Hej
Det er lidt en interessant problemstilling du rejser her. Jeg er egentlig selv lidt usikker på hvad der er gældende praksis.
Jeg er godt bekendt med, at visse butikskæder dels har særlige afsnit i deres overenskomst vedrørende unge under 18 år, og at de i et vist omfang opsiger dem når de fylder 18 år.
Hvis man læser lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122522#Bil1 ) synes det springende punkt at være, om der foreligger en overenskomst der behandler unge under 18s løn.
"Stk. 5. Uanset bestemmelsen i stk. 1 er loven ikke til hinder for bestemmelser i kollektive aftaler og overenskomster om særlige regler for aflønning af unge under 18 år. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse finder ikke anvendelse for lønmodtagere under 18 år, hvis ansættelse er omfattet af en kollektiv overenskomst, der indeholder særlige regler om aflønning af unge under 18 år."
Ja, den skal læses et par gange før den sidder der. Men sådan som jeg forstår lektien, så vil det altså være en overtrædelse af loven, hvis man ikke er omfattet af sådan en overenskomst, og alligevel opsiger den unge når vedkommende fylder 18. Ja, alle er ikke lige her 
For mig at se, så er det spørgsmål om man ikke kan redde sig i land, hvis man i kontrakten henviser til en af de gældende overenskomster som opfylder kriterierne? Jeg er langt fra sikker på det her, - men hvad siger de juridiske kompetencer som måtte følge med i tråden?
Venligst
Karsten