Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

jeg røvkeder mig

Side 8 ud af 9 (84 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 62
Fra  Danish Mind Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon THK - fin debat du har startet - og interessant med alle de forskellige meninger og svar.

Jeg har en lidt handlingsorienteret kommentar:

Jeg tror, du har et pres på dig fra omgivelserne - og som en af de gamle i det her netværk - kan jeg godt forstå lidt af det. Som forælder er man jo ufatteligt bekymret for, om ens unger klarer sig (godt) - og det kan godt give til den kvælende fornemmelse, du lider under pt.  

Du lyder som en fyr, der har store ambitioner - og evner - og lyst til livet - så du skal nok klare det. Du har vildt brug for at komme ud og opleve verden - FÅ NOGET ANSVAR både for dig selv og andre. Hvis du fortæller omgivelserne det - og samtidig har en plan for, hvad du så vil (rejse ud - arbejde i udlandet måske) er jeg sikker på, de vil forstå dig bedre.  

Du skal ALDRIG være bange for at skifte spor - du skal bare være topklar til at gi den en skalle på et nyt område, for du får ikke noget foræret nogen steder (måske lige med undtagelse af på campingpladsen ;-)))

held og lykke

Helle

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 18:42

Skattekonsulenterne:

Jeg mener det er naivt at tro at man som ung uden nogen form for uddannelse/erfaring kan gå ind og overtage ledelsen og styringen af en virksomhed. Det handler ikke så meget om uddannelse men mere om erhvervserfaring og om at vinde omverdenen og medarbejdernes tillid.

Derfor skulle du måske i stedet overveje at gå ind i dine forældres virksomhed nu. Lære af dem og medarbejderne hvorefter I arbejder henimod at du kan blive kørt i stilling i virksomheden. Dvs. at man forbereder generationsskiftet over nogle år. Det tror jeg giver mere.     

Den idé er jeg ikke med på. Jeg har været der gennem hele mit liv og jeg ved hvordan det køres. Jeg har hjulpet og været ansat. Naturligvis er der nogle regnskabs sager der skal indblik i, men resten har jeg den fornødne viden om. Desuden er de meget ensporet og det er svært at komme ind og hjælpe fordi de gerne vil gøre det på deres måder. De metoder ejg har brugt har været ved selv at investere penge og ikke mindst tid for at skabe noget de så kan se kan bruges. Det er nemlig slet ikke muligt at fungere som andet end en håndlanger og det beskylder jeg naturligvis mine forældre for.

"Den bedste chef er den, der har fornuft nok til at vælge gode medarbejdere til at gøre arbejdet, og selvbeherskelse nok til at lade være med at forstyrre dem, mens de gør det."

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:00

> Jeg mener det er naivt at tro at man som ung

Naivt? Længe leve ungdommens naivitet! Længe leve naivitet i almindelighed. Nogle af os har kæmpet for at holde fast i den side af os selv gennem hele livet. Det er da noget af det smukkeste ved ungdommen - at de ER naive. Jeg elsker det. Og det er netop naivitet og kreativitet der skaber nyt.

Så hvis du stadig har det, Simon, så hold fast i din naive tro på, at du kan gøre alting bedre end dine forældre. Det SKAL du da tro på. Hvis man skal vente på at gøre noget indtil alle andre man mener man er "klar", så får man aldrig lov til en skid.

Jeg har ALDRIG nogensinde været kvallificeret til at åbne de virksomheder jeg har åbnet - og ja, naturligvis har jeg fejlet, men for hulen hvor har det været sjovt. Og alt i alt er det faktisk gået meget godt.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:44

delinda:

lad os nu lige tage et kig på verdens rigeste mennesker, Har Bill Gates nogensinde taget sig en universitets uddannelse, Nej han har ik. (han droppede ud på andet år af sin universitets uddannelse)

Jeg mener faktisk at han har afsluttet den.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 22:46

Hej Alle

Jeg har været væk et par dage, så det er jo svært at følge op på det hele

@Simon: Jeg har en kortere videregående uddannelse inden for it og efterfølgende en naturligvidenskabelig universitetsuddannelse, hvor jeg mangler at skrive mit speciale, som jeg udskyder ved at tage orlov. Jeg undskylder dette overfor mig selv med en forklaring om at jeg har et ansvar for virksomheden, men sandheden er jo at jeg gerne ville gøre det færdigt. Dvs. at jeg har en bachelor grad.

