Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel fra fremmed adresse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er p.t. på en gavaldig forretningsrejse i det ganske land. Jeg udnytter tiden mellem kunder og møder til at bo hos venner rundt omkring i landet, og kører indimellem retur til "basen" i Kjøwenhawnstrup for lige at hente post og diverse.

Ikke alle køreture er "indkomstgivende" med det samme, men vil forhåbentlig på sigt skabe øget vækst.

Mit spørgsmål er så: hvis jeg har et møde i eks. Kolding om mandagen, bor hos en ven tirsdag til mandag og har et møde igen i Kolding denne mandag, hvordan afregner jeg så kørsel med mit firma?

Det er en situation, jeg forventer er længerevarende, og skal derfor have den lovlige måde at hive kørsel ud af firmaet.

Nogen, der kan komme med et besyv, gerne med eksempel, så det er til at forstå?

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:31

Hmmm. Det at du overnatter hos venner og kombinerer en tur med vennebesøg gør det ikke nødvendigvis til privat kørsel men i det eksempel du nævner er du væk 1 uge hvoraf du de 5 dage bor hos en ven. Der skal en meget god forklaring til at gøre den tur erhvervsmæssig i forhold til kørslen. Den praktiske løsning er naturligvis at beregne kørsel til Kolding og tilbage men den er ikke 100% sikker i praksis. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 07:42

Faktum er jo, at hvis jeg ikke overnattede hos en ven, så skulle jeg køre de 2 x 250 km for hver gang jeg holdt møde + 2 x bro. Ved at overnatte hos en ven "sparer" jeg SKAT for 1 tur frem og tilbage. Reelt set kører jeg så:

* 250 km fra København til Kolding

* 50 km fra Kolding til min ven

*50 km fra min ven til Kolding

* 250 km fra Kolding til København

* ialt 2 x bro

Alternativt havde jeg kørt

* 250 km til Kolding x 2

* 250 km til København x 2

* 4 x bro

Giver mit eksempel mening? Og er det lovligt?

Vh

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:31

Det er jeg helt med på men iflg. eksemplet er du væk i i en hel uge for at holde to møder. I den situation vil jeg jo sige at du er i Jylland af private årsager men holder to møder når du alligevel er derovre. Talte vi derimod om en enkelt overnatning hos vennen var det noget andet. Herudover siger jeg ikke at Skat ikke vil godkende, men blot at jeg kunne forestille mig at de ikke ville.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 08:35

Hvis vi så antager, at jeg ER i Jylland af personlige årsager, ville SKAT så godkende at jeg udfører forretning herovre fra og dermed trækker kørsel fra min ven til forretningsforbindelsen fra?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:18

Umiddelbart ikke men det er svært at forholde sig til. Det afhænger også af hvor god du er til at tale din sag og hvor mange kilometer der er tale om

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:26

Der er principielt fradag for alle rejseudgifter når man som erhvervsdrivende er på rejse (transport, ophold og fortæring). Der er så nogle begrænsninger hvad moms- og skattefradrag angår her og der, som jeg vil undlade at komme ind på her.

Du spørger nemlig konkret til transportdelen og skattefradrag, og jeg går ud fra at du tænker på at benytte km-sats-metoden  (3,56 kr. pr. km), og ikke faktiske-udgifter-metoden (kørebog/erhvervsprocentandel)

Hovedregel: Der er fradrag for al erhvervsmæssig kørsel.

Din kørsel København-Kolding (kunden) og Kolding (kunden)-København er i min optik erhvervsmæssig. Det udløser kørselsfradrag og fradrag for brobilletten (frem og tilbage)

Om du tager hjem i dag eller i morgen er sagen uvedkommende. Selve turen frem og tilbage mellem København og Kolding (kunden) er pr. definition erhvervsmæssig.

At du så vælger at overnatte en hel uge hos en bekendt er en anden problemstilling.

En (forretnings)rejse må iflg. Ligningsvejledningen ikke indeholde ”det mindste turistmæssige islæt”. Så det skal DU sørge for ikke er der.

Man behøver ikke partout at overnatte på hoteller ifbm. forretningsrejser. Man kan sove i bilen, på en parkbænk, under en bro eller hos en ven/familie. Derved spares der bare normalt penge!

Dette forandrer ikke, at selve transportudgiften er erhvervsmæssig.

Selvstændige kan udbetale sig selv rejsegodtgørelse når de er på rejse for virksomheden; 455 kr. pr. døgn (24 timer) til dækning af fortæring og småfornødenheder, samt 195 kr. pr.døgn til dækning af logi (som alternativ til faktiske regninger/kvitteringer).

Det er her, du ikke skal blive for grådig og hæve/udbetale både fortærings- og logisatsen for de dage du bor hos din bekendte. Men se på dette ophold hos vennen som et helt privat anliggende. Et enkelt døgn kan du dog nok godt snuppe med….

Hvis man eksempelvis tager på forretningsrejse i Thailand og bliver hængende en uge mere efter at alt det erhvervsmæssige er overstået, så kan det sagtens lade sig gøre. Det vil da være nærliggende at tilknytte en badeferie, nu hvor man er der alligevel. Man skal bare sørge for at der ikke dukker nogen bilag op i regnskabet vedrørende ferieugen overhovedet. Den uge er privat. Tilbage er der faktisk blot at diskutere flybilletten (transporten). SKAT vil nok nægte fuld fradrag, da der jo også er en privat ferieuge involveret. Omvendt til du hævde, at hjem skulle du jo alligevel (som erhvervsdrivende), - om det blev den lørdag eller næste lørdag, ja det ville jo ikke gøre turen dyrere. Flybilletten ville koste det samme. Og så har man en lille diskussion kørende med SKAT…

Man kan ikke slå facit op i hverken faglitteraturen eller "Håndbog For Snedige". I det tænkte eksempel med Thailandsturen, tror jeg man i praksis vil mødes i porten med SKAT og lave en fifty-fifty løsning. Men som nævnt; det kan du ikke slå op nogen steder….

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:47

Vi er meget enige kan jeg se. Det er en gråzone hvor man i praksis vil hense til hvad det overvejende formål med rejsen/turen er, og der vil man i høj grad hense til programmet/tiden.

Men nu bliver rejse og logi inddraget også. Her vil Skat i mange situationer når vi taler rejser i DK, helt kunne nægte udbetaling eller fradrag efter statens takster fordi man anser at overnatning uden for hjemmet ikke er nødvendiggjort. Og her henser man ikke til den ekstra kørsel det medfører, men om om det er muligt (De opererer mere eller mindre med en 11 timers regel selv om de ikke vil anerkende det). 

Logigodtgørelse kan man få i det omfang man ikke har arbejdsgiver- egenbetalt logi eller frit logi via arbejdsgiver eller selve kundeforholdet, men overnatning hos en ven eller familie giver efter praksis ret til godtgørelse og det kan man derfor foretage hvis vi taler om en overnatning eller to, men ved overnatning en hel uge kunne Skats udgangspunkt meget vel være at der ikke kan foretages fradrag for noget overhovedet, og der skal man ikke friste skæbnen.  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)