Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Engelsk statsborger med dansk bopæl og firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er jeg her igen, må sige at selv om man har tjek på mange ting, kan man i den grad møde udfordringer i de kunder at man får, derfor har jeg i dette tilfælde et par spørgsmål.

Jeg har en engelsk mand bosat her i DK der har startet sit eget firma indenfor bådbranchen. Firmaet er ikke økonomisk stærkt endnu, men han mener at ville opleve en stærk vækst her i 2009. Manden har ingen ide om regnskab og bogholderidrift på nogen måde og ønsker at jeg skal køre det for ham.

Han stillede ved vores sidste møde en del spørgsmål, det var ikke alle at jeg var i stand til at besvare, da jeg hverken er revisor eller advokat, men de var følgende :

Han mener, at som udlænding i Danmark kan han beskattes billigere end os danskere af sin udbetalte løn. Han mener, at modsvarende vores omkring 40 % er hans omkring de 25 %, jeg har dog hørt at så skal indtægten ligge over de 50.000 kr brutto om måneden, ellers er det på lige vilkår med os andre, hvad er korrekt ?

Samtidig, skal han som udlænding også modsvare ambi 8 % af sin indkomst ?

Han har investeret i en varebil under 3 tons, på denne har han sat papegøjeplade dvs både gul/hvid, så at den også kan bruges til privat kørsel. Jeg har forklaret, at det betyder at han på købet af bilen ingen momsfradragelse har, men at han kan fratrække al moms på driften dsv. autoregninger samt diesel, for god ordens skyld vil jeg gerne have det bekræftet ?

Skal han, når bilen fungerer som en slags kombivogn (privat/firma) føre kørebog som på en almindelig hvid plade bil ?

Han har indtil nu i firmaet kun baseret indtægten på leje af sin arbejdskraft og snedker arbejde til private, men har netop åbnet en forretning der skal sælge forskellige importerede ting, dette vil han gøre sammen med en anden dansk mand. Han taler om at tage ham ind som partner i firmaet, men det kan jeg ikke rigtig se en mulighed for sålænge at vi taler om en privat enkeltmands virksomhed og ikke et ApS eller A/S selskab, og hvad skulle partnere lægge ind i det, da firmaet på nuværende slet ikke er bæredygtigt endnu ?

Alt dette kunne jeg arrangere et møde med SKAT om, det er jeg godt klar over, men jeg synes det kunne være rart selv at være forberedt, så fremt at jeg skulle deltage i et sådan som tolk.

Hilsen Anne      

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:12

Hej Anne,

Jeg kender ikke alle svarene, men nogen af spørgsmålene kan jeg godt besvare, dog uden at være ekspert.

At han er udlænding har intet som helst at sige, idet han ikke er under forsker-ordningen (eller fodboldspiller). Han er ikke inviteret hertil fra en dansk forskningsvirksomhed eller BIF/FCK, men er blot en udlænding, der har valgt at stifte virksomhed i Danmark. Ergo beskattes han på fuldstændig lige fod med danskere. Det gælder også ambi.

Firmabilen kan jeg ikke besvare spg om, da jeg ikke kender reglerne.

Med hensyn til partnerskab, så kan han sagtens tage sin partner med ind i firmaet i et interessentskab (I/S). Det er dog af største vigtighed, at de to partnere skriver en interessentskabsaftale, der kort og godt fastsætter, hvem der ejer hvad der skydes ind, hvem har ret til betaling for hvad og hvem tegner firmaet og mange andre ting. Et godt råd er at få en advokat til at lave en sådan. Der findes med garanti også skabeloner for den slags. I/S er som et personligt ejet selskab, men det er bare to personer istedet for een, der hæfter for al gæld, som det firma måtte optage. Leverandørgæld, husleje, tlf og alt andet.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: I/S er iøvrigt hamrende farligt og ikke noget som jeg nogensinde ville begive mig ind i. Jeg ville foretrække A/S eller ApS for der hæfter man ikke kollektivt for gæld, plus man ikke er personlig ansvarlig. ApS'et hæfter alene med kapitalen og man er kun personlig ansvarlig i tilfælde af groft svig.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:37

Hej Anne.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at lige præcist spørgsmål som disse er det de færreste revisorer/advokater der selv vil svare på. Det er i sådanne sager at de typisk "ringer til en ven" og det gør du bare hvis det er Big Smile

Når det så er sagt så tror jeg han er lidt på vildspor med § 48E beskatningen, eller forskerskatteordningen som det også kaldes, på flere punkter.

Du skriver at han er bosat i DK. 48E reglen omfatter udlændingen som kommer til Danmark som følge af beskæftigelse her, hvor de så kan komme ind under ordningen i 3 år med 25% bruttoskat (eller som noget nyt 33% bruttoskat over 5 år). Han skal ganske rigtigt opfylde et vederlagskrav men der er nogle andre ting som gør at reglen formentlig ikke er relevant.

Det er vel ikke sådan at han lige er flyttet til DK/blevet skattepligtig her ?

