Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

rettigheder på design

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone,

Tak for nogle fine input i denne tråd. Jeg tror vi er mange som bruger grafikere og designere som ikke lige tænker over fremtidig ophavsret. Har du kendskab til nogle standardkontrakter som evt. kan downloadses?

Henrik

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 11:25

Klovn:

Hej Lone,

Tak for nogle fine input i denne tråd. Jeg tror vi er mange som bruger grafikere og designere som ikke lige tænker over fremtidig ophavsret. Har du kendskab til nogle standardkontrakter som evt. kan downloadses?

Henrik

Hej Klovn. 

Du får lige, den hurtige version, da jeg står med et ben på vej ud af døren - jeg skal lige tæve mine nevøer i Paintball (eller er det omvendt)? :)
Jeg har ikke lige i hovedet kendskab til standardkontrakter, jeg kan linke til, men jeg vil gerne kigge senere. 

Jeg fik udfærdiget min egen af nogle advokater, for mange år siden, og der bliver der blandt andet, rettighedsmæssigt skelnet mellem brugsret / fuldstændig overdragelse og forskellige ting derimellem. Eksempelvis hvilke medier og territorier der gives brugsret til.
Derudover er det et par paragrafer om ændring af designet - eksempevis beskæring mv.  Personligt har det aldrig genereret mig voldsomt, men jeg kender andre illustratorer, der bliver fuldstændigt gasblå i ansigtet, hvis en kunde beskærer deres tegning. (Hvilket de som udgangspunkt ikke må, med mindre de har købt rettighederne).

Anyway - jeg ser om jeg kan finde lidt mere info senere

:-)Lone 

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. Sep 06
Indlæg ialt: 53
Fra  SmartWeb Skrevet kl. 13:58

Hej Jakodan,
De vigtigste forhold er allerede blevet nævnt: når en person/ firma udvikler eller kreerer noget har han/ virksomheden som udgangspunkt de immaterielle rettigheder til det kreerede.

Jeg vil blot bidrage med en god tommelfingerregel. I praksis er det som regel et spørgsmål om pris. Hvis du får et meget billigt design, er prisen nok betinget af, at designeren kan sælge det igen (eller delvist). Hvis du får et design, som ikke må sælges til andre (fordi du også får rettighederne til det) må prisen jo alt andet lige være højere.

Dette er selvfølgelig set med designerens briller – hans indtægter skal helst kunne dække omkostningerne (og selvfølgelig lidt mere – ellers er det en dårlig forretning). Hvis han kan genbruge designelementer, kan han sænke prisen pr. design fordi timeforbruget også falder.
Det vigtige er her, at være opmærksom på, hvem der har rettighederne, så i kan tage den rigtige beslutning. Hvis i eksempelvis har 2 hjemmesider fx en webshop og en blog, vil i sandsynligvis gerne have et unikt webshopdesign. Til bloggen er det måske ikke så vigtigt, og der kan i nøjes med et skabelon design.

Det er ofte lidt sværere at forholde sig til immaterielle rettigheder. Hvis du går ned og køber en cykel, ved du, at du har brugerretten til den cykel, du har købt og at du ejer den. Samtidig ved du sikkert også, at du ikke ejer de immaterielle rettigheder til cyklens design osv. Du ved jo at mange andre vil købe cyklen. Tænk på hvad prisen på en cykel ville være, hvis Kildemoes skulle designe, udvikle og producere en cykel, som de kun kunne sælge til dig…

Husk også at alt materiale i som i laver (eller har rettighederne til) ikke kan genanvendes i designerens andre designs.

Hvis designeren har lovet jer, at rettighederne til designet er jeres (uanset hvordan han tilkendegiver dette; mundtligt e-mail, kontrakt osv.) må han naturligvis ikke bruges det uden jeres tilladelse. Når det gælder aftaler, er det som regel ikke et spørgsmål om hvordan aftalen er indgået, men at bevise hvad der er aftalt. Derfor er det en god ide, at have en kontrakt :)

For at summere op er tommelfingerreglen altså, at du ud fra prisen nok ville kunne få en god indikation af, hvad sælger har i tankerne mht. rettighederne. Ved en meget lav pris vil du muligvis ikke få rettighederne. Dette er naturligvis ikke altid gældende, men blot en god indikator.

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 17:04

Hej Nina

Designeren har i udgangspunktet ophavsretten til de udarbejdede designs, og såfremt I ikke har aftalt en overdragelse af rettighederne, har I modtaget en såkaldt brugsret til materialet. Som det rigtigt er beskrevet rundt omkring ovenfor, så har I sandsynligvis "kun" købt en brugsret til at anvende de nye designs på udvalgte materialer og medier - Men dette bør I være meget opmærksomme på, idet I måske ikke har ret til at anvende det på internettet el.lign. Såfremt I alligevel anvender materialet i medier, som I ikke har betalt for, kan designeren efterfølgende komme med et ekstra økonomisk krav imod jer (samt fogedforbud, erstatningskrav etc.) - Dvs at i praksis bestemmer designeren i givet fald prisen for jeres "krænkelse" af aftalen.

Mht. om I kan standse designeren fra at fremvise de nye designs på sit web-site, da I endnu ikke selv har lanceret de nye designs, må det - juridisk set - nok implicit være sådan, at da designeren allerede ved projektopstart vidste at I skal bruge de fremstillede designs til en lancering, behøver der ikke at foreligge en aftale, der specificerer det nævnte. Designeren handler uprofessionelt ved at offentliggøre jeres nye designs (i de oprindelige designudtryk lavet specifikt til jer), og der er tale om bristende forudsætninger for jer, idet I selvfølgelig selv havde ønsket at lancere disse designs som de første. Da der endvidere er angivet et navn for designet, som designeren også anvender på sit site, kan der ultimativt også være en krænkelse af et uregistreret varemærke tilhørende jer.

Jeg siger ikke, at I skal gå efter designerens "strube" på ovennævnte baggrund, men vil blot gøre dig opmærksom på, at designeren handler dybt uprofessionelt, og nok også i strid med både Aftaleloven og Varemærkeloven.
Jeg giver dog Lone ret i måden som I bør starte dialogen med designeren op på, men vid at I altså også har nogle juridiske værktøjer til jeres rådighed.

-Og tag som minimum ved lære af situationen, og indgå en god, skriftlig aftale næste gang!!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:24

Det har løst sig og der er ikke noget problem mere.. Men det er absolut en rigtig god ting at vide alle disse ting til næste gang - en eller anden dag kan man jo komme til at stå med håret i postkassen.

Har lige købt et design fra en anden designer, hvor der var en standard formular med, hvor i der var beskrevet meget professionelt, hvilke rettigheder man selv og designeren havde og så fik vi en underskrevet version fra hende og vi skrev under på en til hende..
Så den har jeg liggende i en mappe nu og næste gang vi køber noget, formulerer jeg en aftale ud fra de punkter som er nævnt den..

Tak for alle de mange svar, så blev jeg lidt klogere :-)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)