Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af et Holdingselskab af en ven - hjælp

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig. Når jeg spørger som jeg gør er det naturligvis fordi at man rent faktisk kan stifte et holdingselskab idag uden at skulle have penge op af lommen privat hvis man eksempelvis har et bestående driftselskab. Så stifter man nemlig holdingselskabet på grundlag af værdien af anparterne i dette driftsselskab. Det kan man faktisk gøre uden at det udløser skat. Det kræver bare at det sker til et nystiftet holdingselskab eller et såkaldt skuffeselskab og jeg har i sådanne situationer oplevet folk spørge om hvad de så gør med det selskab de - af uvidenhed - egentlig havde købt til dette formål. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Oct 08
Indlæg ialt: 220
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Mange tak for jeres svar, det vil jeg selvfølgelig tage til efterretning. Det jeg bare kunne ha set som en mulighed var at få et holdingselskab til 45.000 hvori der så stod 65.000 som jeg så kunne putte i et nyt Aps sammen med en ven.

Men der er vel ikke andet for end at smide 125.000 ind i et holdingselskab og derefter så oprette et Aps med min ven med 62.500 og så beholde resten i mit holdingselskab??

 

Ha en god dag.

Blogger på www.stomien.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan også gøre det at I bare stifter et fælles ApS og et fælles holdingselskab her og nu. Når der så er optjent yderligere 125.000 kr . i selskabet spalter I det fælles holdingselskab ud i to: Et til hvert. En spaltning koster dog penge at gennemføre (omk. til revisor m.v.) og derfor skal det selvfølgelig holdes op imod besparelsen. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Oct 08
Indlæg ialt: 220
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

okay, det lyder egentlig okay. Jeg ser på det.. mange tak for hjælpen.

Vh

Tonny

Blogger på www.stomien.dk

Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle de negative anbefalinger bunder alene i uvidenhed om selskabet og derfor er det lettere at sige du skal holde dig fra det. Måske er det rigtigt, måske er det forkert. Det afhænger jo helt af om der er lig i lasten. Er holdingselskabet samttidigt et driftselskab eller er det alene stiftet for at eje andre selskabet. Er der forpligtelser i selskabet, kontrakter, leasing aftaler, huslejeaftaler mm?. Er datterselskaberne solgt fra inden din overtagelse? Hvilken selskabsform har holdingselskabet.

Har du tiltro til din ven vil jeg foreslå at du laver en due diligence på holdingselskabet og er der ingen lig i lasten lyder tilbudet da fint.

mvh

Troels

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan i alverden vil du sikre dig det uden at tabe penge? Medmindre vi taler om et relativt nystiftet selskab så vil udgiften til at lave en due dilligence formentlig være højere end "besparelsen". ihvertfald hvis vi taler om due dilligence i ordets egentlige forstand. Mange advokater anbefaler da af samme grund også tit aktiv handel fremfor aktiehandel af samme grund.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Så så, nu ikke hidse sig op. det er ikke en børsnotering eller 3 mill kr. due diligence vi taler om. En due diligence kan være på mange niveauer, De fleste due dilingence jeg har været invoveret i, har jeg foretaget selv når jeg har investeret i projekter eller selskaber. Jeg vil foreslå spørger at han, evt ved hjælp af en revisor, stiller sælger af holdingspørgsmålet en række spørgsmål skriftligt. Idet han ikke skal køber selskabet med henblik på at videreføre et produkt/produktion/service koncept/kundebase eller lignende vil jeg foreslå at han koncetrere sig om en juridisk due diligence. Spørgsmålene kunne formuleres som nedenstående. Sælger skal så frembringe dokumentation for forholdene som køber så på sælger forretningsadresse (med mindre han kan få sælger til at fremsende dem) kan gennemgå i ro.

Betegnelse due diligence dækker IKKE kun over store virksomhedsovertagelser eller børsnoteringer, men er et udtryk for gennemgang af de forhold som kan være af betydning for et køb. Det er jo klart at omfanget af en sådan er andeledes for NOVO end for en slikbutik, men VIGTIGHEDEN er den samme for begge.

Juridisk Due Diligence

 

INDHOLD

 

 

1.0.                                SELSKABSFORHOLD

2.0.                                LEDELSE

3.0.                                PERSONALEFORHOLD

4.0.                                SELSKABETS IMMATERIELLE RETTIGHEDER

5.0.                                SELSKABETS KNOW HOW

6.0.                                GENSIDIGT BEBYRDENDE AFTALER

7.0.                                KONKURRENCERET

8.0.                                VERSERENDE SAGER

9.0.                                SKATTEMÆSSIGE FORHOLD

10.0.                              FORSIKRINGSFORHOLD

11.0.                              MILJØ

12.0.                              ARBEJDSMILJØ

13.0.                              FAST EJENDOM

14.0.                              DRIFTSINVENTAR

15.0.                              DRIFTSMIDLER

16.0.                              VARELAGER

17.0.                              GODKENDELSER / AUTORISATIONER FRA OFFENTLIGE

                                      MYNDIGHEDER

18.0.                              IGANGVÆRENDE ARBEJDER

19.0.                              DEBITORER

20.0.                              KREDITORER

21.0.                              KUNDER

22.0.                              LEVERANDØRER

23.0.                              SAMHANDELSBETINGELSER

24.0.                              GARANTIER OG ANDRE FORMER FOR SIKKERHEDS-

                                      STILLELSER GIVET AF SELSKABET

25.0.                              GARANTIER OG ANDRE FORMER FOR SIKKERHEDS-

                                      STILLELSER GIVET OVERFOR SELSKABET

26.0.                              EDB - HARDWARE OG SOFTWARE

27.0.                              SIKKERHED

28.0.                              TELEFONER, TELEFAX MV.

29.0.                              ABONNEMENTER

30.0.                              TREDJEMANDSRETTIGHEDER, DER IKKE ER DÆKKET AF

                                      DET FORUDGÅENDE

31.0.                              VÆRDIPAPIRER

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vi da fuldstændigt enige om men hvad er hans besparelse her. 20.000 ? Som så skal reduceres med udgiften til revisor + evt. advokat hvis han ikke selv vil forestå "researchen". Hertil   kommer at selskabskapitalen formetnlig skal reetableres, jf. at det er oplyst at der kun står 65.000 kr. kr i værdier.  Noget de færreste selv vil gøre. Herudover vil man i mange situationer som nævnt tidligere kunne etablere et holdingselskab via reserver/anpartskapitalen i det driftsselskab som tilsyneladende skal laves.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)