Jeg er helt enig med Klovn og Finando men lad mig prøve at samle op.
Laver du et SMBA kan du ikke senere omdanne det til et ApS skattefrit. Da det jo er et krav at nettoværdien udgør min. 125.000 vil der som minimum blive tale om beskatning af 125.000 kr.
Du kan via virksomhedsordningen i en personlig virksomhed opspare indkomst til en foreløbig 25% skat af den del af indkomsten du ikke hæver i virksomheden men lader stå.
Det du opsparer og den værditilvækst som evt. senere kan konstateres kan indskydes i forbindelse med stiftelsen af selskabet og det kan ske skattefrit ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Den skatteforpligtelse der ligger på dit opsparede overskud flyttes over på anparterne i selskabet i form af en lavere ansk.sum og kommer derved til beskatning når selskabet sælges eller likvideres. Den skatteforpligtelse der måtte være på evt. aktiver flyttes over i selskabet.
Pris på en omdannelse. De omdannelser jeg laver sammen med revisorerne ligger typisk på 8-15.000 kr. som iøvrigt er fradragsberettiget i i selskabet (endnu). Men jeg har også set eksempler på revisorer der har taget det dobbelt eller det tredobbelte. For mit vedkommende handler det også om hvorvidt det er en revisor jeg kender/er vant til at arbejde sammen med eller en helt fremmede hvor der skal bruges mere tid på koordinering m.v.