Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til udv. selvangivelse + evt. revisor rådgivning

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...Bent, den regel med fradrag efter år 2, såfremt ikke andre aktiver, kender jeg også.

Men stadig..4 år er ikke korrekt.

Hvorfor kalder du ikke en spade for en spade...Bent?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:48

Eye - super godt spørgsmål Stick out tongue Det var en brøler at skrive 4 år. Jeg sad blot med et regnskab med netop et kamera til kr. 35.000,-, og havde fortalt kunden, at det kunne afskrives over 4 år, da han i fjerde år vil være ned under grænseværdien, og kan straksafskrive resten. Så det var ganske enkelt en information der ikke kunne bruges til en dyt. Skulle jo have skrevet med 25% pr. år af saldoen indtil saldoen er under grænseværdien ved starten af året. Sorry.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:57

Helt ok - det er sent og AAB laver kasser i Aalborg. Vildt spændende :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:00

Peter - Revisor:

Ja...Bent, den regel med fradrag efter år 2, såfremt ikke andre aktiver, kender jeg også.

Men stadig..4 år er ikke korrekt.

Hvorfor kalder du ikke en spade for en spade...Bent?

Det er der jo ikke meget værdi i. Hellere forklare hvordan det hænger sammen og hvordan afskrivningerne sker frem for bare at pege fingre  Big Smile

Hold da op - Det kunne du da godt have sagt noget før (91.56).  

(97:40) Okey forlænget spilletid ! Det holder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22

Ja...o.k.*S*

Fra Valby
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 08:42

Tak til alle for hjælp og god information ! 

"Tilbehørsreglen", er den i forhold til oprindelig værdi på kameraet, eller den nuværende værdi efter afskrivning? Eller er det underordnet, hvis jeg køber et objektiv som er til et kamera der oprindeligt kostede 18.000 kroner, så skal det objektiv under alle omstændigheder afskrives med 25% saldoafskrivning om så kameraet er 10 år gammelt og straksafskrevet?

Har i et godt tip el Excel ark til at holde styr på aktiver og afskrivninger, det tilbyder min SummaSummarum standard vist ikke.

Mange tak for den gode hjælp!

Flemming

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09

Det er 25% af tilgangen.

Jo...det burde Summa kunne klare standard.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:37

Der er nogle særlige regler vedr. det som er beskrevet indgående i Ligningsvejledningen men mit bedste og praktiske råd til dig er. Glem de regler. Sagen er den at man har lavet disse samlesætsregler men praksis er yderst spinkel. Der ligger nogle afgørelser vedr. minkbure m.v. men særligt hvad EDB m.v. angår er praksis meget sparsom og i den målestok vi taler om her er det næppe noget som Skat vil interessere sig for. Det kan lyde lidt for praktisk men der ligger også det i det, at det objektiv du køber formentlig meget vel kan bruges på andre kameraer og derved ikke nødvendigvis er bestemt til at blive brugt med det dyreste kamera du har (over grænsen). Havde du du noget drevet en større og mere tung virksomhed med hensyn til driftsmidler og småanskaffelser var det måske noget andet.

Nu er jeg godt nok ikke 100% vant med Summa Summarum selv om jeg selv bruger det men jeg mener faktisk ikke du kan styre en korrekt opgørelse efter samlesætsreglen. I bund og grund laver summa summarum jo blot de afskrivninger man selv bogfører og har ikke skattteregler eller andet liggende. Tænker du derimod på aktiver og afskrivninger kan det styres i programmet via kontoopbygning. Dvs. at du har en konto for driftsmidler, en for akkumulerede afskrivninger (statuskonto) og en for årets afskrivninger (driftskonto). Så kan du på førstnævnte konto se den faktiske tilgang (kostpris for driftsmidler).   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42

Ja...det er jo faktisk et anlægskartotek, der skal køres.

Men Summa kan klare tilgang, afgang, afskrivninger mv., som Bent skriver.

Fra Valby
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:50

Tak for de mange informative inputs !

Det var anlægsarkiv jeg mente, selve bogføringen kan SummaSummarum godt styre kan jeg se nu med Bent's hjælp.

Min viden om anlægsarkiv, afskrivninger osv stammer fra en del år som IT-chef i staten hvor der for et par år siden blev indført omkostningsbaseret bogføring, anlægsarkiv osv (tidligere var ALT straksafskrevet lige meget hvad værdi det havde) - så ved jeres hjælp begynder jeg at se hvordan jeg kan genbruge lidt af denne viden i min egen lille biks :D

Det med objektivet er helt korrekt, det kan bruges på alle mine kameraer. Jeg har et kamera der har værdi over 11.800 ex moms, resten er under. Kan godt ske jeg vælger løsningen med at se højt og flot på samlereglen pt, det er alligevel små beløb i det store og hele.

mvh Flemming

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)