Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønsum eller moms for ny virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er efterhånden kommet så langt i processen at jeg skal til at registrere en enkeltmandsvirksomhed, der tilbyder fysiologisk testning og rådgivning. Jeg er uddannet idrætsfysiolog og testene består primært af konditions-/ styrketests samt sundhedstjek med bl.a. blodprøver og livsstilsanalyse. Rådgivningen vil være en blanding af foredrag / undervisning og personlig vejledning ud fra testresultaterne.

I første omgang har jeg lavet en samarbejdsaftale med et fitnesscenter om at tilbyde disse tests til deres kunder, men jeg håber at jeg også efterhånden kan tage ud på mindre virksomheder og diverse idrætsklubber.

Mit spørgsmål til jer er om jeg skal registreres for moms eller lønsumsafgift i forhold til disse ydelser? Jeg synes at det er meget svært at finde ud af om mine ydelser er momsfri. Ifølge SKAT skal følgende virksomheder betale lønsumsafgift:

• Læger, tandlæger og tandteknikere samt dentallaboratorier
  • Alternative behandlere og anden sundhedspleje, herunder børnepsykologisk bistand
  • Zoneterapeutisk behandling og heilpraktikere
  • Fysioterapeuter (også fysioterapeuter med lejer-ydernummer)
  • Ergoterapeuter, kiropraktorer samt psykologer
  • Akupunktører og plejeydelser, leveret af vikarbureauer (autoriserede medicinalpersoner) til private hjem

Jeg har talt lidt med en anden virksomhed som udelukkende udfører sundhedstjek på arbejdspladser og de lægger moms på deres salgspriser.

Kan jeg risikere at skulle lægge moms på nogle ydelser og lønsumsafgift på andre? Hvis jeg skal betale lønsumsafgift, kan jeg så stadig fratrække momsen på mine indkøb af testudstyr og materialer til daglig drift?

Jeg synes godt nok at det er svært at få overblik over... selv når man læser vejledningerne på SKAT!

Håber der er nogen, som kan gøre mig lidt klogere på området. Evt. nogle økonomifolk som vil kunne stå for denne del af det administrative arbejde?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:56

Nu siger jeg så noget som jeg sjældent gør: Spørg Skat, eller bedre skriv til dem (evt. pr mail). Beskriv din virksomhed som ovenfor, der er en ganske god og informativ beskrivelse. Jeg tror nemlig at du ligger lige på grænsen men er ikke momshaj 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40

OK, tak for hurtigt svar. Jeg vil prøve at kontakte SKAT, men jeg har ikke de bedste erfaringer med deres rådgivning. Især ikke når det gælder områder, hvor reglerne ikke er knivskarpe. Så bliver deres rådgivning nærmest lige så vag som deres vejledninger.

Hvis der er andre som er eksperter i lønsumsafgift og moms, vil jeg meget gerne have nogle inputs. Specielt i forhold til om man kan trække momsen fra i regnskabet ved køb af testudstyr og materialer til daglig drift.

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:42

Man kan godt samtidig drive både momsregistreringspligtig virksomhed og momsfritaget virksomhed.

Du er efter min opfattelse momsregistreringspligtig for de nævnte ydelser (fysiologisk testning og rådgivning). Bredt folkeligt favnende foredrag og undervisning er som udgangspunkt momsfritaget. Men en præsentation af testresultater vil jeg vurdere knytter sig til den momspligtige leverance.

For at få noget konkret på skrift om din registrering hos SKAT, anbefaler jeg, - ligesom Skattekonsulenterne -, at du skriver til SKAT, for så får du skriftligt svar! Og så har du dit på det tørre. Det er et lidt tåget område, det her…

Sundhedssektoren er som udgangspunkt momsfritaget (ML §13), og dermed som udgangspunkt Lønsumsafgiftspligtig. Som en generel definition kan de ydelser, som er omfattet af momsfritagelsesbestemmelsen, karakteriseres ved, at de leveres i nær tilknytning til behandling af personer. Ud fra det beskrevne er du ikke ude i at behandle personer.

Begrebet ”Anden egentlig sundhedspleje” er dog også omfattet at momsfritagelsesbestemmelsen (ML§13, stk.1, nr.1). Dette begreb dækker autoriserede kiropraktorer, autoriserede fysioterapeuter, autoriserede psykologer og under visse forudsætninger også alternative behandlere. Læs mere i Momsvejledningens afsnit D.11.1.

MOMSFRADRAG:
Der er ikke momsfradrag for køb der vedrører ikke-momspligtige aktiviteter (f.eks. lønsumsafgiftspligtige aktiviteter).

De køb, der vedrører udelukkende momspligtige aktiviteter er der FULD momsfradrag for.
De køb, der vedrører udelukkende momsfri aktiviteter er der INGEN momsfradrag for.

De køb, der vedrører både momspligtig- og momsfri aktivitet er der DELVIS fradrag for.

Sidstnævnte tilfælde kan f.eks. være husleje, forsikring, telefon, revisor m.m. Altså (fælles)udgifter der ikke udelukkende vedrører den momspligtige- eller momsfri aktivitet.

/Andreas Stahlberg

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)