Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud i virksomheden

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej..

Jeg har et Aps, som i 2007 lavede et underskud på ca. 450.000,-

Jeg har nu måtte stoppe forretningen, og blive alm. lønslave.

Der er en momsgæld på ca 20.000,- i selskabet, og mit spørgsmål er nu:

Skal jeg bare betale momsgælden af egen lomme, og lukke selskabet, eller er der en smartere måde?

Det jeg tænker på er om der er nogle der kan bruge underskuddet, og at der derfor var noget smartere jeg kan gøre end bare at opløse det??

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:21

Du skal ikke selv betale momsen normalt vist men underskuddet har, hvis du kan bruge det selv, en højere værdi end 20.000 kr. Du kan ikke overdrage selskabet til andre, bortset fra forældre/børn med den virkning at underskuddet bevares, da der ikke længere er økonomisk aktivitet og risiko i selskabet.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 21:09

Mange tak for svaret. Mn revisor snakkede om at der skulle laves en paragraf 58 lukning (tror jeg nok det hed), og at jeg derfor skal betale den skyldige moms af egen lomme.

Så hvis jeg forstår det rigtigt, så er det bare at sende blanketten til ophør af selskab, og så er det overstået, eller ?

Et spørgsmål mere har klemt sig på. Den mistede aktiekapital.. Kan den trækkes fra på min selvangivelse ??

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:40

Det er også korrekt. Hvis du laver en § 59 opløsning så skal du selv betale. Det er ikke bare en blanket men tæt på. Når selskabet opløses får du fradrag for din anskaffelsessum på anparterne (via skatteberegningen) ja.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 09:07

Endnu en gang mange tak for dit svar.

Jeg er fortsat lidt forvirret. Hvis jeg laver en paragraf 59 lukning skal jeg betale den skyldige moms selv, og har samtidig påtaget mig risikoen for et evt. fremtidigt krav mod selskabet. Er det korrekt?

Alternativ skal selskabet likvideres, og jeg er så helt "ude", kvit og frit...  ikk' ?

Hvis det er korrekt: Hvad skal der så til for at likvidere selskabet?

-og endeligt: Hvis jeg skriver til E&S og oplyser dem at ledelsen er fratrådt. Bliver selskabet så automatisk tvangsopløst? -og kunne det være en mulighed?

Kort sagt: HJÆLP!! Hvad er rigtigt at gøre, og hvordan?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:15

goalie:
Jeg er fortsat lidt forvirret. Hvis jeg laver en paragraf 59 lukning skal jeg betale den skyldige moms selv, og har samtidig påtaget mig risikoen for et evt. fremtidigt krav mod selskabet. Er det korrekt?

JA

goalie:
Alternativ skal selskabet likvideres, og jeg er så helt "ude", kvit og frit...  ikk' ?

Du kan kun likvidere et firma, hvis der er positiv kapital i selskabet - ellers er der tale om konkurs

goalie:
og endeligt: Hvis jeg skriver til E&S og oplyser dem at ledelsen er fratrådt. Bliver selskabet så automatisk tvangsopløst? -og kunne det være en mulighed?

Ja - men er ikke en særlig pæn måde at afslutte det på. Ligesom det ikke er en særlig go historik at have, hvis du på et senere tidspunkt starter virksomhed.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 09:39

Klovn:

goalie:

JA

goalie:

Du kan kun likvidere et firma, hvis der er positiv kapital i selskabet - ellers er der tale om konkurs

goalie:
og endeligt: Hvis jeg skriver til E&S og oplyser dem at ledelsen er fratrådt. Bliver selskabet så automatisk tvangsopløst? -og kunne det være en mulighed?

Ja - men er ikke en særlig pæn måde at afslutte det på. Ligesom det ikke er en særlig go historik at have, hvis du på et senere tidspunkt starter virksomhed.

Hvis selskabet ryger til tvangsopløsning, og er der ikke positiv kapital, vil der også blive indgivet konkursbegæring, og selskabet lukkes ved konkurs.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 09:50

Tusind tak for de hurtige svar.

Så jeres anbefaling er at gå efter den §59 lukning, og så betale de kr. 20.000 ( mere præcist 27.000,-) i "lærepenge" ? 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:12

Hvis det var migselv og prisen for at lukke det på en pæn måde er 27.000 DKK ville jeg vælge denne. 

Hvorfor så det? Tja dit navn vil fremover når man søger på det være bundet til et selskab, der er gået konkurs når f.eks. en bank søger på det. SKAT vil næppe gøre noget når beløbet er i den størrelsesorden, men du kan risikere, at hvis du skulle starte et nyt firma (evt. enkeltmandsfirma) kan blive mødt med et krav om sikkerhedsstillelse for at blive momsregistreret (mere teoretisk end praktisk når beløbet ikke er større).

Tilmeldt 14. Mar 09
Skrevet kl. 10:01

Hej igen...

Nu er jeg kommet så langt at T&S har lukket selskabet. Jeg har fået et udskrigt fra skifteretten der bekræfter dette.

Til spørgsmålet om fradrag for anskaffelsessummen, og med den netop frigivede selvangivelse vil jeg høre om du kan fortælle mig hvor jeg skal påføre dette tab på selvangivelsen. Så vidt jeg kan se er det primært overskud der er felter til at påføre?

MVH

Kim

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)