Nu om dags så vælger flere og flere at droppe madpakken og så spise ud. Og alt for ofte gør folk det på en grill eller pizzaria.
Men hvorfor ikke få noget lækker til middag?
Jeg har tænkt over idéen om at starte en lille delikatesseforretning, hvor man kan købe og bestille alt fra gl. dags smørrebrød til pizzasnegle.
I en by hvor der ca. bor 10-15.000 og med et godt og erhvervsliv, kan det så ikke lade sig gøre? Sultne skoleelever og folk fra Handelsskole og gymnasie vil da sikkert også kigge forbi for at købe salat, sandwich eller lign.?
Og ja, jeg vil bare have en lille butik med stort baglokale til at kunne tilberede. Så holde åbent man-fredag 9-14, og så kører ud til virksomheder...
I de forgangne år har jeg set utallige forsøg på at stable den slags på benene. Det er ikke for sjovt skyld, at ca 1000 ud af 4000 restaurationer i DK årligt drejer nøglen om eller skifter hænder. Den branche er utrolig svær, selvom man skulle mene at det er lige til højrebenet at lave noget godt, spændende og sund mad til sultne mennesker. Det er bare ikke så ligetil.
Jeg ville også selv finde på noget med bedre odds og bedre indtjeningsmuligheder. For godt nok tjener man meget på en sandwich, men der skal sælges tonsvis af dem for at betale husleje, lønninger og meget andet, før der er råd til salt til dit eget æg.
Med venlig hilsen
Flemming
PS: Et kundeunderlag på 10-15.000 mennesker er ikke alverden faktisk. Hvis der er (nu gætter jeg) 2 pizzariaer/shawarma i forvejen, så er det allerede problemfyldt. Kun hvis der slet intet findes, så vil der være muligheder.
Egentlig så kommer min idé af at jeg fik en til noget stort, men nok mente at jeg skulle starte i det små med feks. en sandwichbar.
Som bl.a. Flemming skriver så tror man at den ligger til højrebenet, og det vil jeg også mene at jeg troede idet at jeg jo selv mener at jeg står med et godt projekt. Og endnu har jeg ikke set skyggen af salg eller konkurser indenfor resturationbranchen i miles omkreds... (måske derfor at jeg tror på det).
Desuden jo, hovedsageligt så er der lige kommet en Burger King i udkanten af byen, og de har altid travlt. Så jo der er nok lidt småt med kunder, idet at jeg havde tænkt mig at ligge inde i byen og så kører det ud, og så have en butik med salg i....
Det er jo ikke sikkert at det er umuligt men som nævnt så er det en hård branche og der er mange der må dreje nøglen. Hvad du ihvert fald skal kigge på er at få lavet et godt budget. Se hvor du kan købe dine råvare og regn på hvor meget du skal bruge. Husk at jo flere forskellige retter du vil sælge jo flere forskellige råvarer skal du bruge og i sidste instans risikere at smide væk hvis salget ikke blev godt nok. Du skal også have emballage til det du sælger - alt koster. Herudover skal du så lægge en lønning eller to til til folk i butikken... hvis der både skal køres ud og stås i butik kræver det jo nogle folk. Så er der strøm til køkkenet, forsikringer af butik og personale, diverse godkendelser osv.
Derudover skal du så også kigge på arbejdstiden for selvom 9-14 lyder lovende så starter dagen typisk med indkøb af råvarer, så skal dagens mad forberedes og det tager tid at lave x-stk. sandwich og y-stk. smørrebrød og når dagen så er omme, så skal der gøres rent i køkken og butik så det er klart til næste dag. Så der er en del arbejde.
Men er du heldig at ramme rigtig med placering, menu og priser så kan det da blive en god forretning - så er det bare om at holde folks interesse derefter :)
Somsagt så udsprang idéen egentlig af at jeg ville bruge nogle lokale leverandøre til at kunne lave konkurrencedygtigt færdiglavet mad, og så levere det til omegnens plejehjem. Virksomeder. Skole. Og en mulig eksport, eller sælge feks. salatbøtter til feks. Netto.
Men den idé synes jeg var lidt for stor, så derfor starte ud med en mindre forretning, for så at vokse sig stor.
Tidspunktet 9-14 er åbningstiden, for jo man møder jo kl. 7 for at starte op med at smøre brød og skære agurker!
Men er da ikke blevet slået ud af at i har fortalt de barske sandheder herinde