Jeg har i forvejen en enmandsvirksomhed, og er igennem Amino blevet kontaktet af en som gerne vil være med til at danne et aps, og betale en slat penge for dette.
Kan man ikke lave en nem overgang, eller skal man opløse det gamle firma og starte et nyt?
Man skal have 125000 til at stå i registreringsperioden, kan værdien af det gamle firma ikke være det istedet, og i så fald hvem skal man have til at vurdere dette (revisor, advokat)
Der bliver skudt lidt kapital i det nye firma, men dem vil vi jo gerne igang med at bruge med det samme på udvikling af ny webshop osv.
Jo du har fat i noget af det rigtige. Det man kan gøre er at man laver en skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved værdierne af din virksomhed, aktiverne og passiverne, indskydes i forbindelse med stiftelsen af selskabet. I den forbindelse skal en revisor påtegne vurderingsberetningen og demed sætte en værdi (stå inde for værdien), og udgør nettoværdien 125.000 kr eller mere så er det på plads. Dog skal man lige huske at der skal afsættes udskudt skat på 25% i åbningsbalancen. Dvs. vurderes det at der er en goodwill på 100.000 kr. udgør nettoværdien kun 75.000.
Når selskabet så er stiftet kan den anden nytegne anparter i selskabet ved kontant indskud. Kursen på anparterne sætter I jo selv (dog min. kurs 100).
Dvs. du skal som minimum have en revisor med på banen. Her benytter mange revisorer sig så af ekstern assistance vedr. udfærdigelsen af dokumenterne. Omdannelser er faktisk noget som jeg selv gør en hel del i med kundens revisor på sidelinjen.
Det vil sige jeg bare skal have fat i en reviso, som skønner (for det er vel bare et skøn) hvad min virksomhed er værd.
Nogen anbefaling til en god billig revisor som kan klare dette, vi skal nok også bruge noget hjælp til udfærdigelse af diverse dokumenter og vi er åbne for ALT den hjælp vi kan få :-)
StartVækst's Væksthuse har en række folk knyttet. Derudover kan deres vejledere vidersende dig til fx. revisorer og advokater som de har erfaringer med (hvor du selv betaler) Dog fik jeg tilbudt den første time gratis... Jeg benyttede mig aldrig af tilbudet, da det ikke var nødvendigt i sidste ende, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten...
StartVækst's Væksthuse har en række folk knyttet. Derudover kan deres vejledere vidersende dig til fx. revisorer og advokater som de har erfaringer med (hvor du selv betaler) Dog fik jeg tilbudt den første time gratis... Jeg benyttede mig aldrig af tilbudet, da det ikke var nødvendigt i sidste ende, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten...
Det ville jeg ikke gøre selv. Jeg er nemlig bestemt ikke imponeret over de svar som man typisk oplever fra disse "rådgivere" på Skat m.v. og mange af dem ved formentlig ikke hvad en skattefri virksomhedsomdannelse er. Til gengæld kan de formentlig en række andre ting som også er basale i forhold til selve det at drive en virksomhed m.v. men det er jo ikke relevant her.
Der ville jeg helelre selv finde en revisor hvor kemien synes at være i orden og person som enten selv er registreret revisor eller har en registreret revisor som samarbejdsforbindelse, idet vurderingsberetningen jo skal påtegnes.
Varde ? Hmmm - kender ingen i det område men stol på din egen fornemmelse og støt dig evt. til os herinde hvis du syntes det går fløjten.