Vejen til velstand i Danmark er at opbygge sin egen virksomhed. Men det er ikke så let som det lyder. De fleste virksomheder som startes af uerfarne personer fejler. Hovedårsagen til at folk ikke starter deres egen virksomhed er angsten for at fejle og dermed miste deres investering... Og det er der god grund til! 99% af virksomheder der bliver startet af personer uden erfaring fejler inden for de første 2-3 år.
Hvorfor fejler disse virksomheder? Hvorfor er det sådan? Det er fordi de ikke ved hvordan. De ved ikke alt det der kræves for at få succes med deres nye virksomhed. De har muligvis en ide til et produkt eller service, men de ved ikke alle de ting der er nødvendige for at opbygge en sund succesfuld virksomhed.
Hvorfor får andre virksomheder succes. Overraskende nok får 80% af de virksomheder der startes af erfarne forretningsfolk succes. Hvorfor er det sådan? Det er fordi erfarne forretningsfolk ved hvad der kræves. De ved hvordan de omsætter produkter og service. De ved hvordan de forhandler med leverandørerne. De ved hvordan man rejser penge. De ved hvordan man forhandler aftaler på plads. De ved hvordan man sælger og markedsfører. De ved hvordan man styrer økonomien. Med andre ord... erfaring er nøgleordet. Hvis du ønsker at starte som selvstændig med din egen virksomhed og få succes, bør du vide hvordan.
Kontroller dine omkostninger. Den næststørste grund til at nystartede virksomheder ikke overlever, 46%, er på grund af dårlig økonomistyring. De sælger måske godt nok, men har for store udgifter i forhold til indtægterne. Salg og marketing, finansiering og omkostningskontrol, kræver alle erfaring...Og hvis det er din plan at blive økonomisk uafhængig, bør du lære ovenstående.
Få heldet på din side. Du bør lære de færdigheder du behøver for at blive succesfuld. Forretnings succes er ikke et spørgsmål om held. Forretnings succes er et spørgsmål om at lære det der kræves. Det er et spørgsmål om dygtighed. Det er et spørgsmål om erfaring og færdigheder og intelligens, og det bedste ved det hele er at du kan lære alt det der kræves for at blive succesfuld.
Og du kan begynde at lære gennem on-the-job træning, som hedder OJT. De fleste succesfulde forretningsfolk er blevet succesfulde ved at få deres træning ved at arbejde sammen med nogen der ved hvad der kræves.
Jeg er enig i meget at det du skriver. Jeg har også flere gange skrevet om mine egne erfaringer med at have en erhvervsmæssig ballast før man springer ud som iværksætter. Jeg hoppede selv direkte fra universitetet ud i at starte egen virksomhed - med ringe resultat. Så tog jeg et job og fik nogle rigtig brugbare erfaringer indenfor projektstyring, forhandling, indkøb, marketing m.m. Da jeg så igen sprang ud som selvstændig var det med større succes end første gang.
Der er bare rigtig meget fokus på iværksætteri fra uddannelsesinstitutionernes side, og det er godt at de pirer iværksættergenet i de unge i uddannelse, men en god portion erfaring er afgjort en vigtig faktor for de fleste.
Der har du fat i noget vigtigt...Et godt professionelt netværk som du kan lære fra. I vores netværk inden for Folke Franchising mødes vi med jævne mellemrum. Her arbejder vi tit i workshops, som er et godt værktøj når ens strategi er baseret på at lære sine færdigheder først...
I vores workshops træner vi færdigheder, diskuterer dem og udvikler dermed sikkerhed. Vi træner f.eks. at:
- kontakte nye emner - forretningspræsentationer - produktpræsentationer - få beslutninger og at - coache andre