Hej Martin,
Efter at have læst din beskrivelse tror jeg, at du vil blive meget gladere for at have en egentlig applikation til at foretage indtastningerne for dig, så du selv slipper for bøvlet med at samle data fra 10 forskellige kilder. Min erfaring er, at den slags manuelle arbejde altid ender med problemer, hvis man ikke har 100% styr på dataflows.
Så ud fra de to muligheder du nævner ville jeg absolut vælge den anden. Der er også en tredje mulighed, som jeg ikke ved om du har overvejet:
Du kunne lave en lille web applikation (evt. med noget login) med en formular, hvor folk kan indtaste de nødvendige data. Og så en måde at trække data ud i den anden ende, f.eks. til CSV, Excel eller PDF, afhængigt af, hvad behovet er. Det kan selvfølgelig være, at der er nogen krav jeg har overset, der gør at det ikke ville være den bedste måde. Min generelle holdning er, at det gælder om at minimere det manuelle arbejde og få tingene sat på system, så vi kan bruge tiden på sjovere ting.
Jeg har dog ikke den store erfaring med at bygge interfaces oven på Access, så det vil jeg overlade til andre kyndige at fortælle om, hvad mulighederne er i den sammenhæng. Jeg bruger normalt MySQL eller Postgresql, de kræver væsentligt større færdigheder at benytte, men er meget bedre produkter for den kyndige bruger.