Jeg tænker på om jeg kan få fradrag for mine tab i følgende to tilfælde...
Jeg har drevet eget mindre salgsfirma som fritidsbeskæftigelse og har lukket dette samtidig med at jeg har opsagt mit momsnummer. Jeg endte ud med et underskud på ca. 25.000 kr. Kan jeg trække dette underskud fra på selvangivelsen?
Ved siden af mit fritidsfirma har jeg i ca. 2 år været medejer af et ApS sammen med 2 andre personer. De første 1½ år har jeg arbejdet fuldtid i firmaet - efterfølgende har jeg taget alm. lønmodtagerjob. Den ene af mine anpartshavermedejere har valgt at køre firmaet videre - den anden og jeg selv har valgt at trække os. Da jeg gik med i anpartsselskabet var det med et indskud på ca. 180.000 kr - ved salg af mine anparter nu får jeg ikke noget med retur da firmaet har givet underskud. Kan jeg trække dette indskud fra på selvangivelsen på nogen måde?
Hvis du ved underskud forstår driftsmæssigt/skattemæssigt underskud så ja. Taler du derimod om et såkaldt "kasseunderskud". afhænger det igen af driftsunderskuddet. De to ting er ikke nødvendigvis det samme.
Vedr. tabet på anparterne er det fradragsberettiget i form af negativ aktieindkomst hvor skatteværdien bliver modregnet i din samlede skat.
Jeg ser underskudet i eget fritidsfirma som en form for 'kasseunderskud' / driftsunderskud.
Da jeg startede det op for nogle år siden var det på et rundt '0' og med en kassekredit. Varer er blevet købt og solgt i tidens løb, enkelte driftsremedier er tillige købt ind. Inden jeg lukker ned sælger jeg lager m.m. til anden virksomhed for dernæst, efter foreskrifterne, at overføre/sælge de sidste remedier og udstyr til mig selv privat, samt at afslutte regnskabet. Efter afslutning af regnskabet står jeg så med underskudet på de 25.000 kr.
Så bliver det ikke set på som et endeligt kasseunderskud på driften af firmaet?
Mht. tabet på anparterne - tak for oplysningen her. Det vil jeg kigge nærmere på i forbindelse med selvangivelsen...
Kasse/drift. Jeg skal prøve at illustrere det med følgende eksempel. Du skyder 25.000 kr. ind i en virksomhed, køber nogle driftsmidler for de 25.000 kr. og kører et par år. Overskuddet er hevet ud som løn. Du lukker virksomheden ned med et 0 og har derved haft et tab på 25.000 kr. Du har imidlertid straksafskrevet/fratrukket driftsmidlerne i et tidligere år, og får derved et tab i ophørsåret på kr. 0. Det er mere for at undgå misforståelser.