Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge og voksenlære

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 285
Fra  ... Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der ved om man optjener feriepenge på samme måde når man er i voksenlære?

Jeg mener at jeg har læst et sted at man istedet bare får almindelig løn udbtalet når man holder sommerferie etc

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 132
Fra  logfit Skrevet kl. 12:33

Ja, det er betalt ferie:

Ferielovens § 9 siger:
Elever med uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser har ret til betalt ferie i 25 dage i det første og andet hele ferieår, efter at ansættelsesforholdet er begyndt. Arbejdsgiveren betaler løn under ferien, i det omfang eleven ikke har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.
Stk. 2: Er ansættelsesforholdet begyndt inden 1. juli i et ferieår, har eleven en tilsvarende ret til betalt ferie i 25 dage i dette ferieår.
Stk. 3: Er ansættelsesforholdet begyndt 1. juli eller senere i et ferieår, har eleven, i forbindelse med at virksomheden holder lukket under ferie i tiden mellem 1. oktober 30. april, ret til 5 dages betalt ferie i dette ferieår.

Det vil altså sige, at når du er startet i lære i april måned, har du ret til 25 dages betalt ferie i dette ferieår.

Så er der åben beta på logfit.dk - Din gratis online træningsdagbog.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 14:27

tak for svaret Michael.

Hvad sker der så med de feriepenge som jeg har stående, som jeg optjente sidste år?

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 132
Fra  logfit Skrevet kl. 18:08

Hvis det er feriepenge du har stående på din feriekonto kan du få dem udbetalt.

Så er der åben beta på logfit.dk - Din gratis online træningsdagbog.

Fra Kolding
Tilmeldt 6. Feb 07
Fra  ... Skrevet kl. 09:25

Så blev der kastet lidt lys over start datoen på min læretid. Jeg starter i lære den 3. august (efter uge 31).

hvad sker der med de feriepenge jeg har optjent fra sidste år. Kan de blive udbetalt, eller skal jeg holde ferie for dem?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:31

Det vil sige at fra den 3. august 2009 til 30. april 2010 har du 5 betalte fridage.....

Så dine feriepenge kan enten anvendes i den periode, hvis du skulle have behov for mere end 5 dages ferie ellers kun frihed mod løntræk.

Eller du kan holde din ferie inden du starter  den 3. august.....

Henrik

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 11:00

Husk lige mht. til feriepenge.

Har du nogen til gode, som du har optjent i maj 2007/ maj 2008 (lønmodtager), så skal disse være afholdt inden d.1maj 2009.

Du kan ikke "bare" få dem udbetalt, men skal holde ferie for dem. Er du pt. ikke i arbejde, så er det din a-kasse der skal

underskrive udbetalingen af dine feriepenge.

Jeg ved ikke, om det noget sådant du spørger til, men ring til din A-kasse, hvis du har en sådan, de er til for at bla. at svare

på spørgsmål om ferie.  Mvh. John

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:06

John J:
Har du nogen til gode, som du har optjent i maj 2007/ maj 2008 (lønmodtager), så skal disse være afholdt inden d.1maj 2009.

John, husk at det er i kalderåret du optjener feriepenge - og ferien der skal afholdes i ferie året 1/5-20/4. Således at det du har optjent fra eksempelvis den 1/1 - 31/12 2007 er det du kan holde ferie for i perioden 1/5 2008 til 30/4 2009.

Henrik

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 11:19

Ingen krig om det Smile

Men jeg står selv pt. i den situation, at jeg har 5 feriedage som skal være afholdt inden d. 1maj,

ellers er pengene væk. Det var det jeg ville advare om, for det ville da være ærgerligt at gå glip af

sine feriepenge.  Mvh.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:27

John J:

Men jeg står selv pt. i den situation, at jeg har 5 feriedage som skal være afholdt inden d. 1maj,

ellers er pengene væk. Det var det jeg ville advare om, for det ville da være ærgerligt at gå glip af

sine feriepenge.

God forlænget påskeferie!!Travel Paradise Drinks Big Smile

Det ville være ærgerligt at miste dem!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)