Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål i forbindelse med nystartet internet virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en Internet virksomhed hvor jeg sælger importeret sko og tøj. fra bl.a USA og andre lande uden for EU og jeg har et par spørgsmål i den forbindelse som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at få klarhed over.

1): Jeg sælger både over internettet og fysisk forretning salg og er derfor i tvivl hvordan jeg nummererer fakturaerne.

Er det lovligt at have 2 uafhængige faktureringsserier en for salg over internettet feks N0001, N0002, N0002 og en for fysisk salg F0001, F, 0002 osv ? Eller skal det være en serie af fakturernumre ?

2): Tolden kan man fratrække som en driftsomkostning i skatteregnskabet ved jeg, men kan jeg også fratrække fragt omkostningerne fra leverandørene i USA i mine driftsomkostninger?

3a): Når laver min ultimo varelageropgørelse pr varegruppe til indkøbspris, skal told, fragt og udenlandsk moms så medregnes i lagerværdien?

3b): Hvis told og fragt skal medregnes: Jeg har mange forskellige told- og fragtomkostninger afhængig af varegruppe og leverance da de er importeret fra forskellige lande uden for EU i flere omgange. Skal omkostningerne for fragt og told så fordeles ud til stk pris gange antal af hver vare eller pr varegruppe således den afspejler en eksakte værdi pr leverance af hver varegruppe?

Håber nogen kan hjælpe mig

Mvh Emilie

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emilie,

Uden at være 110& sikker på svarene, så får du alligevel mit input. Det er jo svar, som din revisor nemt kan give dig og jeg går ud fra, at du har en sådan?

1. Hvis du har en fysisk forretning med et kasseapparat, der udskriver en bon og du har en revisionsstrimmel, så behøver du ikke at nummerere en faktura eller i det hele taget udstede en faktura til kunden, da det er privat køb. Bon'en er tilstrækkelig og herefter laver du en kasseopgørelse hver aften, som skal i regnskabet.

2. Fragten følger varen og er en variabel omkostning. Bogfør den på vareindkøb som du ville gøre med dine sko/tøj. Den er en omkostning på samme måde som indkøbet er og er selvfølgelig fradragsberettiget.

3a. Udenlandsk moms betaler du jo ikke, men oplyser den kun til SKAT. Så den skal ikke medregnes nogen steder. Told og fragt bør du indregne i lagerværdien fordi den som ovenfor nævnt er en omkostning direkte relateret til det enkelte produkt/indkøb.

3b. Denne er jeg meget i tvivl om, men det er så vidt jeg ved ikke de enkelte varer, der er interessante i en opgørelse, men kun totalværdien af dit varelager. Jeg ville regne hele molevitten sammen og ikke bruge til på at specificere det ud.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 22. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

 

Tak for dit svar.

 

Med hensyn til revisor har jeg valgt at lave mit regnskab selv, da jeg min virksomhed er endnu ret lille, så regnskabsmæssigt er det til at overskue, og da jeg ønsker at lave det hele selv så jeg lære en masse, men mine spørgsmål kan derfor virke ret banale for revisorer J

 

Ref dit svar på spørgemål 1, så har jeg ikke en rigtig forretning men sælger face to face når kunder ønsker at købe direkte hos mig, så jeg har ikke et kasseapparat, men laver faktura regninger manuelt via gammeldags regningshæfter. Derudover har jeg min Internet shop hvor faktura lavet automatisk når kunderne bestiller online. Ved du om jeg kan lave 2 faktura serier eller skal jeg med begge type handel, både internet og face to face, nøjes med en serie af fakturanummer?

 

Bare for at være sikker på dit svar til spg 2 og 3 så læser jeg dit svar som at fragt og told skal bogføres helt som vareindkøb men på separat konto også i forhold til vareforbrug og lageropgørelse.?

 

Spg 3 jeg kan godt følge dig i at der skal laves en opgørelsen af værdigen samlet for hele lageret, men mit spg gik mere på, om de enkelte leverancer skal udregnes med de forskellige fragt og told omkostninger i stedet for at bruge en gennemsnitlig udregning for told og fragt for alle leverancer på året, så jeg derved får en eksakt kostpris for hver varer inden for hver leverance?

 

Tak for dit svar J

 

Mvh Emilie

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Emilie

Du må gerne have to faktura nr. serier.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Emilie:
Ref dit svar på spørgemål 1, så har jeg ikke en rigtig forretning men sælger face to face når kunder ønsker at købe direkte hos mig, så jeg har ikke et kasseapparat, men laver faktura regninger manuelt via gammeldags regningshæfter. Derudover har jeg min Internet shop hvor faktura lavet automatisk når kunderne bestiller online. Ved du om jeg kan lave 2 faktura serier eller skal jeg med begge type handel, både internet og face to face, nøjes med en serie af fakturanummer?

Du kan godt lave 2 serier.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu ved jeg ikke hvilket system din webshop laves i/med men jeg faa lavet min webshop i Magento og fra backoffice kan jeg lave faktura til face to face salg. Saa foelger faktura nr hinanden. Saa mon ikke ogsaa du kan faa dit system til det.

Ps: saa har jeg lige et sporgsmaal. Kan man selv bestemme nr. paa den forste fakura. Altsaa kan jeg kalde den forste for nr. 1001 eller skal den hedder 0001?

mvh

anders

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Du må starte hvor som helst, bare du fortsætter i én række og ikke har "huller". Jeg synes det er bedst, at starte fra et større tal  end 1 (001) eller for den sags skyld 1001. Jeg valgte den dato, jeg skrev min første faktura. Fx kunne det være i dag: 2303 og så fortsætte herfra. Det ser bedre ud og så kan dine kunder hellere ikke helt følge med i, hvor mange ordre du har haft.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er nemli li det at det ser dumt ud med 001 eller ja 1001. 

Saa go ide med startdato som start. Men hvis man bruger hr Jubii's raad om at kobe ind med mellemrum hos sine  konkurrenter saa kan man vel holde oje med hvordaqn salget gaar, ik?

anders

 

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)