@Simona: Du skriver at du har uddannelse som du ikke bruger. Det mener jeg ganske enkelt er umuligt idet uddannelse jo former din karakter og syn på verden, så hvis det f.eks. var DIG der var uddannet maskinmester ville det også præge Uniquebook.

Simon har ramt et godt og relevant emne med sit spørgsmål. Fællesnævneren for alle vores indlæg er vist, at Simon selv må træffe sine afgørelser og leve med sine valg. Jeg synes egentlig emnet fortjener meget mere end en "tilfældig" trådAmino. Martin har skrevet at Simon ikke skal spilde 3 år af sit liv på noget han aldrig vil lave og det er jeg fuldstændig enig i. Mikkel synes formel uddannelse er over-ratet men come-on, Mikkel, Google er lavet af Ph.d'er og de kunne ikke bare have sat sig ned og kodet en bedre søgemaskine. Jeg tror mange ser op til jer og ønsker at opnå det samme. Et fåtal vil formå dét,men resten har brug for at "falde tilbage" på et godt solidt job - måske i SpamFigter eller RedPit - hvor i garanteret også ser på folks formelle uddannelse før i kalder dem til samtale.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:56

> Mikkel, Google er lavet af Ph.d'er

Du blander tingene sammen. En del af de ANSATTE på Google er PHD'ere - hvilket jo understreger min påstand om, at uddannelse skaber lønmodtagere. De to iværksættere - Sergey og Larry, er drop-outs - de fik aldrig gjort deres PHD færdige - måske fordi de netop var mere iværksættere end medarbejdertyper. Derved ligner de mange andre succesfulde iværksættere - drop-outs.

Jeg siger ikke at vi ikke har brug for uddannelser - og uddannede folk. Det har vio helt bestemt. Det jeg siger er, at uddannelse ikke nødvendigvis kvalificerer dig til at blive iværksætter - og mange gange gør det faktisk det modsatte.

Hvis man vil være iværksætte skal man øve sig i netop det - at iværksætte, i stedet for at spilde tiden på skolebænken. Har man så brug for ekspertiser, som uddannelser giver, så ansætter man de rette folk til det - folk med uddannelser og lyst til at være ansat (med al ære og respekt for det, iøvrigt)

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 23:12

udvikler:

@Simona: Du skriver at du har uddannelse som du ikke bruger. Det mener jeg ganske enkelt er umuligt idet uddannelse jo former din karakter og syn på verden, så hvis det f.eks. var DIG der var uddannet maskinmester ville det også præge Uniquebook.

Jeg tror jeg skrev, at jeg ikke har brugt dem i noget JOB, og de har heller ikke skaffet mig job. Selvfølgelig har du ret i at uddannelserne har præget og udviklet mig og jeg bruger dem også  i min forretning. Det er jo handelsuddannelser jeg har taget. Det jeg tager udgangspunkt i - ligesom Martin og Mikkel - er at man ikke skal bruge tid på noget man ikke brænder for. Hvis Simon brændte for denne uddannelse, ville han jo ikke have det som han har det. Han ville elske at slå de bøger op og lave opgaver.

Og som Mikkel siger - at der er forskel på om folk vil være lønmodtagere eller iværksættere. Iværksætteren er et meget drevet og målrettet folkefærd, hvilket kun mindretallet af lønmodtagere er. Måske vil skæbnen bare at jeg skulle være iværksætter og at det var grunden til at virksomhederne ikke valgte mig til jobbet. Hvem ved? Jeg ved ikke...

Jeg ville også kigge på uddannelse i min forretning hvis jeg skulle ansætte. De skal jo lave alt det jeg ikke kan og ikke har lyst til at bruge tid på.

