Hej Lone, Henrik |
Klovn:Hej Lone,
Tak for nogle fine input i denne tråd. Jeg tror vi er mange som bruger grafikere og designere som ikke lige tænker over fremtidig ophavsret. Har du kendskab til nogle standardkontrakter som evt. kan downloadses?Henrik
Hej Klovn.
Du får lige, den hurtige version, da jeg står med et ben på vej ud af døren - jeg skal lige tæve mine nevøer i Paintball (eller er det omvendt)? :)
Jeg har ikke lige i hovedet kendskab til standardkontrakter, jeg kan linke til, men jeg vil gerne kigge senere.
Jeg fik udfærdiget min egen af nogle advokater, for mange år siden, og der bliver der blandt andet, rettighedsmæssigt skelnet mellem brugsret / fuldstændig overdragelse og forskellige ting derimellem. Eksempelvis hvilke medier og territorier der gives brugsret til.
Derudover er det et par paragrafer om ændring af designet - eksempevis beskæring mv. Personligt har det aldrig genereret mig voldsomt, men jeg kender andre illustratorer, der bliver fuldstændigt gasblå i ansigtet, hvis en kunde beskærer deres tegning. (Hvilket de som udgangspunkt ikke må, med mindre de har købt rettighederne).
Anyway - jeg ser om jeg kan finde lidt mere info senere
:-)Lone