Hej Aminoer, Jeg har lige fået en advarsel, som jeg meget gerne vil have afkræftet! Mit firma - et A/S - klarede ikke finanskrisen og er i øjeblikket på vej mod tvangsopløsning. Der er ikke indgivet konkursbegæring, men det kunne der sagtens, for der er rigeligt med kreditorer, bl.a. ikke mindst Skat. Jeg ejer 14 procent af aktierne gennem et holdingselskab. Dette holdingselskab har jeg tænkt mig at opløse snarest, så jeg realiserer tabet på de nu værdiløse aktier og kan fratrække dem i skat. Men nu kommer der så denne advarsel fra en, som burde vide hvad han snakker om: "Du skal være opmærksom på, at dit selskab er dit værn mod kreditorerne i aktieselskabet, og det derfor ikke er helt ligegyldigt, hvornår og hvordan du opløser det." Jeg har aldrig før hørt, at kreditorerne kan rette krav mod mig, hvis holdingselskabet ikke længere er der som buffer. Og hvornår og hvordan skal det i givet fald opløses? Kan det blive et issue, at vi vælger at vente på en automatisk tvangsopløsning i stedet for at indgive konkursbegæring?
På forhånd tak for jeres svar - og et fremrangende forum! biz
|
Hvorfor vil du opløse dit holdingselskab ?
Hvordan ser mellemregning ud med dig og A/S ?