Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

virksomheds overtagelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kastrup, København
Tilmeldt 5. Feb 09
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Hvordan er det lige med virksomheds overtagelse? Det forholder sig sådan at vi i november sidste år startede et ApS med tilknyttet holding. Holdings værdier på 125,000 Dkr. gik over i ApS. Holding deler jeg med min partner 50/50. Min partner har allerede et andet Holding selskab.

Er det muligt at min partners Holding kan overtage vores ApS og jeg lukker min holding sammen med ham? Sådan så vi ikke behøver at lukke begge selskaber??

Hvis jeg ikke har formidlet mig godt nok, så endelig til :-)

På forhånd tak!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:13

I har et fælles holdingselskab der ejer driftsselskabet. Din partner har et andet holdingselskab ved siden af. Ejer partneren sine anparter i holdingselskabet personligt eller via dette andet holdingselskab ?

Kunne man ikke forestille sig at du kunne bruge et 100% ejet holdingselskab til noget fremefter.   Ellers skal I ud i en likvidation, eller en fusion med hans selskab, hvor du så har solgt dine anparter. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kastrup, København
Tilmeldt 5. Feb 09
Skrevet kl. 12:43

Hej og tak for dit svar!

Jo vi har et fælles holdingselskab (50/50) der ejer driftselskabet 123456 ApS. Min partner har også et andet holdingselskab xxx-xxx Holding ApS. Vi har besluttet os for at ikke samarbejde længere. Men vi vil ikke have at driftsselskabet 123456 ApS skal likvideres pga. vores uoverenstemmelser. Derfor tænkte vi om hans holdingselskab xxx-xxx Holding ApS kan købe vores driftselskab 123456 ApS. Og vi likvidere vores Holding selskab (50/50).

Er der nogen muligheder for hvad jeg kan gøre? Kan jeg evt. lave vores fælles holdingselskab (50/50) om til mit 100%?? Min partner ejer holdingselskabet (50/50) sammen med mig personligt... hans andet holdingselskab xxx-xxx Holding ApS ejer han også personligt sammen med en anden.

På forhånd tak!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:06

Det er vel egentlig ret enkelt:

Hans holdingselskab erhverver driftsselskabet fra jeres fælles holdingselskab.

Du erhverver hans 50% anparter i det fælles holdingselskab. Alternativt laver han et tilbagesalg til udstedende selskab hvorved du opnår 100% ejerandel. Det kræver dog at der er reserver i holdingselskabet til det. 

Fra Kastrup, København
Tilmeldt 5. Feb 09
Skrevet kl. 13:29

Ja det er nemlig også den vej jeg tænkte. Derved mister vi ikke cvr nummeret for driftsselskabet og den kan derfor fortsætte. Men når du siger reserver hvad mener du med det?? Kan man ikke lave fælles interne aftaler om at man "bare overtager hver vores andele"??

Takker igen :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:36

Korrekt- Driftsselskabet bevarer sit CVR-nr. og jo I kan lave interne aftaler men I skal jo være opmærksom på at der er flere parter: Dig, hans holdingselskab og jeres fælles holdingselskab. Dvs. I kan ikke bare bytte over. Du skal betale nogle penge for at overtage holdingselskabet 100% og hans holdingselskab skal betale nogle penge til det tidligere fælles holdingselskab for at overtage driftsselskabet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)