Jeg sidder lige og bogføre, men er støt ind i lidt problemer som jeg gerne vil hører om jeg har gjort rigtigt. Jeg har købt vare her i DK og har bogført det således: Bank, minus i beløb, konto nr. 2100 og K25 ved moms Jeg har købt vare i EU og har bogført således: Bank, minus i beløb, konto nr. 2100 og U25 ved moms. Jeg har fået en kreditnota både fra EU og DK, hvordan skal disse bogføres? jeg kan ikke skrive: Plus i beløb og derefter vælge konto nr. 2100 Endvidere vil jeg gerne vide: Jeg har købt nyt inventar til butikken, skal det bogføres på konto 50910? På forhånd tak |
Det lyder, som om du bruger SummaSummarum. I så fald: Alle dine egne forslag er korrekte og vil give et rigtigt resultat. Og jo, du kan godt skrive et plusbeløb på konto 2100, men inden du bogfører, spørger Summa lige, om du er sikker på, hvad du gør. Og så siger du bare ja til at fortsætte, så bliver linjen bogført. Hvis man skal gå i detaljer, vil det fremover være bedre, hvis du isolerer dine varekøb af EU lande på en særskilt konto, som har momskoden U25 som fast momskode. Så bliver det lettere at identificere EU-varekøbene og tjekke, at alt er korrekt, inden tallene skal bruges på momsafregningen.