Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright-spørgsmål

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er i den uheldige situation, at vi har brugt et billede, som der var beskyttet af copyright på en af vores sider. Billedet tilhører gettyimages.com, og de har fundet billedet, og har herefter sendt os to breve, hvor de fortæller os, at de ønsker 8600 kr. for billedet.

Vi har ikke brugt billedet i den hensigt, at vi vidste det var beskyttet. Selvom det er dumt og naivt. Derfor vil vi selvfølgelig også gerne betale for billedet.

Men mit overordnede spørgsmål er sådan set at få belyst hvordan vi står i sådan en sag. For lige umiddelbart, så synes jeg 8600 kr. er lige vel nok for ét billede.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11

Hej Joachim,

Det er sku lidt uheldigt. Prøv at forklar dem din situation, og at det slet ikke var din hensigt - og at du meget gerne vil betale dem en erstatning, men at du har svært ved at komme op med 8600,- om i ikke kan slå halv skade =)

Dog ved jeg ikke, hvor langt du kommer med det, da gettyimages er et forholdvis stort foretagende og de har sikker en masse skrappe politikker på det område. Men der sker aldrig noget ved at spørge =) Bare sørg for at være så høflig og ydmyg som overhovedet muligt, det er trods alt her der har begået fejlen =)

Dbh Rasmus

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 19:15
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:17

Hej Joachim

Der er ikke rigtigt nogen vej udenom at betale, de ejer rettighederne og sætter dermed prisen for deres vare.

Derudover skal du naturligvis betale erstatning for den ulovlige anvendelse af deres materiale, og så lyder prisen ikke helt håbløs.

Hvis de trækker dig i retten ligger den med al sandsynlighed lige til højrebenet for deres advokat, så jeg tror ikke du har gode chancer for at slippe for at betale, ligesom de nok næppe giver rabat. (Ville du give rabat til nogen der havde stjålet dit materiale?)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 19:24

Ikke for at sige noget negativt til jeres to svar, men jeg kunne godt tænke mig svar, der var baseret på lov og retspraksis. Håber I forstår :o)

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 19:40

Heller ikke for at lyde negativ :-) men det er da bare at betale de 8600 hvis du har lavet en bommert, det er småpenge.

Ligeså snart de går videre med sagen og du er nødt til at kontakte din advokat så er der allerede brugt mere end de 8600, og du kan ikke køre sagen uden noget jura i baglandet,for så er du sikker på at blive sorteper alligevel.

Så lær af dine fejl og brug ikke billeder du "googler" frem. og brug kun dem din leverandør stiller til rådighed, eller som du selv laver eller betaler for.

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:48

Selvfølgelig, du kan starte med Lov om ophavsret : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

Eftersom du selv erkender at have begået overtrædelsen men er i tvivl om erstatningen, så er det følgende afsnit der er mest relevant for dig :

§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale

1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen

2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.

Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:54

Det lyder som om Getty Images har gang i noget "Big brother is watching you" :-)

Jeg har svært ved at tro, at den holder i retten, hvis man uretsmæssigt har brugt et af deres billeder men har handlet i god tro - f.eks. fordi man har fået det af en af en tredje part som en del af en leverence.

Det kunne være fedt at høre en udtalelse fra en advokat eller jura-sagkyndig.

Mvh.

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 23:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Efter at have Googlet en del, er I nogle af de eneste, der siger, at jeg skal betale. Alle der har erfaring med gettyimages, siger at det er et stort fupnummer. Uden at vide noget om det, så vil jeg også mene at 8600 kr. i erstatning for et billede, som jeg kan købe for 5 kr. måske er lige i overkanten. Og som der står i ovennævnte lovstykke, så skal det være et rimeligt beløb i erstatning, målt ud fra fortjeneste af krænkeren (os) osv.

Jeg holder mig til den tro, at gettyimages er ude på at få nogle nemme penge, og har ikke i sinde at gøre fra eller til, før jeg hører fra deres advokat.

Tak for jeres besyv på sagen. Jeg er selvfølgelig stadig meget interesseret i en advokat, som kunne give sin mening til kende.

Fra Odense
Tilmeldt 30. Jan 09
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 23:43

Bare til en anden god gang har gettyimages og en masse gode Royalty Free billeder som du kan bruge løs af i den opløsning de er vist. Smile

http://www.gettyimages.com/Creative/RoyaltyFree

Ang. selve sagen, tja så er de nok ikke helt ved siden af med at de har krav på et eller andet beløb, men jeg vil dog også sige at 8600 kr er lige i overkanten hvis vi kigger på hvad de vil have for det her eksempel:

Et tilfældigt billede i den dyreste version på www.imagebank.com
50.0 MB
- 5120 x 3413 RGB pixels - RGB          Dkr. 4.190,00 DKK

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)