Jeg udvikler spil og svaner et værktøj til at gå igennem en udviklingsproces med kunden. Hvilke spørgsmål skal stilles, evt. en rækkefølge og en opsamlingsproces.
Eksempelvis
1. Hvad er målgruppen?
2. Hvordan er situationen, hvor produktet skal bruges?
osv.
Jeg har ikk kunne finde sådanne værktøjer. Det kan evt. bare være en ppt præsentation, en liste eller noget andet, der handler om produktudvikling.
Spørger du efter hvilke spørgsmål du bør stille kunden, med henblik på at få sporet ham ind på hvad han præcist ønsker at sit færdige produkt?.. Jeg er ikke helt med?
Så vidt jeg kan se kommer det jo an på hvor meget kunden ved om IT i forvejen. Hvordan udvikler du selv spil - Scrum? Agile? Iterationer? Bruger du UML mm? Lad mig høre lidt mere!
Spørger du efter hvilke spørgsmål du bør stille kunden, med henblik på at få sporet ham ind på hvad han præcist ønsker at sit færdige produkt?.. Jeg er ikke helt med?
Så vidt jeg kan se kommer det jo an på hvor meget kunden ved om IT i forvejen. Hvordan udvikler du selv spil - Scrum? Agile? Iterationer? Bruger du UML mm? Lad mig høre lidt mere!
Du har meget ret, det er nemlig det her med at få sporet kunden ind på, hvad det præcis er han vil have ud af sit produkt. Jeg har fundet min gamle bog '25 spørgsmål' frem om kommunikationsplanlægning, og der starter jeg. Men jeg tænker de rmå være lidt mere redskaber!?
Spillene er ikke computer, men derimod bræt og andre fysiske former.
Typisk vil en kunde komme med et formål om at brande sig selv, udvikle virksomhedens personale eller måske lave et spil, der kan sælges videre og dermed tjene både mit firma og kundens. Pointen er, at vi - Tankespil - er eksperter i udviklingen af spil og spildynamikker, mens kunden er eksperten indenfor sit område, om det så er de interne personaleudfordringer eller virksomhedens brand og kerneværdier.
Hvis du sætter dig sammen med kunden og i så sammen skriver hvilke krav og ønsker, der er til spillet på et meget overordnet niveau (altså intet teknisk), kommer kundens viden jo i spil i fht. situation og spillets brugere?
Tror ikke du får meget ud af at finde en eller anden akademisk model du kan bruge som spørgeramme i denne sammenhæng.
- Det er rigtigt, at jeg sammen med kunden kan finde frem til det væsentlige, men vil lave mig en teoretisk begrundet, men praktisk anvendelig tjekliste, så vi kan strukturere processen lidt. Der er vigtige ting at komme igennem i sådan en proces.
- Det er muligvis rigtigt at computerspil og brætspil ligger tæt op ad hinanden i processen. Interessant.
Jeg tjekker mulighederne ud og laver min egen ud fra den inspiration, jeg kan finde :)