Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny selskabslov?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har hørt noget om at der skulle komme en ny selskabslov, er det rigtigt?

Jeg vil gerne starte et Aps, men vil gerne undlade at betale de 125.000kr da jeg ikke skal bruge nogen særlige midler til opstart.

Hvad gør jeg?

Mvh

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:01

starter et s.m.b.a i stedet. Der er skrevet 1000 artikler om s.m.b.a' er herinde så søg på det. Intet krav om mindste indskud og begrænset hæftelse.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:32

Væbner dig med tålmodighed til den nye selskabslov bliver vedtaget..

eller

starter op som et enkeltmandfirma og omdanner til ApS når loven enten er blevet vedtaget eller når du har kapital nok til at omdanne et enkeltmandsfirma til et ApS

Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:01

Du kan selvfølgelig godt vente til den nye selskabslov bliver vedtaget, og i princippet nøjes med én krone i selskabskapital. Men kan du vente?

Har du nogle værdier som du tager med ind i selskabet? Disse værdier kan nemlig anvendes som aportindskud - dette kræver dog, at der bliver udarbejdet en vurderingsberetning af din revisor, hvor værdien bliver bekræftet.

Vælger du at starte som enkeltmandsvirksomhed, skal du være opmærksom på en eventuel goodwill ved omdannelsen. Medmindre du foretager en skattefri virksomhedsomdannelse.

Besøg www.finando.dk

... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 19:02

Bakker Klovn fuldt op.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 09:07

Hmm.. Jeg er ikke så meget for at vente, ikke meget mere end ca 1 måned og der er loven jo nok ikke blevet vedtaget?

Der vil ikke være nogen særlige udgifter forbundet med opstarten, udover oprettelse af selskabet kan det næppe blive til mere end 10.000kr.

Hvad bliver prisen for at konvertere fra enkeltmands til aps?

Og kan jeg vente med at trække penge/løn ud af firmaet til det er et aps? Jeg har nemlig et udemærket job som jeg vil fortsætte på fuldt tid, problemet er bare at hvis min indkomst bliver højere bliver det ren topskat!

Hjælp

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:27

automekanikeren:
Hmm.. Jeg er ikke så meget for at vente, ikke meget mere end ca 1 måned og der er loven jo nok ikke blevet vedtaget?

Nej, hensigten er at den skal træde kraft per. 1. januar 2010.

Prisen for en omdannelse har jeg ikke noget bud på. Du kan påregne at jo mere omfattende aktivitet du har haft fra din opstart til at du omdanner til et selskab jo dyrere vil det være. 

Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:54

Hvordan driver du din enkeltmandsvirksomhed i dag? VSO?

Husk nu på, at selvom du stifter et ApS, hvor kapitalindskuddet skal være kr. 125.000, så må du gerne arbejde med denne kapital i virksomheden. Dvs. at du gerne må købe aktiver for midlerne. Det vil dog være usmart at lade kapitalen finansiere underskud, idet dette medfører konsekvenser i form af tabt egenkapital, hvilket revisoren giver en anmærkning om i årsrapporten.

Besøg www.finando.dk

... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 10:23
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:43

Jeg er helt enig med Klovn og Finando men lad mig prøve at samle op.

Laver du et SMBA kan du ikke senere omdanne det til et ApS skattefrit. Da det jo er et krav at nettoværdien udgør min. 125.000 vil der som minimum blive tale om beskatning af 125.000 kr.

Du kan via virksomhedsordningen i en personlig virksomhed opspare indkomst  til en foreløbig 25% skat af den del af indkomsten du ikke hæver i virksomheden men lader stå.

Det du opsparer og den værditilvækst som evt. senere kan konstateres kan indskydes i forbindelse med stiftelsen af selskabet og det kan ske skattefrit ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Den skatteforpligtelse der ligger på dit opsparede overskud flyttes  over på anparterne i selskabet i form af en lavere ansk.sum og kommer derved til beskatning når selskabet sælges eller likvideres.  Den skatteforpligtelse der måtte være på evt. aktiver flyttes over i selskabet.

Pris på en omdannelse. De omdannelser jeg laver sammen med revisorerne ligger typisk på 8-15.000 kr. som iøvrigt er fradragsberettiget i i selskabet (endnu).  Men jeg har også set eksempler på revisorer der har taget det dobbelt eller det tredobbelte. For mit vedkommende handler det også om hvorvidt det er en revisor jeg kender/er vant til at arbejde sammen med eller en helt fremmede hvor der skal bruges mere tid på koordinering m.v.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)