Jeg er efterhånden kommet så langt i processen at jeg skal til at registrere en enkeltmandsvirksomhed, der tilbyder fysiologisk testning og rådgivning. Jeg er uddannet idrætsfysiolog og testene består primært af konditions-/ styrketests samt sundhedstjek med bl.a. blodprøver og livsstilsanalyse. Rådgivningen vil være en blanding af foredrag / undervisning og personlig vejledning ud fra testresultaterne. I første omgang har jeg lavet en samarbejdsaftale med et fitnesscenter om at tilbyde disse tests til deres kunder, men jeg håber at jeg også efterhånden kan tage ud på mindre virksomheder og diverse idrætsklubber. Mit spørgsmål til jer er om jeg skal registreres for moms eller lønsumsafgift i forhold til disse ydelser? Jeg synes at det er meget svært at finde ud af om mine ydelser er momsfri. Ifølge SKAT skal følgende virksomheder betale lønsumsafgift:
Jeg har talt lidt med en anden virksomhed som udelukkende udfører sundhedstjek på arbejdspladser og de lægger moms på deres salgspriser.
Kan jeg risikere at skulle lægge moms på nogle ydelser og lønsumsafgift på andre? Hvis jeg skal betale lønsumsafgift, kan jeg så stadig fratrække momsen på mine indkøb af testudstyr og materialer til daglig drift?
Jeg synes godt nok at det er svært at få overblik over... selv når man læser vejledningerne på SKAT!
Håber der er nogen, som kan gøre mig lidt klogere på området. Evt. nogle økonomifolk som vil kunne stå for denne del af det administrative arbejde?
|
Nu siger jeg så noget som jeg sjældent gør: Spørg Skat, eller bedre skriv til dem (evt. pr mail). Beskriv din virksomhed som ovenfor, der er en ganske god og informativ beskrivelse. Jeg tror nemlig at du ligger lige på grænsen men er ikke momshaj