Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal et firma koste? - konkret sag!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal et firma koste?

Konkret sag: jeg vil gerne købe et firma der er on-going. Jeg har i lang tid kigget forskellige steder (mest på match-online, da alle de private udbydere (virksomhedsbørsen, SAM osv. alligevel annoncerer der, sammen med de "selvindtastede").

Nu er jeg faldet over et firma der ikke er så gammelt, og som sælger en blanding ml. en vare og en serviceydelse (mest det sidste).

Uden større marketingbudget/indsats (hovedsagligt via Google) generer firmaet ca. kr. 1.000.000,- i DB om året. Det totale marked er stort - men realistisk forventer jeg at booste nuværende DB med maks. faktor 1,5.

Firmaet kan drives som 1-mands virksomhed, ideelt hjemmefra – og i dag foregår 99% af salget on-line – hvilket jeg også selv gerne vil gøre i fremtiden.

Der er intet lager da ”produktet” først købes når det er solgt.  

Salgspris for firmaet: kr. 5 mio.

Jeg har ikke friværdi el.lign. så pengene skal lånes i banken.

Jeg har selvfølgelig lavet en SWOT-analyse på firmaet, men det store spørgsmål for mig er om salgsprisen er realistisk?

Personligt synes jeg at salgsprisen er høj (hvad hvis mit eget mål om at booste DB med faktor 1,5 er for højt?). Så tager det ca. 5 år at nå break even (uden renter til lånet).

Input modtages gerne.

Det er naturligvis begrænset hvad jeg ellers kan fortælle om firmaet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 00:58
Hej Ole

Fra millionen i DB skal du trække dine offeromkostninger, nemlig normale løn, og hvis den inkl. alt ligger omkring ½ mill. og du dertil skal lægge yderligere omkostninger på f.eks. 100.000 til husleje, administration, energi, osv osv., så lander du på et resultat omkring 400.000. Dette er det relle udgangspunkt for vurderingen af salgsprisen.

Er der umiddelbart et potentiale på 50% i DB, så er det 900.000, som er udgangspunktet, medmindre dette ikke kan opnås uden tilførsel af dine kompetencer.

Men en reel vurdering af prislejet kan jeg ikke hjælpe dig med, det afhænger af en masse faktorer, som du ikke har skrevet meget om, branche (har du været lidt inde på, men ikke produktet), historikken, kundesegmentet (loyale eller engangskunder), og mange flere ting.

Mit råd er, søg rådgivning hos en, som har forstand på at vurdere prislejet, og en som har erfaring med at forhandle. Det kan godt være at det koster penge, men de er givet vis givet godt ud.

mvh

Claus

Tilmeldt 6. Dec 05
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 08:29
Hej Ole

Mit råd til dig : Kontakt en seriøs virksomhedsmægler evt. CBN Finance & Consult a.s. eller Advizer.....De vil typisk skulle honoreres med 3% af den samlede transaktionssum. For dette honorar får du til gengæld, adgang til deres indarbejdede netværk som eks. revisor, kapitalfonde, mv.

Efter min mening kommer du nok ikke uden om en eller anden form for hjælp til kapitalfremskaffelse. Finansieringen beror typisk på virksomhedens "track record" - altså historikken i den økonomiske udvikling, samt din forretningsplan. - se evt. denne tråd http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=5598 - Yderligere fordel ved at benytte sig af en virksomhedsmægler, er at de er med i utrolig mange bestyrelser (lobbyarbejde)

En veletableret virksomhedsmægler, vil kunne hjælpe dig med, kapital formidling, udarbejdelse af forretningsplan, Revisor mv. - ikke mindst vil han kunne være behjælpelig med et mere kritisk synspunkt på dine fremtidige estimater virksomheden udvikling.

Din umiddelbare udfordring, ligger i første omgang i at finde en virksomhedsmægler, der er bekendt men den branche du søger, tag en uforpligtende samtale men din valgte mægler, - og så ta´den derfra. 

Virksomhedsmægleren samt revisor kan alle, arbejde princippet "no cure - no pay" -  Det er først omkring en (hvis nødvendig) Due Dilligence, at de vil til at se nogle "gryn" - men til den tid skulle du gerne være så langt i forløbet, at du er sikker i din sag.

For mit eget vedkomne vil jeg aldrig kunne have klaret et købsforløb, uden involvering af hhv. mægler og revisor.

