Må jeg låne penge (privat) fra mit eget ApS, hvis det figurerer som et lån der forrentes efter gældende regler? For det er vel et krav, hvis det overhovedet er lovligt?
Ifølge anpartselskabsloven §49: Et selskab må ikke yde lån til eller stille sikkerhed for anpartshavere, aktionære, bestyrelsesmedlemmer eller direktører i selskabet eller et moderselskab til dette. Et selskab må heller ikke yde lån til eller stille sikkerhed for den, der er knyttet til en person, som omfattet af pkt 1. ved ægteskab eller slægtsskab. Eller som på anden måde står pågældende nært.
Hvis du har et holding bag dit ApS og den vej kan benytte midlerne kunne dette være en mulighed? Ellers lyder den nok på beskatning ved almindelig lønudtræk. Har du ikke penge tilgode i ApS'et
Det er ikke tilladt og kaldes et ulovligt aktionærlån.
§ 49.
Et selskab må ikke yde lån til
eller stille sikkerhed for anpartshavere, aktionærer, bestyrelsesmedlemmer
eller direktører i selskabet eller et moderselskab til dette. Et selskab må
heller
ikke yde lån til eller stille sikkerhed for den, der er knyttet til en
person,
som er omfattet af 1. pkt., ved ægteskab eller ved slægtskab i ret op- eller
nedstigende linje, eller som på anden måde står den pågældende særlig nær.
Tak for info! Jo jeg har et Holding ApS bag mine driftsselskaber og har en del penge stående i både drifts- og holding-selskab, men det ændrer vel ikke på sagen, at man har et Holding, for man kan jo heller ikke låne herfra jvf §49 Da jeg i sin tid stiftede mine selskaber smed jeg selv Kr. 125.000 private kroner i selskaberne. Disse "private" penge kan man vist heller ikke trække ud skattefrit, før man likviderer eller sælger selskabet, vel?
Da jeg i sin tid stiftede mine selskaber smed jeg selv Kr. 125.000 private kroner i selskaberne. Disse "private" penge kan man vist heller ikke trække ud skattefrit, før man likviderer eller sælger selskabet, vel?
Det er korrekt, dem får du først ud igen når selskabet likvideres.
Betaler du topskat på nuværende tidspunkt? - Ellers kan du jo udbetale et ikke uvæsentligt beløb i løn og derefter det resterende som udbytte.
Helt enig. Taler vi udbytte udover bundgrænsen ville jeg derimod nok vente til 2010 i "tiltro" til at politikerne reducerer de højere udbytteskatter med 1-3%.
Kan se at Lene Espersens forslag til en ny selskabslov som hovedregel fastholder forbudet mod aktionærlån, men alligevel åbner en mulighed herfor, hvis der sker en forsvarlig kreditvurdering (hvem der så end skal lave den? Mig selv? ), samt at lånet er godkendt på en generalforsamling og at der betales rente på markedsvilkår. Vi må se hvor meget der er tilbage af forslaget om den nye selskabslov, når den engang er vedtaget