Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac - på herrens mark!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et lille projekt jeg gerne vil igang med, men det kræver at jeg investerer i en Mac (hvilket i sig selv er grænseoverskridende for mig!).

Jeg aner ikke et dyt om Mac, men det ved jeg at mange af Jer Amino'er gør Big Smile

Det er måske ekstremt banale spørgsmål, men here goes:

• Bruger en Mac Mini standard RAM - kan jeg selv opgradere?
  • Kan jeg bruge min alm. PC monitor?
  • Kan jeg bruge PC mus/tastatur - gennem min KVM-switch?
  • Er Mac Mini ellers OK - den skal ikke køre noget tungt

Mac'en bliver nok aldrig min primære computer, og derfor er jeg ikke interesseret i en notebook, og jeg har ikke lyst til en ekstra skærm hvis jeg kan undgå det, så jeg er ikke umiddelbart tændt på iMac. Men er Mac Mini et dårligt valg?

Fyr løs!

mvh Carsten

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:53

Carsten Jacobsen:

Det er måske ekstremt banale spørgsmål, men here goes:

• Bruger en Mac Mini standard RAM - kan jeg selv opgradere?

Ja. Det er dog ikke en simpel proces - maskinen er "tæt" samlet, så der skal tricks til at få den op. De medfølgende RAM er dog formentlig nok, med mindre du skal ud i vilde ting.

• Kan jeg bruge min alm. PC monitor?

Ja. Du skal dog muligvis have en converter fra Mini-DVI til DVI/VGA - det bør du undersøge.

• Kan jeg bruge PC mus/tastatur - gennem min KVM-switch?

Kører KVM-switchen over USB eller PS2? USB bør ikke give nogen problemer, hvorimod PS2 muligvis ikke er helt så lige til.

• Er Mac Mini ellers OK - den skal ikke køre noget tungt

Mini'en er en fremragende maskine til netop test-setups og lignende. Den kan desuden anbefales til mediecenter - jeg har en sluttet til min 40" TV, og det spiller bare. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55

Jeg kender intet specifikt til Mac Mini, men jeg bruger ikke selv en mac-monitor – dog er den købt efter at skulle kunne bruges til mac også. Ofte drejer det sig mest om at have det rigtige kabel. Min monitor er en SyncMaster 305T plus, og den stod til en helt anden pris end mac's cinema. Jeg har haft den det sidste halve år, og der har ikke været problemer af nogen art.

Jeg vil heller ikke mene, det skulle være et problem at bruge dit nuværende tastatur og mus, men ellers er det ikke den stor investering.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58

Der blev jeg så lige overhalet inden om af en, der ved betydelig mere end mig Smile, kan jeg se. Jeg bruger bare mac!

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:03

Hej David og Bettina,

Mange tak for de gode svar. Det ser jo ud til at Mini'en ikke er helt tosset så. Jeg synes at prisen er ret fair alt taget i betragtning.

Ja, mus/tastatur kører via en USB KVM switch, så det burde jo ikke være en hindring så.

Den mindste Mac Mini har 1GB RAM, som i PC verdenen jo nærmest er en fornærmelse mod Windows. Kører OS X ok med 1GB?

Jeg må nok hellere komme ud og kigge på én. Om ikke andet, så kan den efter endt arbejde jo ende som mediacenter som du beskriver David :-)

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08

Det er da vist bare at få undersøgt, om der ikke kan puttes mere ram i ellers – det koster da ikke noget særligt! Jeg har fra starten proppet alt det i, min mac vil godtage …

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:14

Carsten Jacobsen:

Den mindste Mac Mini har 1GB RAM, som i PC verdenen jo nærmest er en fornærmelse mod Windows. Kører OS X ok med 1GB?

Jeg har, som skrevet, brugt min Mac Mini som mediecenter, og ja, den kører glimrende med 1 GB RAM. Mere kan jo altid anbefales, med Apple tager ukristeligt mange penge for at opgradere for dig, og det er som nævnt ikke helt ligetil at gøre det selv, så start med den lille og opgradér hvis du finder det nødvendigt. :)

Jeg må nok hellere komme ud og kigge på én. Om ikke andet, så kan den efter endt arbejde jo ende som mediacenter som du beskriver David :-)

http://www.plexapp.com ! :)

sandfær-andersen:

Det er da vist bare at få undersøgt, om der ikke kan puttes mere ram i ellers - det koster da ikke noget særligt!

Mac Mini'en er desværre en kælling i den henseende - processen indebærer et tyndt stykke metal, mere vold end man bryder sig om og en hel del banden, efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til. :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)