Hvad skal et firma koste? Konkret sag: jeg vil gerne købe et firma der er on-going. Jeg har i lang tid kigget forskellige steder (mest på match-online, da alle de private udbydere (virksomhedsbørsen, SAM osv. alligevel annoncerer der, sammen med de "selvindtastede"). Nu er jeg faldet over et firma der ikke er så gammelt, og som sælger en blanding ml. en vare og en serviceydelse (mest det sidste). Uden større marketingbudget/indsats (hovedsagligt via Google) generer firmaet ca. kr. 1.000.000,- i DB om året. Det totale marked er stort - men realistisk forventer jeg at booste nuværende DB med maks. faktor 1,5. Firmaet kan drives som 1-mands virksomhed, ideelt hjemmefra – og i dag foregår 99% af salget on-line – hvilket jeg også selv gerne vil gøre i fremtiden. Der er intet lager da ”produktet” først købes når det er solgt. Salgspris for firmaet: kr. 5 mio. Jeg har ikke friværdi el.lign. så pengene skal lånes i banken. Jeg har selvfølgelig lavet en SWOT-analyse på firmaet, men det store spørgsmål for mig er om salgsprisen er realistisk? Personligt synes jeg at salgsprisen er høj (hvad hvis mit eget mål om at booste DB med faktor 1,5 er for højt?). Så tager det ca. 5 år at nå break even (uden renter til lånet). Input modtages gerne. Det er naturligvis begrænset hvad jeg ellers kan fortælle om firmaet. |
Hej Ole
Fra millionen i DB skal du trække dine offeromkostninger, nemlig normale løn, og hvis den inkl. alt ligger omkring ½ mill. og du dertil skal lægge yderligere omkostninger på f.eks. 100.000 til husleje, administration, energi, osv osv., så lander du på et resultat omkring 400.000. Dette er det relle udgangspunkt for vurderingen af salgsprisen.
Er der umiddelbart et potentiale på 50% i DB, så er det 900.000, som er udgangspunktet, medmindre dette ikke kan opnås uden tilførsel af dine kompetencer.
Men en reel vurdering af prislejet kan jeg ikke hjælpe dig med, det afhænger af en masse faktorer, som du ikke har skrevet meget om, branche (har du været lidt inde på, men ikke produktet), historikken, kundesegmentet (loyale eller engangskunder), og mange flere ting.
Mit råd er, søg rådgivning hos en, som har forstand på at vurdere prislejet, og en som har erfaring med at forhandle. Det kan godt være at det koster penge, men de er givet vis givet godt ud.
mvh
Claus