Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønsum eller moms for ny virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er efterhånden kommet så langt i processen at jeg skal til at registrere en enkeltmandsvirksomhed, der tilbyder fysiologisk testning og rådgivning. Jeg er uddannet idrætsfysiolog og testene består primært af konditions-/ styrketests samt sundhedstjek med bl.a. blodprøver og livsstilsanalyse. Rådgivningen vil være en blanding af foredrag / undervisning og personlig vejledning ud fra testresultaterne.

I første omgang har jeg lavet en samarbejdsaftale med et fitnesscenter om at tilbyde disse tests til deres kunder, men jeg håber at jeg også efterhånden kan tage ud på mindre virksomheder og diverse idrætsklubber.

Mit spørgsmål til jer er om jeg skal registreres for moms eller lønsumsafgift i forhold til disse ydelser? Jeg synes at det er meget svært at finde ud af om mine ydelser er momsfri. Ifølge SKAT skal følgende virksomheder betale lønsumsafgift:

• Læger, tandlæger og tandteknikere samt dentallaboratorier
  • Alternative behandlere og anden sundhedspleje, herunder børnepsykologisk bistand
  • Zoneterapeutisk behandling og heilpraktikere
  • Fysioterapeuter (også fysioterapeuter med lejer-ydernummer)
  • Ergoterapeuter, kiropraktorer samt psykologer
  • Akupunktører og plejeydelser, leveret af vikarbureauer (autoriserede medicinalpersoner) til private hjem

Jeg har talt lidt med en anden virksomhed som udelukkende udfører sundhedstjek på arbejdspladser og de lægger moms på deres salgspriser.

Kan jeg risikere at skulle lægge moms på nogle ydelser og lønsumsafgift på andre? Hvis jeg skal betale lønsumsafgift, kan jeg så stadig fratrække momsen på mine indkøb af testudstyr og materialer til daglig drift?