Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dreamweawer godt el. skidt?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er jeres mening om Adobe DreamWeaver CS4?

Jeg har ikke den helt store erfaring i at bygge web-sites fra bunden. Har kun arbejdet lidt med EZgenerator. Min kammerat roser Dreamweaver meget, men hvad mener I om programmet? Jeg har hørt fra anden side, at der let opstår problemer med at det man sætter op i programmet ikke altid ser lige sådan ud, når det bliver lagt ud.

Jeg er i en fase hvor jeg skal have valgt mig et system med fremtid i, til at launce nogle af mine nye projekter, derfor er jeg ikke interesseret i nye systemer som måske ikke findes imorgen :o)
Kan man via f.eks. Dreamweaver lave et site ala Den Blå Avis og Trendsales, altså med de muligheder der ligger for køb af top-placeringer og fokus-annoncer, eller skal man her over i en E-shop løsning for at det kan lade sig gøre ?

Ja, der er nok lige så mange meninger om hvilke programmer der er gode og hvilke der er dårlige, som der er brugere på amino, men kunne godt tænke mig at høre jeres kommentarer, da jeg er lidt "grøn" i valget af software til dette formål :o)

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 12:56

DreamWeaver er rigtig godt - men om man får det ud af programmet man ønsker afhænger ene og alene af hvordan man bruger det og dermed altså vedkommende der sidder bag.

Du vil kunne lave et site som dem du nævner i Notepad - altså det mest simple program overhovedet - hvis man har styr på sin programmering. Men lever du ene og alene af DreamWeavers drag'n'drop muligheder og ikke aner hvad der sker i den HTML/CSS der ligger bag så er der uendelig lang vej til at lave så store løsninger - HTML/CSS bygger på standarder og disse skal altså overholdes, og udover det ligger der stadig en serverside-delen (ASP, PHP, .NET...) man også skal have styr på for ikke ende med ufleksible hovsa-løsninger.

Personligt bruger jeg Visual Studio - men det er på præcis samme måde som andre programmer; du kan lave noget lynhurtigt men ufleksibelt drag'n'drop og du kan sidde i dit kodevindue og bruge en masse tid på en pæn og fleksibel lagopdelt struktur.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 15:25

Hej Jørgen. Keyser har fat i noget af det rigtige.

DreamWeaver er bare et værktøj til at opnå målet med, men man skal altså kunne kode et specifikt sprog. Alt efter hvilket sprog man vælger er der nogle værktøjer der egner sig bedre end andre. Feks:

Amino: .net site
Facebook: PHP site
Basecamphq.com: Ruby on Rails

Du skal passe på du ikke sidestiller en "website editor" med et desideret færdigt website. Så skal du mere over i CMS systemer. Såsom Drupal, Joomla, Postnuke, Typo3. Dem kan du så redigere i dreamweaver, phpeditor, visualstudio eller hvad der passer til din pengepung.

Husk du skal altid være velkommen til at give mig et kald hvis det er...

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 20:20

PHP er ikke skidegodt i visual studio (Jo der findes IDE'er til det, men...). Som de andre også siger, så vil du. uanset hvilken editor du vælger, ikke kunne dragge og droppe dig til noget der ser ens ud i alle browsere. Det kræver indsigt i HTML/CSS

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:18

gweb:
uanset hvilken editor du vælger, ikke kunne dragge og droppe dig til noget der ser ens ud i alle browsere. Det kræver indsigt i HTML/CSS

Det er ikke helt rigtigt, vi arbejder på noget software der netop sætter brugeren istand til at drag'n'droppe sig til websites/shops, der ser ens ud i alle browsere. Vi er ligenu i en lukket beta-fase, hvor 10 udvalgte design virksomheder deltager.

Vi regner med at gå i åben beta, om et par ugers tid eller 3. Hvis Jørgen eller andre kunne tænke sig at få tilsendt en mail, når der er noget at prøve. Så er I velkomne til at sende mig en mail på plu(at)easyflow.dk.

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 00:03

Hej Jørgen

Som flere andre nævner er DreamWeaver bare et værktøj der laver kode for dig.  Et site som dba.dk kræver mere end det. Der skal også noget serverside scripting og en database som f.eks. php og mysql eller ligende til at lave et så omfattende system.

Mht.  hvordan dine sider ser ud når de bliver lagt ud er du nød til at teste det i forskellige browsere. Du kan evt. instalere en webserver lokalt på din maskine så kan du teste før du uploader til nettet. En nem apache webserver er xampp som fås til flere styresystemer og også indeholder  en mysql database.

Du vil også kunne test cms-systemer som f.eks. joomla med xampp.

