hjemmesider i Dreamweaver, kan man så lave det så kunden selv kan redigere teksten? 3) Hvad synes i er en reel pris, når man er nyopstartet? Der kommer sikkert mange flere spørgsmål hen af vejen, og jeg håber i har lyst til at være behjælpelige med dem. på forhånd tak for hjælpen Mvh Caroline Troelsen |
Hej Caroline
Et par korte svar på dine "tekniske" spørgsmål.
1. Købeloven gælder også for sådanne tjenesteydelser, men i meget vidt omfang er der jo aftalefrihed i Danmark, så alting omkring levering (filformat osv) og betalingsfrister kan du frit aftale, så længe det drejer sig om salg til andre erhvervsdrivende.
2. Det kan du godt, men det kræver enten at dine kunder selv har en smule forstand på at redigere i det (og at de har et program til det) ellers er det egentligt en CMS-løsning du skal igang med.
3. Prisen er straks værre at fastsætte, der er mange faktorer der spiller ind.
Det smarteste er at regne baglæns og finde ud af hvad du SKAL have tilbage til dig selv pr. måned for at du kan få dine faste omkostninger dækket (bolig, transport, fodring af baby, dig selv osv..)
Når du har det beløb er det på tide at regne lidt den anden vej, hvor mange hjemmesider / logoer forventer du at kunne sælge om måneden, derefter skal du til at regne lidt på dit tidsforbrug for at finde ud af hvor lang tid det rent faktisk tager at få kunden i hus, eventuelt at holde et møde med kunden omkring ønskerne, så skal du til at udarbejde et forslag som sikkert skal til 1. korrektur og måske rettes til et par gange før du er færdig og kan levere det til kunden, samt sende en regning.
Hvis du via ovenstående regnestykke kan ramme en pris der ikke er voldsomt forskellig fra de konkurrenter du sammenligner dig med, er det et projekt du kan/bør gå videre med.
Hvis du allerede fra starten af kan se at dit budget er totalt urealistisk, så må du til at kigge på hvilke andre muligheder du har, så du ikke skyder dig selv i foden.
Bliv gratis medlem