Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fjernindtastning i Access - database

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at lave en access - database, som brugere andre steder i landet kunne opdatere i.

Jeg har et par forskellige webhost, men ved ikke rigtig, hvordan jeg kommer til at dele access-filen, således, at de andre kan indtaste i den.

Er der nogen, som kan fortælle, hvordan man i såfald gør.

Jeg bruger access 2007

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:56

en måde at gøre det på, kan jo være at lave et hjemmeside interface hvor du kan læse og skrive til databasen. Fuldstændig ligesom diverse backend systemer og fx CMS virker.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 16:00

Hej Martin

Jeg er fuldstændig enig med Jesper, få en programmør til at lave et simplet webinterface til din database og lig det ved en webhotels udbyder så kan du få adgang uanset hvor du er i verden. og afhæningt af hvad du kræver af interfacet så burde det ikke være en opgave som vælter dit budget.

Venligst Torben

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 21:54

Nu beskriver du ikke brugsscenariet særlig tydeligt. Snakker vi om 3 mennesker forskellige steder i landet, der ikke skal have samtidig adgang til databasen eller snakker vi om 1000 mennesker, der alle skal kunne tilgå databasen samtidig?

Hvis det er det første kan du måske bare ligge database filen på en eller anden form for let tilgængelig filserver - FTP, Windows share over VPN eller noget tredje.

Hvis det er det andet skal du være opmærksom på, at Access - i alt fald, hvis du bruger den indbyggede database backend - ikke er bygget til et brugsscenarie med mange brugere. Så vil det formentlig være bedre, at bruge en database, der er bygget til det. SQL Server, MySQL, Postgresql eller lign.

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:24

Hej Jakob.

Der bliver tale om 10 forskellige personer, der alle skal kunne tilgå databasen samtidig.

Sådan som jeg umiddelbart kan se løsningen foregår, men som jeg ikke helt kan finde ud af få til at virke er:

1. Oprette en delt access - fil, som jeg sender ud til de 10 personer.  De har derefter hver deres egen access - fil, hvor de indtaster data i. 1 gang om ugen sender de så deres access - fil tilbage, hvor jeg deres informationer (på en eller anden måde) herefter integreres i en enkelt fil. Den næste uge gentages processen.

2. Oprette en access - fil og derefter oprette en e-mail, som indhenter svar via en formular. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt de bare genbruge den e-mail jeg sender ud til at indtaste nye oplysninger i.

Tak for jeres tid

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 10:43

Hej Martin,

Efter at have læst din beskrivelse tror jeg, at du vil blive meget gladere for at have en egentlig applikation til at foretage indtastningerne for dig, så du selv slipper for bøvlet med at samle data fra 10 forskellige kilder. Min erfaring er, at den slags manuelle arbejde altid ender med problemer, hvis man ikke har 100% styr på dataflows.

Så ud fra de to muligheder du nævner ville jeg absolut vælge den anden. Der er også en tredje mulighed, som jeg ikke ved om du har overvejet:

Du kunne lave en lille web applikation (evt. med noget login) med en formular, hvor folk kan indtaste de nødvendige data. Og så en måde at trække data ud i den anden ende, f.eks. til CSV, Excel eller PDF, afhængigt af, hvad behovet er. Det kan selvfølgelig være, at der er nogen krav jeg har overset, der gør at det ikke ville være den bedste måde. Min generelle holdning er, at det gælder om at minimere det manuelle arbejde og få tingene sat på system, så vi kan bruge tiden på sjovere ting.

Jeg har dog ikke den store erfaring med at bygge interfaces oven på Access, så det vil jeg overlade til andre kyndige at fortælle om, hvad mulighederne er i den sammenhæng. Jeg bruger normalt MySQL eller Postgresql, de kræver væsentligt større færdigheder at benytte, men er meget bedre produkter for den kyndige bruger.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 16:01

Tag et godt kig på dette:

http://www.hkvstore.com/aspmaker/

Afhængig af dine krav til brugerflade vil det mulgivis kunne klare opgaven med minimalt arbejde.

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 19:14

jeg vil også sige at med dine krav så er en lille hjemmeside med login og en formular til indtastning være den langt bedste løsning. Prøv at se på asp-tutorialen på html.dk hvor nemt det er :)

jesper

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:26

Det er så lang tid siden jeg har rodet med Access (over 10 års siden), så følgende skal tages med et gran salt.

Men jeg mener, at man kan tilgå andre Access-baser via ODBC, det er jeg ret sikker på. Men det kan være at det nødvendigt at havde fil-tilgang, hvilket måske kraver en VPN forbindelse.

Til selve indtastningen ville du så kunne bruge en almindelig Access formular. Denne løsning vil nok virke okay, for en maks. 5 samtidige brugere. Hvis du skal havde flere brugere på samtidigt, må du nok ud i noget Web-app.

Fra Tune
Tilmeldt 27. Oct 06
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 21:38

Hej Martin!

Det er ret simpelt. Jeg har prøvet selv mange gange og udviklet i SQL server og .NET og Access i snart 10 år.

Opkonverterer du din database til Front-end (som er i Access 2007) og en backend (Microsoft SQL server 2005) som kan ligge hos dig på kontoret. Microsoft SQL server 2005 express edition er ganske gratis.

Åbner port i din router lad os siger 1431 og lader SQL Server komunikere via den port med andre Access 2007 front-end´s, som du sender til dine bruger.

Alt og alle er on-line. Den her operation vare ca 3-4 timer for en som kan gøre følgende:

- Installere en SQL server express edition 2005 på en windows XP eller windows server hos dig på kontoret

- Splite database i to og konvertere backend til SQL database.

- Åbne port i din router

- Oprette ODBC forbindelse til SQL server.

- Sende windows registrerings fil som opretter forbindelse automatisk (ingen ODBC opsætning og meget nemt for brugere) til din SQL server på kontoret og Access front-end til de 10 bruger pr e-mail, som de kan så direkte taste ind i din database.

Undskyld min skriftlig dansk som du kan se jeg er ikke dansker men oprindelig fra Serbien :-)

Jeg håber den her kan hjælpe dig med at gå videre med din projekt :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)