Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat køb af erhvervsbil

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg oververjer at købe en bil fra et firma der lige er gået kunkurs, og derfor har jeg lige et spørgsmål som jeg er i tvivl om.

Der er på nuværende tidspunkt ikke betalt moms på bilen, men når jeg skal overtage den privat, så skal der vel betales 25% moms.
Hvor meget moms skal der så betales? Er det af beløbet som jeg køber den for eller er det noget med gennemsnitsbeløbet på markedet? Hvem opkræver og fastsætter denne moms?

Det skal måske lige siges at bilen bliver solgt på en auktion.

Er der andre ting jeg skal tage højde for?

Ved ikke lige om det var det rigtige forum da det jo er køb til privat, men i plejer jo at kunne hjælpe! Big Smile

Per

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 18:21

Det er konkursboet, der er sælger (med de ansvarsfraskrivelsesklausuler der er). Hvis det er en bil til privat brug, pålægger kurator moms på bilen ud fra købesummen. Dvs kurator udsteder en faktura på det i har aftalt (nok vurderingssummen) og pålægger momsen.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 22:16

Tak for det, Susanne! Lige hvad jeg skulle vide!

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:38

Ja, jeg kom jo så til at sige vurderingen - men når det er på auktion, er det jo auktionsprisen. Og det med momsen kræver naturligvis også, at boet er momsregistreret. Hvis det er en privat konkurs (uden momsregistrering), er der ingen moms. Men det er sjældent der er gul-pladebiler i de private konkursboer, så antager det er en momsregistreret virksomhed.

SusanneK.nu

Tilmeldt 13. Feb 08
Skrevet kl. 08:13

Så er det godt at jeg tænkte hvad du mente. Smile

Boet er momsregistreret, så det burde ikke være noget problem. Bilen er en hvid-plade, men det gør vel ingen forskel.

Er der noget man skal tage højde for mht. restgæld osv. Jeg har kun reg nr. på bilen. Ikke stelnummer.?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 08:42

Ja, jeg gik jo så straks ud fra, at det var en gulpladebil, men ok. 

Stelnr. får du fra kurator, når du køber bilen. Du får en registreringsattest, når ejerskiftet er sket. Og eventuel restgæld anmelder panthaver i konkursboet. Kurator har på forhånd indhentet godkendelse fra eventuelle panthavere til salg af bilen, eller mulighed for, at de selv køber bilen. Så restgæld skal du ikke koncentrere dig om. Men det er altid en meget god ide at tjekke i Bilbogen (Retten i Århus) efter et par måneder, at eventuelt pant er slettet, og ellers rykke kurator for dette. Det er en ting de ofte glemmer, og det er kurator der skal sørge for at få det slettet efter kvittering fra panthaver.

SusanneK.nu

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:58

Hej Per!

Hvordan ved du, at der ikke betalt moms af hvidplade-bilen? Er der tale om en køreskolebil? Eller en rustvogn?

Hovedreglen omkring motorkøretøjer er, at der ikke er momsfradrag for anskaffelsen af personkøretøjer (hvidplade-biler). Set i det lys bliver momsen betalt når en virksomhed anskaffer sig en hvidplade-bil. Selvom virksomheden iøvrigt vælger at anvende den til 100% momspligtige formål. Men så er det også slut med moms herefter, da der kun skal betales moms (til statskassen) af en bil én gang i dens levetid.

hilsen
Andreas Stahlberg

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 8. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:06

hej jeg har en citroen jumper fra 2006 med fyr og andre gode ting, den har 98400 km den er utrolig flot, ved ikke hviken en du skal bruge om den skal være lukket eller åbne.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)