Hej Aminoer
Jeg har nogle spørgsmål til hvordan I andre bogfører, som I sikkert kan hjælpe mig med :-)
Når jeg bogfører i SummaSummarum gør jeg følgende: - Printer alle mine salgsbilag ud for den periode jeg ønsker at bogføre. - Sorterer alle mine bilag - både salg, køb og interne bilag. - Printer en kontoudskrift ud - Begynder at taste alle bilag manuelt ind i SS's kassekladde. (det tager en vældig tid) - Når jeg støder på en post på min kontoudskrift, der matcher den dato jeg er igang med i regnskabet, udarbejder jeg et bilag, der beskriver, at der er foregået en indbetaling eller udbetaling - jeg sætter efterfølgende et flueben på kontoudskriften. - Jeg printer kassekladden ud, bogfører den, opretter sikkerhedskopi og sætter det hele i en mappe. Så bliver alle bilag for een periode bogført fra samme kassekladde.
Jeg har bare en fornemmelse af, at jeg laver en masse ekstra arbejde. Jeg tænker på i stedet at lave en import-fil til kassekladden med alle mine salgsbilag og så nøjes med at bogfører indkøbsbilag og de øvrige bilag manuelt, men kan jeg godt: - oprette en kassekladde med, lad os sige, salgsbilag for hele Januar og bogføre den - og så efterfølgende oprette en ny kassekladde for samme periode med alle mine indkøbsbilag og bogføre den - og efter det oprette en kassekladde, hvor jeg importere min kontoudtog for samme periode - og til sidst lave en kassekladde med de resterende bilag for perioden, hvis sådanne skulle forekomme? Jeg er dog meget i tvivl om det "ødelægger" noget, hvis jeg bogfører flere kassekladder for samme periode - det er hovedsageligt det spørgsmålet går ud på.
Hvis det kan lade sig gøre, er der i givet fald så noget jeg skal være opmærksom på med bilagsnumre/anordning i mappen eller lignende?
Hvordan gør I?
Jeg bruger Stone's SummaSummarum Standard - v. 2.9.7.
Glæder mig til at høre nogle gode forslag!
Med venlig hilsen Jens Just Iversen |
Hej Jens
Konkret til dit spørgsmål: Du kan uden problemer have flere kassekladder, som dækker samme periode. Med hensyn til bilagsnumrene er det vigtigste, at det bilagsnummer, du skriver i kassekladden matcher det, der står på bilaget. Det er det eneste, der er virkelig afgørende med numrene.
Du kunne også vælge at importere bankkontoudtoget først, og så sortere bilagene på plads i forhold til det, og på den måde klare det hele af en gang.