Smile

Tilmeldt 7. Aug 05
Skrevet kl. 23:16

SimonTHK:

Den idé er jeg ikke med på. Jeg har været der gennem hele mit liv og jeg ved hvordan det køres. Jeg har hjulpet og været ansat. Naturligvis er der nogle regnskabs sager der skal indblik i, men resten har jeg den fornødne viden om. Desuden er de meget ensporet og det er svært at komme ind og hjælpe fordi de gerne vil gøre det på deres måder. De metoder ejg har brugt har været ved selv at investere penge og ikke mindst tid for at skabe noget de så kan se kan bruges. Det er nemlig slet ikke muligt at fungere som andet end en håndlanger og det beskylder jeg naturligvis mine forældre for.

"Den bedste chef er den, der har fornuft nok til at vælge gode medarbejdere til at gøre arbejdet, og selvbeherskelse nok til at lade være med at forstyrre dem, mens de gør det."

Og kan vi så blive enige om at Simon SKAL være iværksætter. Big Smile Du ved hvad du vil og du er allerede i gang. Mange er rendt i problemer som dig med generationsskifte, hvor alt helst skal køre som det altid har gjort. Det er her, at du skal have 'afhændet' dine forældre nænsomt og samtidig gjort dem klar, at når du overtager, kommer det til at se anderledes ud. Det skal det jo, når man skal følge med tiden. Smile

Tilmeldt 7. Aug 05
Skrevet kl. 23:18

Mikkel deMib Svendsen:

> Jeg mener det er naivt at tro at man som ung

Naivt? Længe leve ungdommens naivitet! Længe leve naivitet i almindelighed. Nogle af os har kæmpet for at holde fast i den side af os selv gennem hele livet. Det er da noget af det smukkeste ved ungdommen - at de ER naive. Jeg elsker det. Og det er netop naivitet og kreativitet der skaber nyt.

Så hvis du stadig har det, Simon, så hold fast i din naive tro på, at du kan gøre alting bedre end dine forældre. Det SKAL du da tro på. Hvis man skal vente på at gøre noget indtil alle andre man mener man er "klar", så får man aldrig lov til en skid.

Jeg har ALDRIG nogensinde været kvallificeret til at åbne de virksomheder jeg har åbnet - og ja, naturligvis har jeg fejlet, men for hulen hvor har det været sjovt. Og alt i alt er det faktisk gået meget godt.

Yes

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 23:18

Mikkel deMib Svendsen:
Du blander tingene sammen. En del af de ANSATTE på Google er PHD'ere - hvilket jo understreger min påstand om, at uddannelse skaber lønmodtagere. De to iværksættere - Sergey og Larry, er drop-outs - de fik aldrig gjort deres PHD færdige - måske fordi de netop var mere iværksættere end medarbejdertyper. Derved ligner de mange andre succesfulde iværksættere - drop-outs.

Jeg siger ikke at vi ikke har brug for uddannelser - og uddannede folk. Det har vio helt bestemt. Det jeg siger er, at uddannelse ikke nødvendigvis kvalificerer dig til at blive iværksætter - og mange gange gør det faktisk det modsatte.

Okay, men så har de jo formentlig en kandidatgrad, så selvom de droppede ud har de jo en uddannelse. Men jeg er helt enig med dig i det du skriver. Man bliver ikke kvalificeret til at blive iværksætter med en uddannelse og det kan skade fordi man lære sine begrænsninger at kende. Jeg synes skildelinjen mellem os er rådgivningen til folk der er i tvivl om de skal tage en uddannelse eller ej. Hvis Simon har et studiejob og bliver tilbudt noget fremadrettet udviklende arbejde, der så til gengæld kræver han stopper sin uddannelse, så kan jeg se formålet (sammenligningen har tidligere været vinder af x-factor). Hvis vi taler om en anden person, der gerne vil være SEO-ekspert DeMib, så er det da bedre for den person at få en uddannelse. Sådan er det for de fleste og fårene skildes fra bukkene ved resultater.

Vi er også enige om at det er ok at fejle og gå konkurs som selvstændig - det har du skrevet andre steder - men det er langt sværere at rejse sig igen uden en uddannelse. Din holdning er så, at øvelse gør mester. "Øv dig i iværksætteri - så bliver du bedre". Det er dét samme Martin skriver og et råd som er fyldt med optimisme som det også bør være på et sted som Amino.

Side 8 ud af 9 (84 indlæg)