Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butikslokale søges i Kbh. Og lidt galde om afståelse!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg leder med lys og lygte efter et nogenlunde lokale i butiksniveau til butik/showroom med en tilsvarende fornuftig leje.

Men det virker som om hver gang man ser et ledigt lokale er der en tidligere ejer der vil have afståelse for at give lov til at overtage deres lejemål. Mit problem er så som følger; hvis vedkommende ikke kunne få f.eks. en børnetøjsbutik til at løbe rundt, hvorfor i alverden tror de så de skal have penge for at en anden kan åbne en lampebutik i samme lokale?

Jeg har sat mig lidt ind i hvad afståelse dækker over - det er dels istandsættelse af lokale, inventar og størst af alt den forbandede goodwill. Goodwill er en mærkelig størrelse der betyder det som er opbygget med gamle kunder (kendskab) og en del af tidligere omsætning. Men hvad så når butiksejeren er nød til at lukke pga. manglende omsætning, burde de så ikke bare være glad for at spare den unødige udgift til husleje?

En mavesur stodders ord. a.k.a. Rune

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:54
Men hvad så når butiksejeren er nød til at lukke pga. manglende omsætning, burde de så ikke bare være glad for at spare den unødige udgift til husleje?

Det er vel med afståelse af lejemål som det er med alle andre salgsobjekter: Man vil gerne tjene mest muligt

Derfor synes jeg, at det er helt logisk, at der er en afståelsessum - findes der en køber til den fastsatte pris, er det dumt at sætte den lavere. Det må så være op til dig at vurdere om det kan betale sig for din forretning at betale afståelsessummen.

Fra Middelfart
Tilmeldt 25. Mar 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 16:03
Så vidt jeg har forstået (er nu ret sikker) er afståelse noget man betaler fordi butikken også betalte det, og ja det ínkluderer kun istansættelse.

Goodwill er noget andet og det er kun hvis det er samme branche altså tøjbutik til tøjbutik, lampeforretning til lampe...du forstår. Der skal man vise sin omsætning samt overgive sin kundekreds og indretning til ny ejer.

Ergo - er man gået fallit kan man dårligt eller slet ikke sælge som goodwill men derimod som afståelse. Og det er jo penge som ejeren selv har givet tidligere ejer og derfor skal have dækket. Lokaler er en mangelvarer så de vil ikke "bare blive glade hvis de ikke skal betale huslejen".

Og det er også derfor det er så dyrt.

Jeg leder selv efter nyt lokale og jeg har selv betalt en formue i afståelse og sælger derfor også med afståelse min.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 18:55
Afståelse er ikke andet end en smart mafia metode at få rippet en ny lejer for nogle penge.

Supply Chain blæksprutte

Tilmeldt 8. Apr 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:52

kejseren:
Afståelse er ikke andet end en smart mafia metode at få rippet en ny lejer for nogle penge.

Det var da en ubegavet bemærkning fra en uvidende.
Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 19:27

Jamen, kloge-åge. Så kan du jo forklare mig hvorfor man flere gange skal betale afståelse på xxx.xxx kr for et  ubrugeligt og uden værdi lager??

Som jeg skriver, så er det ikke meget andet end at, presse lidt flere penge ud fra ny ejer/lejer

Og hvem siger jeg er uvidende??

Supply Chain blæksprutte

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)