§48E beskatningen går på løn og kan ikke bruges på indkomst ved selvstændig virksomed.

Hvis vi forestiller os at han netop er flyttet til Danmark og opfylder vederlagskravet kunne man naturligvis overveje at lægge ham ind i et ApS men der ville jeg nok søge et bindende svar fra Skat.  

Hvis han bor i DK og arbejder i DK skal han betale dansk arbejdsmarkedsbidrag.

Vedr. varebilen er jeg enig i dine betragtninger om momsen.Fører han varebilen ind i den personlig virksomhed  med fuldt fradrag/afskrivning skattemæssigt skal han beskattes af fri bil hvis der havde været tale om en almindelig bil men her taler vi vel om en specialindrettet bil eller en bil der kan blive specialindrettet. Så skal han beskattes efter faktisk privat kørsel (statens takster). Det forhold at det måske er hans eneste bil og at han benytter den kontinuerligt til privat kørsel kunne dog meget vel føre til at man anså bilen for at være egnet til privat kørsel = beskatning af fri bil. Har han derimod en bil ved siden af ville jeg da foretage momsfradrag ved købet og bruge den anden bil privat.

Hans snedkervirksomhed skal vel fortsat køre som en solo-virksomhed med ham alene. Han opstarter så en virksomhed sammen med en anden. Det er en anden virksomhed. Han kan optage ham som partner hvorved det bliver et I/S og umiddelbart udløser det ingen skat da virksomheden er nystartet. Alternativt kan virksomheden etableres i selskabsform. Medmindre de skal påtage sig store forpligtelser m.v. ville jeg starte op som I/S og så senere omdanne til ApS hvis det kan bære.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 22:01

Tak I to :-)

Nej han er ikke hentet hertil, men flytter hertil af private årsager og så startet for sig selv.  Så det er 8 % ambi 40 % skat til ham.

Ok, omkring bilen, så er det vist den eneste at han har, så det er beskatning af fri bil ?

Jeg vil prøve at forklare ham sagen omkring partneren, det er lidt tricky men hvis han insisterer så ryger vi til advokat

Hilsen Anne

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 22:55

Det er ikke et krav at han er blevet "hentet hertil". Han kan godt komme ind under 48E hvis han selv stifter et dansk ApS og flytter til DK i forbindelse med en ansættelse i dette selskab. Det er så her hvor jeg siger at man måske nok lige skal indhente et bindende svar hvis modellen er interessant. 

Bilen: Hvis man læser reglerne, ligningsvejledningen m.v. så er det ikke beskatning af fri bil men beskatning pr. kørt kilometer efter statens takster som er en billigere beskatning. Fordi jeg ligger til grund at den er specialindrettet. Ellers fri bil.

Det jeg bare siger er at jeg personligt da godt kunne have forståelse for et synspunkt fra skats side om at bilen - efter i en periode at have været anvendt privat kontinuerligt og som eneste private bil, må anses at være egnet som alternativ til privat bil = beskatning af fri bil. Men jeg har aldrig set Skat gøre et sådant synspunkt gældende i praksis. Jeg mener faktisk også jeg skrev det i "HLB's bilbog" dengang jeg var med til at lave den men ved ikke om det står der endnu.

Jeg ved da iøvrigt heller ikke om ideen med at optage en partner i et interessentskab er så dum igen. Måske det er hvad der skal til for at få det op og køre.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:13

Skattekonsulenterne:

Bilen: Hvis man læser reglerne, ligningsvejledningen m.v. så er det ikke beskatning af fri bil men beskatning pr. kørt kilometer efter statens takster som er en billigere beskatning. Fordi jeg ligger til grund at den er specialindrettet. Ellers fri bil.

Det jeg bare siger er at jeg personligt da godt kunne have forståelse for et synspunkt fra skats side om at bilen - efter i en periode at have været anvendt privat kontinuerligt og som eneste private bil, må anses at være egnet som alternativ til privat bil = beskatning af fri bil. Men jeg har aldrig set Skat gøre et sådant synspunkt gældende i praksis. Jeg mener faktisk også jeg skrev det i "HLB's bilbog" dengang jeg var med til at lave den men ved ikke om det står der endnu.

Det står der faktisk endnu:

"Privat kørsel i arbejdsgiverens specialkøretøj, der ikke sker i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel, er skattepligtig. Det skattepligtige beløb fastsættes i disse tilfælde til det, som det vil koste at leje en sådan bil. Her tænkes eksempelvis på lån af arbejdsgiverens flyttevogn til flytning af privat bohave mv.

"Det er vor opfattelse, at der ikke i øvrigt kan køres privat i sådanne biler mod betaling/beskatning af leje. Køres der privat i f.eks. en varevogn ved indkøb i supermarked, til svømmehallen osv., har man selv bidraget til at afkræfte formodningen om, at bilen ikke er egnet til privat personbefordring med den konsekvens, at de almindelige regler om beskatning af firmabil skal finde anvendelse".

Men som sagt: Jeg har ikke set nogle afgørelser på det i praksis.  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)