Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed. Måleapperater n' whatnot

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en idé til at lave et lille firma der skal lave forskellige typer måleapperater.

Jeg vil bruge så mange standard komponenter som muligt, men designet af "kabinettet" til enheden er lidt sværd at lave 100% af standard komponenter. Planen er at jeg vil bruge nogle allerede eksisterende kabinetter, men til fronten skal jeg bruge en klistrende plastic plade med noget grafik (logo, navn, osv.) på noget af den og med et gennemsigtigt område en skærm i toppen eller noget i den retning. Mange mobiltelefoner har den slags klistrende plastic med logo osv. der er gennemsigtig hvor LCD-skærmen er placeret.

Er der noget der kan give mig et link til et firma der laver den slags, eller give fif til hvordan man selv gør - evt. navnet på en maskine der kan lave en sådan plade, eller bare pointers til hvordan jeg selv kan finde det. Jeg har søgt meget på google, men har ikke lige kunnet finde noget.

Yde mere skal jeg lige have fundet ud af noget om CE mærkning. Så vidt som jeg har kunnet finde ud af indtil videre skal man naturligvist sørge for at de stillede krav er overholdt, men derfra er jeg i tvivl om man selv kan påstå at enheden er i overensstemmelse med kravene, eller om man skal have et certificeret firma til at certificere enheden. Og så er der lidt med priser, og hvor meget man må revidere før der er krav om en ny certificering, hvor lang tid tager det osv., men det er ikke lige så vigtigt ligenu, som det er at finde de rette leverandører, så jeg kan få smidt en prototype sammen som kan holde til en felttest.

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 10:46

Jeg har lige fundet lidt mere om CE-certificering. Om det er et testlaboratorium der skal lave certificeringen eller om man selv kan gøre det kommer an på hvilket apperat der er tale om...

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 11:22

Hvilken type måleapparater tænker du på? Vægte, spændingsvisere, temperaturvisere eller noget helt femte?

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 11:43

Lidt af hvert egentligt.

Enheden skal selv kunne måle:

- tryk

- temperatur

- muligvis ilt

- med tilslutningsmulighed for motorstyring + motor

- med tilslutningsmulighed for vægt

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 12:27

Hvem er din målgruppe?

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 12:45

Folk der laver emmisionsmålinger i skorstene og alt der kunne minde om det.

Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:46

Hej Martin,

Omend det er ikke beslægtede områder, kunne der være overlap mellem hvad du og jeg pusler med i parallel.

Hvad er  din expertise; HW, SW, marked?

Temperaturmåling - hvor højt skal du op? K-type sensor ~650 grader?

- muligvis Ilt = Lambda sensor, går jeg ud fra?

- Skal der være display på din unit; 2x16 karakterer, 128x64, andet?

Jeg har samme problemer med kabinet, det kunne være interessant at have en kort snak om oplevelser.....

mvh
Christian

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 17:31

Jeps lambda sensor, og ja K.type sensor, jeg får ikke brug for mere end 300 grader, men jeg regner med at tage lidt ekstra med for god ordens skyld.

Display skal der også være ja. Da der er mange instillingsmuligheder, vil skaærmen nok blive grafisk, noget i retningen af 320*240 om det er mono eller farve, har jeg ikke helt hestemt endnu...

Hvad er HW og SW?

//Martin

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 17:41

M.h.t. kabinet-skærm, har jeg studeret nogle andre apperater.

Spørgmålet er hvor svært det er at lave.

Enkelte apperater, har en slags tykt print ovenpå en stykke gennemsigtigt plastik. Jeg har søgt lidt på internettet om forskellige printteknologier, og det tætteste jeg er kommet på noget der kunne minde om dette er en Xerox printer, der printer med en slags voks. Jeg ved dog ikke hvor slidsærkt det er.

Ellers kan der være en svag chance for at man måske kan printe "grafikken" ud på en overhead, og laminere det efterfølgene. Dog tror jeg at denne løsning vil blive for gennemsigtig, og virke ret uproffesionelt. Men det undrer mig lidt at det er så svært at finde et firma der laver den slags.

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 17:56

Ved ce-mærkning skal du undersøge om udstyret kommer ind under de områder der er omfattet af ce-mærkning og udfærdige en dokumentation for dette. Inden for nogle direktiver må du selv godkende udstyret mens det ikke er tiladt inden for andre. Jeg kan f.eks. nævne atex (udstyr til områder med gas) hvor du ikke selv må godkende det, mens man godt selv kan godkende maskiner.

Jeg har en vejledning du kan få et kopi af, hvor bor du i landet ?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)