Kære Aminoer Vi gik i luften med en webshop sidste år. Det er et projekt, som vi køre sideløbende med anden virksomhed. Vi har dog taget opgaven meget seriøst og bestræbt os på at lave en flot design på siden samt at de produkter, som vi sælger, skal være lidt anderledes end ”alle de andre”- altså mærker, som kun vi eller få andre har.
Vi har ikke et stort markedsføringsbudget og før vi kaster penge efter det kunne vi tænke os at høre kommentarer om hvordan webshoppen opleves. Vores målgruppe er børnefamilier og produkterne er pt til børn fra 0-6 år, men der er nyheder på vej hvor vi udvider op til 12 år. Produkterne overholder et eller flere kriterier under økologi, bæredygtighed og fairtrade.
Tjek venligst www.fairbaby.dk og tænk over følgende
(tror du feks at det kun er til baby’er?)
Vi er klar over, at netop denne branche er hård, men vi tror på vores produkter og så snart vi kommer ud over kanten med vores koncept så burde vi kunne få fat i flere kunder. Vi har få besøgende, men til gengæld har vi fået positiv respons fra kunder, der indtil videre har handlet hos os.
Vi er naturligvis meget modtagelige overfor gode råd om hvordan vi får markedsført os på den gode måde uden at det koster kassen (men det er alle vel ;))
På forhånd tak for din kommentar
Venligst Heine |
Hej Heine
Indledningsvis tror jeg, at I rammer rigtigt ved at satse på tøj, som har nogle særlige værdier tilknyttet (fairtrade) og som ikke findes alle andre steder.
Jeg er meget enig i din egen tvivl vedrørende navnet www.fairbaby.dk. Særligt i betragtning af, at I ønsker at udvide sortimentet til de indtil 12-årige, altså tweens. Min helt personlige erfaring fra min egen søn har været, at han allerede fra 10-års alderen tog afstand fra butikker, der signalerede baby eller "små børn". Min datter på ni år opfatter heller ikke sig selv som "lille" mere. Ifølge andre forældre med børn i den alder, har de haft samme erfaringer. Hvis jeg sad som forældre og ledte efter webshops med tøj til børn i den alder, ville jeg umiddelbart springe over jeres og videre til andre, der i navnet signalerede "børn" eller "tweens" i stedet for "baby".
Vedrørende jeres hjemmeside: Jeg bryder mig ikke om jeres billede på forsiden. At I anvender et sort/hvidt billede er fint - det udstråler autencitet. Men det konkrete billede er for dårligt. Der er for mange forstyrrende elementer (huse, døre, beskidte fliser mv.) og for lidt fokus på barnet og tøjet. Barnet skal se ind i kameraet og tøjet skal ikke ligge i skygge. Jeg får ikke nogen fornemmelse af tøjet - der er for lidt "stoflighed" .-)
Jeg mener desuden, at I med det samme skal gøre det helt klart, hvilke værdier og dermed produkter, der er specielle for jeres webshop - nemlig fairtrade. Når jeg kommer ind på siden får jeg ikke umiddelbart nogen fornemmelse af, at I adskiller jer fra alle de andre webshops og at I har særligt fokus på fairtrade.
Hvis I vælger et navn, der begynder med "fair" - så skal I efter min mening gå linen ud og kommunikere det på startsiden. Der skal ikke gå pædagogisk rundsiddefortælling i det, men I skal efter min vurdering gøre opmærksom på både jeres særlige produktsortiment og så naturligvis, at jeres produktere ikke kan købes i alle de andre webshops.
Jeg synes at jeres forside er grafisk kedelig. Der sker for lidt. Udover jeres fine topgrafik og billedet af pigen er forsiden alt for domineret af rammer og kasser. Det kan I sagtens ændre på - lad mig se nogle af jeres lækre varer, så jeg får lyst til at se mere og købe .
Under børnetøj nævner I flere gange mærkets navn, men ikke designerens, for eksempel "Oeuf de Neuf, af en fransk designer bosat i New York". Hvorfor må vi ikke kende designerens navn - namedropping er godt, særligt hvis I kan tilknytte en god historie og et godt billede til designeren. For eksempel hendes/hans baggrund fra et kendt brand eller en særlig tilgang til det at designe børnetøj.
Det var mine input.