Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg det

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg hjælper en Cafe/Club med deres regnskaber og har netop lige fået et bilag jeg ikke lige selv kan sætte på plads i systemet.

Cafe delen er ny og i den forbindelse har den ene partner og køkkenchefen været rundt på et par cafeer for at tjekke niveauet på maden og priserne ud. Jeg kan sagtens se logikken i dette, men har faktisk aldrig stødt på dette før, så jeg tænker, kan jeg drift udgiftsføre det som en form for opsøgende arbejde, og momsføre det a la repræsentation med 6,25 % moms.

Jeg sætter min lid til at i hvertfald Skattekonsulenterne har et bud til mig på denne sag

Hilsen Anne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07

Hej!

Ja...det kan jo diskuteres om det er fuld momsfradrag eller kun 1/4.

Jeg ville prøve med fuld fradrag. Kør den som en markedsføringsomkostning.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:12

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:28

Tak kære Amino venner,

Vidste at jeg kunne regne med jer, kører dem med fuld momsrefusion og ser hvad deres revisor så siger til det. Jeg ser det også selv som markedsundersøgelser, men var i tvivl om den i SKATS øjne er lidt søgt

Hilsen Anne

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:01

Jamen så får du da et bud Big Smile

Der er jo ikke tale om en udgift afholdt med henblik på at erhverve sikre og vedligeholde indkomsten (statsskattelovens driftsomkostningsbegreb). Der er heller ikke tale om repræsentation men en udgift som afholdes med henblik på at skabe meromsætning.  Jeg ville nok henføre udgiften under ligningslovens § 8I (undersøgelse af nye markeder).

Jeg er ikke momsguru men i og med at der ikke er tale om repræsentation og udgiften knytter sig virksomhedens aktivitet ville jeg foretage fuldt momsfradrag. 

Selvfølgelig er det noget andet hvis de har været ude og "testspise" med forretningsforbindelser/kunder. Så er det repræsentation.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:55

HIOVEDREGEL OMKRING KOST OG MOMSFRADRAG:

Der er ikke fradragsret for moms af indkøb af kost til virksomhedens indehaver og personale (ML §42, stk.1)

UNDTAGELSE:

Købsmomsen af restaurationsydelser kan dog fratrækkes med 25% (1/4) af momsbeløbet, hvis udgiften er af streng erhvervsmæssig karakter (ML §42, stk.2).

Ved streng erhvervsmæssig karakter forstås bla., at der spises ”ude i byen” - og ikke hjemme

i virksomheden.

Selv personalemøder (uden kundedeltagelse), der afholdes ude i byen er omfattet af 1/4dels-fradragsretten.

Set i det lys ville jeg i den nævnte situation ikke forsøge mig med fuld momsfradrag - men nøjes med de 6,25% (= ¼) af momsen.

Som en lækker detalje kan nævnes, at der er fuld momsfradrag for kaffe og te som bydes kunder, der er på besøg i selve virksomheden (på trods af ovennævnte).

/Andreas Stahlberg

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:05

Jeg er som sagt ikke momsguru men ud fra en nærlæsning af § 42 kan jeg kun erklære mig enig, hvis der vel at mærke er tale om bespisning her (og det er der vel hvis man skal kunne sige noget fornuftigt om de andres niveau.)  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 13:26

Andreas Stahlberg:

HIOVEDREGEL OMKRING KOST OG MOMSFRADRAG:

Der er ikke fradragsret for moms af indkøb af kost til virksomhedens indehaver og personale (ML §42, stk.1)

UNDTAGELSE:

Købsmomsen af restaurationsydelser kan dog fratrækkes med 25% (1/4) af momsbeløbet, hvis udgiften er af streng erhvervsmæssig karakter (ML §42, stk.2).

Ved streng erhvervsmæssig karakter forstås bla., at der spises ”ude i byen” - og ikke hjemme

i virksomheden.

Selv personalemøder (uden kundedeltagelse), der afholdes ude i byen er omfattet af 1/4dels-fradragsretten.

Set i det lys ville jeg i den nævnte situation ikke forsøge mig med fuld momsfradrag - men nøjes med de 6,25% (= ¼) af momsen.

Som en lækker detalje kan nævnes, at der er fuld momsfradrag for kaffe og te som bydes kunder, der er på besøg i selve virksomheden (på trods af ovennævnte).

/Andreas Stahlberg

Jamen Andreas dog - velkommen til Amino !! :D 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)