Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mange produkter i shop, ens tekst, problem?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja titlen siger det meste.

Har en shop, med omkring 350 produkter.Omkring 15 kategorier.

I hver kategori, har de fleste af varerne stort set samme tekster. Dvs. der er en "hovedtekst" omkring den kategori, som er ens for alle produkter. Dernest kommer så noget om materialer osv. som er en smule forskelligt, men alle produkterne i hver kategori har stort set samme tekst.

Nu har jeg undersøgt lidt om duplicate content og det er vel et stort problem?

Hvis ja, hvad gør jeg så ved det? Kan virkelig ikke skrive 20-25 forskellige tekster til hvert produkt i hver kategori, de minder simpelthen for meget om hinanden.

Jeg vil være træt af at slette den generelle kategoritekst og kun have en kort unik tekst, fordi jeg er sikker på at teksterne sælger.

Bør jeg fortælle google ikke at indexere 24/25 af produkterne? Eller hvordan :/ ?

Og sidst men ikke mindst, mit største spørgsmål, kan jeg risikere at blive bortvist fra google helt pga. dette?

Håber på nogle gode svar. :)

Mvh. Sebastian Petersen

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 10:28

Hej Sebastian,

Ja, det er et problem, at du har stort set identiske tekster på alle produkter i samme kategori. Du bør arbejde på, at der kommer lidt mere variation over temaet.

Når du nu ikke vil skrive helt unikke tekster til hvert produkt, kan du gøre noget andet for at skabe lidt mere variation:

• Omskriv din kategoritekst lidt fra produkt til produkt. Du behøver tænke den helt forfra hver gang, men justér lidt på den.
  • Skriv nogle forskellige, små indledningstekster til produktet.
  • Fyld lidt mere indhold i de unikke dele af teksten til hvert produkt.

(men bare for at slå fast, så er ovenstående kun en lappeløsning i forhold til at have en unik tekst for hvert produkt).

Og nej, du bliver ikke bortvist af Google for, at mange af dine sider har duplicate content. Men du risikerer at få smidt en væsenligt del af dine sider i det såkaldte supplemental index, hvor de kun bliver vist, hvis man klikker "gentag søgningen, så de resultater der er udeladt, kommer med" i Googles søgninger. En væsentlig andel af duplicate content kan måske også risikere at skade din sides trust hos Google og medføre ringere placeringer.

Prøv som udgangspunkt at foretage en site:www.ditdomæne.dk søgning i Google og se, hvor mange sider, den har indekseret, og hvor meget der først dukker op, når du trykker på "gentag søgningen"-teksten. Det vil give dig en idé om, hvor slemt det står til. Herefter kan du prøve at søge på nogle tekststumper fra dine produkttekster og holde øje med det samme.

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis dine tekster er så ens skal du måske overveje om der i virkeligheden er tale om det samme produkt i forskellige varianter?

Hvis det er tilfældet vil det nok være en fordel for dig at få til rettet systemet så din produktside blot er en side, også f.eks. en formular hvor du vælger de variantparametre hvor dine produkter varierer.

På den måde kan du guide alle dine brugere ind på den rigtige side, istedet for at du "mister" salg på at man f.eks. komme til et produkt som man egentlig gerne ville købe, men som så er i den forkerte størrelse/farve/materiale osv.

Hvis det ikke er en mulighed ville jeg også gå igang fra en ende og lave individuelle tekster til hvert produkt.

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 141
Fra  Trendhim ApS Skrevet kl. 11:27

God ide Janus, men det er desværre ikke en mulighed.

Men det er virkelig heller ikke en mulighed at skrive individuelle tekster til alle 350 produkter. :p Ikke lige PT i hvertfald.

Men så længe vi ikke bliver bannet og ligger fint på de søgeord vi gerne vil ligge fint på, så må det jo vente.

Tak for hjælpen

Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:53

Noget af det vigtige her i livet er jo at prioriterer, og som vi har nævnt bliver I ikke straffet for duplicate content, I får bare ikke maks udnyttelse ud af sitet, og SEO er jo ikke det eneste der skabet succesfulde virksomheder.

Godt vi kunne hjælpe og held og lykke med det hele.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 21:40

Dit primære problem må næsten være, at du ikke styrer, hvilken side Google skal prioritere i søgeresultaterne.

Du kan bruge det nye Canonical-link, f.eks.:

<link rel="canonical" href="http://example.com/page.html"/>

Angiv dette i HEAD-sektionen på dine sekundære sider, så fortæller det Google, at det skal prioritere den side, som canonical-linket peger på, og så er det det produkt, der placeres højest i søgeresultaterne.

I den optimale verden vil det naturligvis være bedre at forebygge end at helbrede, men du kan vel nærmest betragte canonical-linket som et plaster på såret.

Med venlig hilsen
Johnny Speiermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)