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 00:05

jeg er personligt mere til bluevoda det er meget, meget nemmere og gratis

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 10:05

Mange tak for en masse svar, som desværre ikke gør mig vanvittig meget klogere, så lad mig prøve at skære lidt mere ind til benet:

Jeg har nogle idéer til nogle forskellige sites, som jeg gerne vil have bygget. Da jeg aldrig tidligere har lavet et web-site, men kun har vedligeholdt og bygget videre på et, som er lavet i EZgenerator, så er mine evner på det plan begrænset til, at jeg ved hvordan sitet skal se ud og at jeg i en brugervenlig editor selv gerne vil kunne sætte menuer og undermenuer op, skifte billeder og tekst osv.
Html-kode og alt det andet som ligger bag ved, ved jeg ikke meget om, så min tanke var at finde et brugervenligt program hvormed man kan bygge selve grund-skabelonen op med side-layout, menustruktur, billeder osv. og så må jeg få folk, som har forstand på det, til at lave funktioner som det jeg beskrev med Den Blå Avis og Trendsales.
Min gode ven foreslog så Dreamweaver, som han har positive erfaringer med, selvom han heller ikke er for "skarp" til denne verden :o).
Ville det være okay at starte med dette program til at bygge grund-skabelonen og så få noget hjælp til at integrere forskellige betalingsystemer for banner-reklamer og køb af top-placering etc. for brugerne, eller vil det være lettere at vælge et andet system, hvor sådanne ting måske allerede er integreret? Isåfald hvilket? Er der nogle systemer som på forhånd gør det umuligt eller meget kostbart at integrere sådanne funktioner??
(Er ikke stor tilhænger af systemer som kræver månedlige betalinger. Vil hellere bare købe det jeg skal bruge og så undgå denne månedlige udgift.

Og i forhold til SEO, har jeg også hørt at visse CMS-systemer gør det særdeles vanskeligt, ja nærmest umuligt at gøre sitet SEO-venligt, så det skal man vel også kigge lidt på, når man vælger?

Som sagt, så er dette ikke min stærke side, så det kan godt være, at jeg spørger dumt :o)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 10:28

Personligt bryder jeg mig ikke om Dreamweaver.

Jeg skal ikke bruge WYSIWYG-editoren til noget, og programmet kører utroligt tungt i forhold til den editor jeg normalt bruger, UltraEdit-32.

Det er irriterende, at bare for at ændre lidt i en fil skal man vente på, at Dreamweaver loader (ultra-edit loader ligeså hurtigt som notepad), og en splash-screen i et program er altså direkte indbegrebet af, at programmet er langsomt!

Til hver en tid ville jeg foretrække programmet UltraEdit, som kun er en tekst-editor, men med mange avancerede features som syntax-highlighting i stort set alle sprog, realtime html validering, automatisk opsætning af kode osv. osv.

Prøv det i en uge og du vil ikke gå tilbage (jeg arbejdede i dreamweaver på reklamebureauet indtil jeg fik dem til at købe UltraEdit :)).

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 18:09

Som udvikler ville jeg klart foretrække at du ikke begyndte på at lege programmør i DW eller noget andet program men bare holdt dig til det du kan. Hvis en udvikler skal ind og overtage din kode for at lægge database og funktionalitet på vil det, hvis vi i første omgang ser bort fra færdige CMS'er, ofte være hurtigere at udvikleren selv laver skabelon-koden fremfor at læse og lære koden fra fx DW og, højst sandsynligt, også bruge tid på at rette op på de ting der ikke passer til behovet. Hvis der vælges et færdigt CMS vil koden fra DW formentlig slet ikke kunne bruges da alt så skal sættes op og konfigureres igennem systemet. I begge tilfælde vil det være tilstrækkeligt med en design-manual udvikleren kan følge.

Så snart udvikleren er færdig vil det - i et færdigt og rigtig system i hvert fald - fremover slet ikke være nødvendigt for dig at rette op på menuer og undermenuer eller skifte billeder og tekst i et program, alt vil tværtimod foregå i backend af systemet helt uden brug af koder.

Uanset om du vælger et færdigt CMS eller får udviklet et site fra bunden er der mange hensyn at tage, SEO et af dem. Færdige CMS'er kan have meget forskellige vilkår hvad angår økonomi, Open Source til licenser på flere hundrede tusinde - men pas også på ikke at blande tingene alt for meget sammen, det er oftest hostede CMS'er der koster månedlige gebyrer, ikke CMS'et som sådan.

Skal du have et betalingssystem på siden slipper du ikke for månedlige udgifter.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)