.....Det gik (pga. travlhed) en smule hurtigt med at skrive på din tråd....evt. send mail til mig, i tilfælde af spørgsmål.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:10
No matter what, lyder 5 x DB meget højt med mindre der er en gigantisk upside
Tilmeldt 10. Jul 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:45
Hej

Sidder selv i forhandlinger ogm virksomhedskøb. Det er tredie virksomhed jeg forhandler om. Det problem jeg har mødt er at virksomhederne er vurderet alt for højt. Virksomhedesmæglerne er ikke seriøse i deres salgsværdisætning. Jeg har haft to forskellige revisorer og de er meget enige om værdisætningen. Deres vurdering ligger markant lavere end mælgernes vurderinger - næsten det halve og de kan slet ikke lide virksomheder med lynvækst.

Forhandler om virksomhed med 2005 oms på 3,9 mill. og estimeret 2006 oms på 5,3 mill. Når jeg regner det hele igennem bliver overskud på 240.000. Der er langt fra DB til "årets resultat" inkl. finasiering.

God jagt

Tilmeldt 11. Jul 05
Skrevet kl. 11:03
Hej alle sammen,

Tak for svarene.

Generelt må jeg nok konkludere at sælger (inkl. evt. mægler) generelt vil have en alt for høj pris for firmaet. For at gøre en god handel skal begge parter være tilfredse - ikke kun sælger. Dette er ikke det første firma jeg overvejer at købe - men det har altid strandet på overtagelsesprisen, som simpelt hen hver gang har været urealistik høj. Mange sælgere tror de har en luksusvilla med havudsigt og prissætter derefter - i de fleste tilfælde har de et fornuftigt parcelhus der med lidt ændringer kan komme til at fungere. Det bliver interessant at følge priseniveauet generelt de kommende 10 år hvor så mange mindre firmaer skal sælges pga. ejers alder...

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 11:13
Der er vel nogle sælgere der er blevet inspireret af priser som op til 10 x EBITDA i MATAS tilfælde
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:43
Hej Ole,

Som tommelfingerregel kan du regne med at din investering skal kunne tjenes ind på 3 års DB. Hver gang jeg køber, sælger eller blot investerer i en virksomhed er 3 års reglen mit udgangspunkt. Der er så mange faktorer der kan trække både op og ned (f.eks. enerettigheder, branding, mærkeloyalitet, konkurrence, fremtidigt potentiale osv), men udgangspunktet er altid 3 års DB.

Grunden til man bruger DB fremfor årets resultat er, at der derimellem kan være mange faktorer som køber selv kan påvirke - lønniveau, husleje, fragt, forsikring, markedsføring osv. - DB er derfor den mest reelle og rene pris baseret på DB.

Uden at kende nærmere til den pågældende forretning, vil jeg derfor også mene at prisen er højt sat. I den forbindelse skal alle huske på, at prisen jo er til forhandling. En virksomhedsmægler er jo sælgers mand og vil derfor altid forsøge at sætte prisen så højt som muligt - præcis ligesom en ejendomsmægler. Desuden er en virksomhedsovertagelse en lang process, man må ikke forvente at kunne lukke en sådan handel (med en hvis grad af seriøsitet) på blot en enkelt forhandling...

Håber det kan bruges.

Tilmeldt 11. Jul 05
Skrevet kl. 12:55
Hej Olin,

Sjovt nok har jeg selv tænkt på 3 gange DB som et godt kompromis mellem sælgers ønske om højest mulig pris og købers mulighed for at komme til at tjene penge i fremtiden ved at overtage firmaet. Hvis firmaet er for dyrt bliver det jo ikke solgt, og hvis det er for billigt stikker der nok noget under (eksempelvis sælgers inside viden om fremtiden for markedet (medmindre sælger ønsker at stoppe akut pga. helbred el. lign))

Fra Risskov
Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:44
må du få tallene?!

Det er vel det endegyldige bevis for hvordan det i virkeligheden hænger sammen. En årsrapport er ikke godt!. Ud fra dette, ville jeg lave jeg mit eget budget og fortolkninger af tal, marked, etc...

Først derefter kan en "rigtig" pris komme sig til udtryk, også således at sælger vil forstå at det er prisen han kan få for virksomheden...

3 årsreglen er god, men jeg tror i de fleste tilfælde at man som sælger, der accepterer dette, må have nogle skjulte skeletter i skabet... (medmindre det er sygdom e.lign.)

Blot min mening

Stefan Avivson

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)