Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får jeg kreditorer i hælene hvis jeg lukker holdingselskab?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har lige fået en advarsel, som jeg meget gerne vil have afkræftet!

Mit firma  - et A/S - klarede ikke finanskrisen og er i øjeblikket på vej mod tvangsopløsning. Der er ikke indgivet konkursbegæring, men det kunne der sagtens, for der er rigeligt med kreditorer, bl.a. ikke mindst Skat.

Jeg ejer 14 procent af aktierne gennem et holdingselskab. Dette holdingselskab har jeg tænkt mig at opløse snarest, så jeg realiserer tabet på de nu værdiløse aktier og kan fratrække dem i skat. 

Men nu kommer der så denne advarsel fra en, som burde vide hvad han snakker om: "Du skal være opmærksom på, at dit selskab er dit værn mod kreditorerne i aktieselskabet, og det derfor ikke er helt ligegyldigt, hvornår og hvordan du opløser det."

Jeg har aldrig før hørt, at kreditorerne kan rette krav mod mig, hvis holdingselskabet ikke længere er der som buffer. Og hvornår og hvordan skal det i givet fald opløses? Kan det blive et issue, at vi vælger at vente på en automatisk tvangsopløsning i stedet for at indgive konkursbegæring?

På forhånd tak for jeres svar - og et fremrangende forum!

biz

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 12:44

Hvorfor vil du opløse dit holdingselskab ?

Hvordan ser mellemregning ud med dig og A/S ?

Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:15

RevisorOlsen:

Hvorfor vil du opløse dit holdingselskab ?

Hvordan ser mellemregning ud med dig og A/S ?

Hej,

Tak for det meget hurtige svar!

Jeg vil opløse holdingselskabet, fordi i øjeblikket har jeg mere brug for skattefradraget på det tab, jeg realiserer ved en lukning, end de fordele jeg om nogle år måske atter kan udnytte ved at have et holdingselskab. 

Jeg er ikke sikker på, hvad du sigter på med "mellemregning".  Jeg var ansat som alm. funktionær i selskabet og udtrådte efter ikke at have fået løn i to måneder. Jeg var tillige medlem af bestyrelsen, som nu er trådt tilbage med manglende tiltro til selskabets fortsatte overlevelse som begrundelse. 

Hilsen,

biz

Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 13:27

hejsa

jeg vil gerne blande mig selv om det ikke er nogen svar, men vi har en butik so køre personligt, og nu vil jeg gerne lave et selskab, hvor selvskabet køber varen ind og sælger det videre til det personlige firma, kan vi komme i klemme hvis selskabet går ned og ikke kan betale, kan de forfølge det personlige firma.

hvorfor jeg vil starte et selskab er at vi hæfter selvfølgelig for vores banklån, men jeg vil ikke resikere alt, derfor vil jeg lave et selskab, men jeg er bare i tvivl om når selvskabet sælger til mit personlige firma go de så kan tage mig eller er der en anden måde at gøre det på.

det er ikke fordi jeg vil løbe fra det hele, men det skal heller ikke være sådan at jeg sætter hus og familie over styr

hilsen

thomas

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 13:37

Hvis dit holdingselskab ikke har mellemregning med A/s og kun ejer

aktierne. Har jeg meget svært ved, at se hvordan du kan komme i klemme.

Men mindre du har skrevet under på personlig hæftelse i en eller anden form.

Selskaberne skal opløses nede fra og op. A/S først og Holding bagefter.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 13:40

Hej Nyselvstændig.

Det kunne være en rigtig god ide Idea

Har en rigtig slem sag for tiden. Hvor indehaver kæmper

med næp og i enkeltmandsvirksomhed.

Dette kunne meget let, have været undgået, med lidt rådgivning og sund fornuft

i tide.

Revisor Olsen

Tilmeldt 6. Mar 09
Skrevet kl. 13:49

hejsa

men hvis det er et selvskab som jeg ejer og som sælger til mit personlige firma, kan de ikke sige det er svindel og jeg skal dække tabet, der er der jeg vil hen, jeg vil bare sikre mig at jeg gør det rigtigt.

hilsen

thomas

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 14:30

Kan ikke helt se fidusen.

Hvorfor ikke bare holde det i selskabet.

Tilmeldt 6. Mar 09
Skrevet kl. 14:34

hejsa

mest fordi vi både har fysisk butik og netbutik, samt flere andre ting som køre personligt det hele, og derfor vil jeg gerne have noget af det mest belastende over i et selvskab, bla indkøb osv. og jeg har hørt med et smba selvskab skal der ikke indskydes 125.000 kr. og de siger det fungere på samme måde bortset fra der skal være en bestyrelse

hilsen

thomas

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Skrevet kl. 15:26

Det er ikke en løsning, jeg ville

anbefale.

Men held og lykke med det.

RevisorOlsen

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)